کد خبر: زیست‌فناوری-در-شهرک‌هاو-نواحی-صنعتی
۱۱ اسفند ۱۳۹۵، ۱۳:۰۶

در راستای امضای تفاهم‌نامه همکاری بین ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، زیست فناوری در شهرک ها، نواحی صنعتی و خوشه ها رسوخ می کند.


به گزارش خبرگزاري سلامت به نقل از  مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تفاهم نامه همکاری بین ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با هدف رسوخ زیست فناوری در شهرک ها، نواحی و خوشه های صنعتی امضا شد و طرفین متعهد به اجرا کردن مفاد این تفاهم نامه شدند. 


از مفاد این تفاهم‌نامه می‌توان به اقدامات ستاد توسعه زیست‌فناوری در راستای کمک به حل مشکلات موجود در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و خوشه‌ها با استفاده از روش‌های زیست‌فناوری، معرفی اقتصاد دانش‌بنیان و توانمندی های زیست‌فناوری به فعالان حوزه صنایع کوچک، همکاری جهت دانش‌بنیان کردن شرکت های مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی در حوزه زیست‌فناوری، کمک به فعال سازی حوزه غذایی شهرک های غذایی آذربایجان غربی و خراسان رضوی با بهره گیری از روش های زیست‌فناوری و معرفی لیست شرکت های مشاوره ای توسعه، شرکت‌های دانش بنیان به سازمان و تسهیل همکاری با آن ها اشاره کرد.


 در مقابل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران موظف به انتقال تجربیات و دانش موجود در سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران برای توسعه شرکت های دانش بنیان و صنایع کوچک این حوزه، کمک به برگزاری دوره‌های آموزشی توسعه صنایع کوچک و متوسط زیست فناور و تسهیل بهره مندی ستاد از امکانات مرکز مبادله فناوری ایران و کره جنوبی و موارد مشابه است.


تقویت سیاست‌گذاری برای ایجاد و توسعه صنایع کوچک و متوسط زیست‌فناوری، توسعه خوشه‌های دانش‌بنیان زیست‌فناوری انتشار و نفوذدهی فناوری‌های زیستی در خوشه‌های صنعتی مرتبط، برگزاری نشست‌های فناوری برای معرفی پتانسیل‌های زیست‌فناوری، استفاده از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری و منابع دو طرف در جهت توسعه شرکت‌های کوچک دانش بنیان زیست‌فناوری، تشریک مساعی در جهت استقرار شرکت‌های زیست‌فناوری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و کمک به فعال‌سازی شرکت‌های توسعه کسب و کار در حوزه زیست‌فناوریاز جمله وظایف دو طرف است.

پوشش ریسک توسعه و تجاری‌سازی زیست‌فناوری
همچنین در این مراسم مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری گفت: با امضای این تفاهم‌نامه با سازمان صنایع، ما آمادگی داریم تا با پوشش ریسک، فناوری‌های تولیدشده را به بخش صنعت وارد کنیم.
وی افزود این ستاد دو ماموریت کاهش قیمت تمام‌شده محصول و رقابت‌پذیری محصول در بازارهای بین‌المللی را دنبال می‌کند.
دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی با تاکید بر اینکه کسب سه درصد بازارهای زیست‌فناوری در سال 1404 حدود 30 میلیارد دلار برآورد می‌شود، خاطرنشان کرد: خوشبختانه بازار زیست‌فناوری کشور به بلوغ رسیده است؛ ولی هرچند که این حوزه مانند سایر حوزه‌ها گردش مالی مناسبی داشته است،اما لازم است نفوذ فناوری در صنعت تسریع شود که با امضای این تفاهمنامه‌ با سازمان صنایع کوچک این امر محقق خواهد شد.
قانعی با تاکید بر ضرورت حمایت از فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه زیست‌فناوری، اظهار کرد: برای این منظور در این ستاد صندوق حمایت از توسعه زیست‌فناوری ایجاد شده است.
دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی ادامه داد: در صورتی که شرکت‌های دانش‌بنیان محصولی در حوزه زیست‌فناوری تولید کنند که برای کشور و سلامت جامعه سودمند باشد، این صندوق ریسک محصولات این شرکت را پوشش می‌دهد تا بتواند این محصولات وارد بخش صنعت شود.
وی با تاکید بر اینکه این ستاد آمادگی دارد تا حمایت از محصولات حوزه زیستی را با پوشش ریسک ادامه دهد، یادآور شد: شرکت‌های فعال در این حوزه در بخش‌های مختلف زیست‌فناوری وارد شده‌اند و توانمندی‌های خود را به اثبات رسانده‌اند و ما آماده‌ایم که خدماتی را به هر صنعتی از هر خوشه‌ای که آمادگی جذب فناوری با ریسک‌پذیری از سوی ستاد داشته باشد، ارائه می‌دهیم.
قانعی، تولید ثروت از حوزه‌های زیستی را از ماموریت‌های این ستاد نام برد و یادآور شد: علاوه بر آن ما در جهت به حداقل رساندن مخاطرات زیست‌محیطی و تولید محصولات رقابتی اقدام کرده‌ایم و برای هر کدام از این ماموریت‌ها راهکارهایی را نیز ارائه کرده‌ایم.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی با اشاره به امضای تفاهمنامه همکاری با سازمان صنایع با تاکید بر اینکه این تفاهمنامه یک تفاهمنامه تشریفاتی نیست، گفت: با مدلی که امروز در این مراسم ارائه شده است، ما آمادگی داریم تا با بخش‌های صنعت وارد همکاری شویم

حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان
علی یزدانی، رییس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در مراسم امضای این تفاهم‌نامه، ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها و حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط را از ماموریت‌های این سازمان نام برد و گفت: به منظور نفوذ فناوری‌های حوزه زیستی به صنایع، تفاهم نامه پنج ساله‌ را با ستاد زیست‌فناوری امضا کردیم.
وی با بیان اینکه با بررسی‌های انجام‌شده 389 خوشه صنعتی در کشور شناسایی شده است، گفت: با بررسی‌های انجام شده از این تعداد 16 خوشه با حوزه زیست‌فناوری مرتبط هستند.
رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه کرد: تاکنون خوشه‌هایی چون بیوفناوری استان البرز، طیور خراسان جنوبی، محصولات باغی در آذربایجان غربی و قزوین، گیاهان دارویی در آذربایجان غربی و کاشان، گل و گیاهان زینتی و خوراک و مکمل‌های دام و طیور در کشور در حال توسعه هستند.
یزدانی، ماموریت وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان صنایع کوچک را حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استقرار این شرکت‌ها در شهرک‌های صنعتی دانست و یادآور شد: در حال حاضر حدود 957 شهرک و ناحیه صنعتی ایجاد شده است و در 778 شهرک، زمین به بنگاه‌های کوچک و متوسط واگذار شده است.
رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، ماموریت این سازمان را ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها و حمایت از بنگاه‌ها در جهت توسعه بازار دانست و تاکید کرد: علاوه بر آن در برخی از شهرک‌های صنعتی مراکز خدمات فناوری و کسب و کار ایجاد کردیم؛ ضمن آنکه مشاورانی برای ارائه مشاوره‌های موردنیاز به شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر کرده‌ایم.
یزدانی با اشاره به امضای تفاهمنامه همکاری با ستاد توسعه زیست‌فناوری، گفت: این تفاهمنامه با هدف ثروت‌آفرینی بیشتر به امضا رسید و امیدواریم با امضای این تفاهمنامه، همکاری‌ها در جهت استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان زیست‌فناوری در شهرک‌های صنعتی و استقرار این شرکت‌ها در شهرک‌ها بیشتر شود.
به گفته وی، این تفاهمنامه به صورت 5 ساله به امضا رسیده و هدف آن نفوذ فناوری‌های تولیدشده در شرکت‌های دانش‌بنیان به بخش‌های صنعتی است.


تصفیه پساب خوشه چرم تهران و توسعه خوشه دارویی البرز
به منظور اجرایی‌سازی تفاهم نامه منعقده و توجه به اقدام و عمل، از سوی دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری و رییس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی تصفیه پساب خوشه چرم تهران و توسعه خوشه دارویی البرز جزء اولويت‌ها تعیین شد و مقرر گردید تا در هفته آتی تیم‌های کارشناسی مرتبط، برنامه‌ریزی‌های مقتضی را به عمل آورند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha