دبیر کمیته کشوری پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر یکی از مشکلات کشور را بیماری های غیرواگیر دانست و گفت: این بیماریها به ویژه در کشورهای با درآمد اندک و متوسط مشهود است و بیماری های قلبی و عروقی در کشور به ویژه در بین سنین جوانان یکی از مشکلات جدی است.


به گزارش خبرگزاري سلامت دکتر باقر لاریجانی شب گذشته در نشست مشترک وزرای راه و شهرسازی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و امضای تفاهم نامه همکاری بین بخشی با هدف کاهش مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: وضعیت بیماری های قلبی عروقی در ایران نسبت به دیگر کشورها مناسب نیست.


وی با بیان اینکه در دنیا سالانه 1.2 میلیون نفر دچار سوانح و حوادث ترافیکی می شوند، گفت: منطقه امرو (مدیترانه شرقی) پس از آفریقا بیشترین مرگ و میر را از نظر سوانح و حوادث ترافیکی را در جهان دارد که شایع ترین قربانیان آن، رانندگان و سرنشینان خودرو و عابرین پیاده هستند.


معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به کاهش مرگ و میر حوادث ترافیکی در سالهای گذشته، اظهار داشت: سال گذشته حدود 16 هزار نفر از مردم بر اثر این حوادث جان خود را از دست دادند و در کشور ما تعداد مرگ مغزی بالا است.
دکتر لاریجانی گفت: وضعیت مرگ و میر مردم در ایران به دلیل حوادث و سوانح ترافیکی از متوسط جهانی و منطقه بیشتر است و افراد جوان بیشتر جان خود را از دست می دهند که عمده ترین قربانیان هم سرنشینان خودروهای سبک، عابرین پیاده، راکبان موتور سیکلت و رانندگان هستند.


دبیر کمیته کشوری پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر از سرعت زیاد، عدم استفاده از کمربند ایمنی و وسایل ایمنی به عنوان عوامل خطر آفرین در بروز حوادث و سوانح یاد کرد و افزود: علیرغم اجباری شدن قانون بستن کمربند در ایران که کمک زیادی به کاهش آمار جان باختگان این حوادث کرد اما فقط 10 درصد از سرنشینان عقب خودرو اقدام به بستن کمربند می کنند و به همین دلیل بیشترین آمار مرگ و میر مربوط به سرنشینان عقب خودروست.


وی تصریح کرد: استانهای فارس، خراسان رضوی و تهران بیشترین حوادث و سوانح ترافیکی را دارند و این آمار در استان تهران نگران کننده است اما از نظر محل وقوع نیز در استانهای هرمزگان و ایلام حوادث در مناطق و جاده های روستایی بالا است.


دکتر لاریجانی با اشاره به گزارش پزشکی قانونی، بیشترین مصدومان حوادث و سوانح ترافیکی را مربوط به استانهای آذربایجان غربی، تهران، خراسان رضوی و فارس عنوان کرد و گفت: 26 درصد از مرگ و میر ناشی از حوادث و سوانح ترافیکی در درون شهرها، 65 درصد در جاده های برون شهری و 7 درصد در جاده های روستایی رخ می دهد.


وی در پایان با بیان اینکه در سند پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر علاوه بر اهداف بین المللی، چندین هدف اختصاصی برای کشورمان در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: یکی از اهداف اختصاصی ما در این سند، کاهش 20 درصدی مرگ و میر ناشی از حوادث و سوانح ترافیکی است و خوشبختانه همکاری مناسبی بین معاونت های وزارت بهداشت، دانشگاه های علوم پزشکی و وزارتخانه های مختلف وجود دارد و برای رسیدن به این هدف، وزارت راه و شهرسازی می تواند کمک بسیار بزرگی به ما و در تحقق این هدف کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha