کد خبر: روز-جهانی-بهداشت-مبارک-اما،-آیا-مردم-پی
۱۸ فروردین ۱۳۹۵، ۱۱:۱۸

امروز روز جهانی بهداشت با موضوع دیابت است.هر ۱۰ ثانیه یک نفر در جهان به دلیل عدم آگاهی از دیابت و روش کنترل آن جان خود را از دست می‌دهد پس،مراقب باشید

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت، 18 فروردين (7April ) روز جهاني بهداشت است. این روز در تقویم رسمی کشور ما به نام روز سلامت و آغاز هفته سلامت نام گذاری شده است.
با هدف بالا بردن آگاهی عموم مردم جهان درباره مسائل مهم بهداشتی، هر ساله یک موضوع به عنوان موضوع روز جهانی بهداشت انتخاب و مسئولان بهداشتی کشورها تلاش می کنند عموم مردم خود را با آن مسئله بهداشتی آشنا کنند.
ارائه اطلاعات برای مراقبت از خود و پیشگیری از ابتلا به بیماری مورد نظر هدف اساسی از نامگذاری و انتخاب شعار برای روز جهانی بهداشت است.
دیابت موضوع روز جهانی بهداشت امسال است. اما به راستی مردم ایران پس از به اتمام رسیدن فردا 18 فروردین و پایان هفته سلامت چه قدر در خصوص دیابت و پیشگیری از آن خواهند آموخت؟
تاریخچه نامگذاری این روز:
سازمان بهداشت جهانی که مقر آن در ژنو سویس است، از مؤسسات وابسته به سازمان ملل است. اعضای این سازمان در کنفرانس سانفرانسیسکو که در سال 1946 برگزار شد تصمیم به تشکیل یک کنفرانس بین‌المللی بهداشت گرفتند که اساسنامه آن در7 آوریل سال 1948 در نیویورک تنظیم و تصویب شد . در ژوئن همان سال اولین مجمع عمومی سازمان بهداشت جهانی در ژنو با حضور نمایندگان 61 کشور جهان تشکیل و تصمیم به به انتخاب روزی از سال به نام «روز جهانی بهداشت» گرفت.
گفته میشود که نامگذاری 7 آوریل به عنوان روز جهانی بهداشت توسط دکتر محمد حسین حافظی، رئیس هیات نمایندگی ایران در کنفرانس نیویورک پیشنهاد شد.
رسالت روز جهانی بهداشت، بالا بردن آگاهی عموم مردم جهان درباره موضوع خاص بهداشتی است که سازمان بهداشت جهانی (WHO) آن را در رأس اولویت‌های بهداشتی سال قرار داده است.
هرساله این سازمان يك مشكل جهانی را به عنوان موضوع اين روز انتخاب و توجه جهانيان را به اين موضوع مهم جلب می کند. موضوع تعيين شده برای سال 2016- 1395 «دیابت» است، بیماری که بیش از 346 میلیون نفر در جهان و سه تا چهار میلیون نفر در ایران به آن مبتلا هستند.
آمارهای بسیار نگران کننده از دیابت:
دیابت پرهزینه ترین بیماری غدد در جهان است
طبق آمار جهانی تعداد افراد مبتلا به دیابت در جهان حدود 346 میلیون نفر است
هر 10 ثانیه دو نفر به دیابت مبتلا می شود.
هر 8 ثانیه یک نفر در اثر دیابت جان خود را از دست می دهد.
دیابت علت یک میلیون قطع عضو در سال می باشد.
50 % ا فراد مبتلا به دیابت از بیماری خود بی اطلاعند.
حدود 80 % تلفات ناشی از دیابت متعلق به کشورهای کم درآمد و یا متوسط از لحاظ اقتصادی می باشد.
طبق پیش بینی سازمان بهداشت جهانی آمار مبتلایان به دیابت تا سال 2030 دو برابر میشود.
حدود 4 میلیون ایرانی به دیابت مبتلا هستند و این در حالی است که نیمی از افراد مبتلا به دیابت از بیماری خود بی اطلاعند.
سن ابتلا به دیابت نوع 2 دردنیا 55 تا 65 سالگی است در حاليكه در ایران 45 تا 50سالگی است.
به این ترتیب سن ابتلا به دیابت در ایران حداقل 10 تا 15 سال پایین‌تر از سن شایع ابتلا در کشورهای توسعه‌یافته است.
آخرین مطالعات نشان داده که 8/7 درصد از جمعیت 25 تا 60 ساله کشور مبتلا به دیابت هستند.
دیابت شایع ترین علت کم بینایی و نا بینایی در ایران می باشد.
اگر قرار باشد منتظر بمانیم تا مسئولان بهداشتی کشور آموزش های عمومی در این زمینه طراحی و با پیکارهای اطلاع رسانی علمی مردم را در خصوص نحوه پیشگیری از این بیماری مطلع کنند به نظر می رسد این انتظار به درازا بکشد. پس بهتر است خودمان نیم ساعت وقت گذاشته و با یک جست و جوی ساده در اینترنت نحوه پیشگیری از دیابت را مطالعه کنیم.
3 موضوع بهداشتی مهم سال های گذشته روز جهانی بهداشت:
موضوع روز جهانی بهداشت 2015 ایمنی موادغذایی بود.
موضوع ایمنی مواد غذایی بطور فزاینده ای در حال جهانی شدن است و نیاز به تقویت سیستم های ایمنی مواد غذایی بیش ازپیش درمیان کشورها مشهود است . به همین دلیل بود که سازمان جهانی بهداشت موضوع سال 2015 را ترویج بهبود ایمنی مواد غذایی از مزرعه تا بشقاب (سفره) اعلام کرده بود.
شعار روز جهانی بهداشت 7 آوریل 2014 (18 فروردین 1393)  موجودات کوچک، تهدید بزرگ اعلام شده بود.
ناقلین ،موجودات زنده کوچکی مانند پشه ها، ساس ها و شپش ها، کنه ها و حلزون های آب شیرین هستند که می توانند یک بیماری را از فردی به فردی و از جایی به جای دیگر منتقل و سلامت انسان ها را به خطر بیندازند. روز جهانی بهداشت سال 2014 ،  برروی برخی از ناقلین اصلی و بیماری هایی که آنها ایجاد می کنند و آنچه که ما می توانیم برای محافظت از خودمان انجام دهیم ، تمرکز داشت.
مبارزه با فشار خون بالا نیز موضوع بهداشتی مهم دیگری بود که به عنوان موضوع روز جهانی بهداشت در سال 92 اعلام و برنامه هایی در راستای افزایش آگاهی عمومی در جهان در خصوص خطرات فشار خون بالا ارائه شد.
کدخبرنگار41080

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha