کد خبر: روش-پمپ-اینتراتکال-کلونیدیندر-در-چه-بی
۹ بهمن ۱۳۹۵، ۸:۲۰

خبرگزاری سلامت: جهت کنترل درد بیمارانی که دچار ضایعات نخاعی یا قطع عضو شده‌اند، در بیماران سرطانی که به درمان‌های معمول پاسخ نمی‌دهند، در بیماران با دردهای غیر قابل تحمل روش‌های پیشرفته‌ای مانند کارگذاری الکترود محرک نخاعی و پمپ‌های داخل نخاعی ابداع شده که در کشور ما نیز چند سالی است از این روش‌ها استفاده می‌شود.

دکتر سیامک مرادی، متخصص بیهوشی و فوق تخصص درد می‌گوید: با استفاده از این روش‌ها پس از انجام مراحل اولیه تست بیمار می‌تواند بدون مصرف دارو به فعالیت‌های روزمره خود بازگشته و کیفیت زندگی بهتری را داشته باشد.

این روش در چند کشور اروپایی و آمریکا هم انجام می‌شود و خدمات در قالب پوشش بیمه‌های تکمیلی پس از بررسی مدارک بیمار می‌باشد.

در بیمارستان نورافشار چندی پیش بیمار جوانی که به دنبال تصادف دچار صدمه نخاعی شده و دردهای غیر قابل تحملی داشت ،تحت عمل جراحی کارگذاری پمپ اینتراتکال کلونیدین توسط بنده قرار گرفت که خوشبختانه نتیجه عمل بسیار رضایت بخش بود.

گفتنی است استفاده از داروی کلونیدین در پمپ‌های اینتراتکال برای اولین بار در کشور انجام و موثر واقع شد.
وی ادامه می‌دهد: بسیاری از بیماران باتوجه به وجود دردهای شدید یا نمی‌توانند درمان‌های معمول خود را داشته باشند و یا از ادامه درمان منصرف می‌شوند. به علاوه دردها باعث تاثیرات روحی و روانی در بیمار شده و این علت شیوع افسردگی را در این افراد افزایش می‌دهد. بیماران پس از کارگذاری پمپ یا الکترود نخاعی می‌توانند فعالیت‌های درمانی خود را شروع کرده و این کار مانعی برای سایر درمان‌های بیمار به شمار نمی‌رود.

در کشورهایی نظیر آلمان و آمریکا همکاران فوق تخصص درد فعالیت زیادی در این زمینه داشته‌اند و این نوع اعمال جراحی در کلینیک‌های درد و توسط افراد فوق تخصص رشته درد قابل انجام است.

دکتر مرادی چنین عنوان می‌کند که این اعمال جراحی نیازی به بیهوشی عمومی نداشته و می‌توان با بی‌حسی موضعی انجام داد؛ لذا در بیمارانی که بیهوشی برایشان پرخطر است بسیار مناسب می‌باشد. همچنین در خصوص استفاده از آن به علت این که این دستگاه‌ها خودکار بوده و تنظیم خارجی ندارد، نیاز به آموزش خاصی به بیمار نبوده و فقط در حد اطلاعات عمومی دستگاه کفایت می‌کند.

این دستگاه‌ها بر حسب نوع از 5 تا10 سال قابل استفاده بوده و نیاز به تعویض زودتر از این مدت نمی‌باشد.

طبق گفته وی، رشته فوق تخصصی درد که  در ایران یک رشته جوان محسوب می‌شود، در این زمینه پیشرفت‌های خوبی در ایران داشته و می‌تواند کمک بسیار شایانی به بیماران بدهد.

بیمارستان نورافشار به جهت داشتن کلینیک درد مجهز و همچنین بخش‌هایی مانند بازتوانی، فیزیو تراپی و مرکز آب درمانی، پیشرفته یکی از مراکز بسیار مناسب جهت انجام این گونه اعمال جراحی به شمار می‌رود.

 

کد خبرنگار: 410100

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha