کد خبر: ریفلاکس،-زمینه-ساز-ابتلا-کودکان-به-عفو
۲۱ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۵۶

رئیس انجمن جراحان کودکان ایران هشدار داد: 40درصد زمینه ابتلا به عفونت ادراری در کودکان ریفلاکس است که عدم درمان آن موجب بروز نارسایی کلیه در بزرگسالی می شود.

 

دکتر احمدخالق نژاد طبری در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت اظهارداشت: در ارولوژی کودکان در دخترهای کوچک عفونت های ادارای اهمیت بسزایی دارد که عامل زمینه ای ایجاد آن بیماری به نام ریفلاکس ادراری( برگشت ادرار از مثانه به  کلیه) است.

وی با اشاره به این که ریفلاکس تهدیدی برای فعالیت کلیه به شمار می رود؛ ادامه داد: این ریفلاکس می تواند از زمان تولد باشد اما هیچ تظاهری به غیر از عفونت ادراری ندارد؛ اکثر کودکان زمانی که به عفونت ادرای مبتلا می شوند بعد از بررسی بین حالب و مثانه نارسایی دریچه مشاهده می شود.

وی تأکید کرد: نکته مهم آن که کودک ابتدا نباید دچار عفونت ادراری شود زیرا ریفلاکس به غیر از عفونت ادراری می تواند بافت کلیه را هم از بین ببرد.

فوق تخصص جراحی کودکان تصریح کرد: 40 درصد کودکان مبتلا به عفونت ادراری امکان دارد دچار ریفلاکس باشند در نتیجه بعد از تشخیص ریفلاکس برای درمان ابتدا دوز کم آنتی بیوتیک تجویز می شود.

وی اظهار کرد: در صورتی که درمان با آنتی بیوتیک پاسخ مثبتی ندهد و کودک در حین درمان دچار عفونت های ادراری مکرر شود نیاز به انجام جراحی است. از طرفی دیگر این کودکان باید هر یکی دو ماه آزمایش ادرار دهند و هر ساله بررسی ریفلاکس و فعالیت کلیه نیز تکرار شود.

وی هشدار داد: در صورت عدم درمان ریفلاکس که پیش زمینه ایجاد عفونت های مکرر ادراری است بافت کلیه به تدریج تخریب و کودک در سنین بالاتر دچار نارسایی کلی خواهد شد.

رئیس انجمن جراحان کودکان ایران خاطرنشان کرد: خوشبختانه به دلیل امکانات تشخیصی و خوب درمانی که فراهم شده و همچنین توجه والدین به بیماری اولیه کودک منجرشده که این بیماری ها زود تشخیص داده شوند و تحت نظر و درمان قرارگیرند در نتیجه میزان بروز نارسایی کلیه در سنین بالاتر بسیار کمتر شده است.

وی توصیه کرد: والدین توجه داشته باشند که اگر کودک دچار تب یا برقراری شد به پزشک معالج کودکان مراجعه کند تا علت بروز تب را که می تواند ناشی ازعفونت سرماخوردگی تا عفونت ادراری باشد نیز شناسایی شود.

 

کد خبرنگار: 410100

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha