کد خبر: رنجرهای-هلال-احمر-زیر-نظر-مربیان-ارتش-آ
۱۶ اسفند ۱۳۹۵، ۱۰:۳۲

رییس جمعیت هلال احمر با فرمانده نیروی زمینی ارتش دیدار و دو طرف درباره نقاط مشترک همکاری و ضرورت هم افزایی و استفاده از توان متقابل دو نهاد نیروی زمینی ارتش و جمعیت هلال احمر، گفتگو و تبادل نظر کردند.

 

 

به گزارش خبرگزاری سلامت، دکتر سید امیرمحسن ضیائی در دیدار با امیر سرتیپ دکتر کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، ضمن عرض تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، انتصاب امیر سرتیپ کیومرث حیدری به فرماندهی نیروی زمینی ارتش از سوی رهبر معظم انقلاب را تبریک گفته و به سخن رهبر معظم انقلاب در دیدار  با مسؤلان هلال احمر اشاره و خاطرنشان کرد: به فرموده رهبری، "هلال احمر باید شبیه ارتش باشد؛ در حال تحرک و حضور دائم" و اين توصيه و دستور همواره سرلوحه هلال احمري‌ها در خدمتگزاري به مردم است. 

 

هلال احمر، مسؤل اصلی پاسخگویی به سوانح و بحران‌ها است

ضیائی سپس به تشریح سابقه، عملکرد و فعالیت های جمعیت هلال احمر پرداخت و گفت: جمعیت هلال احمر یک نهاد مردمی 95 ساله در ایران است که عضوی از نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر محسوب می‌شود.

وی افزود: در مجموع 197 کشور از جمله ایران در این نهضت عضویت دارند که صرف نظر از دین، رنگ، نژاد و ... با هدف برقراري صلح در جهان، به فعالیت‌های انسان دوستانه می پردازند و پروتکل‌های بین‌المللی نیز از این نهضت و جمعیت های ملی حمایت می‌کنند.

ضیایی، کمیته بین المللی صلیب سرخ، جمعیت های ملی هلال احمر و صلیب سرخ و فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر را زیرمجموعه این نهضت بین المللی معرفی و فعالیت کمیته و فدراسیون را تشریح و با بیان این‌که در سال‌های پیش از انقلاب، بیشتر فعالیت های هلال احمر در حوزه درمان بوده است، تصریح کرد: در این سال‌ها عمده فعالیت حوزه درمان کشور بر عهده هلال احمر بوده و موضوعات مدیریت بحران، سیل و زلزله برای جمعیت پررنگ نبوده و این جمعیت به عنوان یک NGO و خیریه عمل می‌کرده؛ اما پس از انقلاب شکوهمند اسلامی، بخش عمده‌اي از درمان به وزارت بهداري (بهداشت كنوني) واگذار و پاسخ به سوانح و بحران‌ها نیز به صورت قانونی به جمعیت هلال احمر سپرده شد.

 

مستقل از دولت، اما بازوي توانمند و خدمتگزار مردم

دکتر ضیائی همچنین با تاکید بر این‌که جمعیت هلال احمر یک نهاد مستقل از دولت و غیردولتی است، خاطرنشان کرد: در واقع ماموریت امداد و نجات از سوی حاکمیت بر عهده هلال احمر قرار گرفته است.

 

تمام پهنه ایران متاثر از تغییرات اقلیمی و گسل‌های فعال

رییس جمعیت هلال احمر در ادامه سخنان خود با بیان این‌که متاسفانه بحران‌های طبیعی و غیر طبیعی در دنیای امروز رو به گسترش است، افزود: تغییرات اقلیمی در چند سال گذشته به سرعت در حال پیشرفت بوده و طی سال‌های اخیر، گرم شدن زمین، خشکسالی، سیل، زلزله، رانش زمین و ...، جغرافیای منطقه و ایران را تحت تاثیر خود قرار داده و تقریبا تمام پهنه ایران را در برگرفته است.

 

ضرورت برنامه ریزی و تدوین طرح ملی مدیریت بحران در کشور

ضیائی با تاکید بر این‌که به جز خرمشهر و آبادان، گسل‌های فعال در تمام مساحت کشور وجود دارند و طبیعی است که در این شرایط باید برنامه‌ریزی و طرحی ملی برای مدیریت بحران داشته باشیم، افزود: در صورت وقوع زلزله در تهران، حتی تعداد کشته‌ها نیز مشخص است و با توجه به این‌که تهران پایتخت سیاسی کشور محسوب می شود، وقوع زلزله در این شهر بسیار خطرساز خواهد بود.

 

ارتش، نيروي آماده و هميشه در صحنه نظام و ضامن امنیت کشور

ضیائی با تاکید بر این‌که با عملکرد موفق ارتش؛ ایران، کشوری امن خواهد ماند، افزود: ارتش از نیروهای آموزش دیده، منظم، پرنشاط و همیشه آماده به خدمت برخوردار است که در بحران‌ها، خدمات شایسته‌ای ارائه می‌دهند.

وی با بیان این‌که نیروهای مسلح همیشه در بحران‌ها فعال هستند، تصریح کرد: خدمت رسانی به حادثه دیدگان بحران‌هاي طبيعي و غيرطبيعي از نقاط اشتراکی است که میان جمعیت هلال احمر به عنوان مسؤل اصلی پاسخگویی به سوانح و نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و ضرورت دارد درباره این نقاط اشتراک که در بحران‌ها بسیار کمک کننده خواهند بود، به تعامل و تبادل نظر بپردازیم.

 

با آموزش‌های تخصصی امداد و نجات، خدمات ارتش به آسیب دیدگان مضاعف می‌شود

رییس جمعیت هلال احمر با اشاره به حضور پرتوان ارتش در بحران‌ها گفت: نیروهای ارتش در صورت نیاز با آمادگی بالا، وارد فاز کمک رسانی به متاثران از بحران‌ها می‌شوند؛ اما اگر این نیروها از آموزش‌های تخصصی امداد و نجات بهره‌مند شوند، کمک و خدمات آنها مضاعف خواهد شد که در این زمینه جمعیت هلال احمر آمادگی دارد با ارتش همکاری کند.

 

لزوم آموزش نيروهاي واكنش سريع هلال احمر زیرنظر مربیان خبره ارتش

ضیائی همچنین با اشاره به این‌که فعالیت نیروهای واکنش سریع جمعیت هلال احمر نیز به زودی به شکل رسمی آغاز می‌شود، اظهار داشت: 500 رنجر هلال احمر (نيروي واكنش سريع) از تمام آموزش‌ها و مهارت‌های یک امدادگر در بالاترین سطح، برخوردار هستند؛ اما در نظر داریم این نیروها از آموزش‌های تخصصی مربیان ارتش نیز بهره‌مند شده و زیرنظر مربیان خبره ارتش، ارزیابی و رتبه‌بندی شوند و آموزش مضاعف ببینند.

وی با بیان این‌که رنجرهای جمعیت هلال احمر از ابتدای بحران‌ها وارد عمل شده و با ارزیابی دقیق حادثه، ستاد و مسؤلان مرکز را توجیه می‌کنند، تاکید کرد: حضور این نیروها در بحران‌ها باعث می‌شود تلفات جانی و مالی به حداقل ممکن برسد.

 

تولیدات شرکت صنایع نساجی هلال، کیفیت بالا، مزیت رقابتی و کمک به اقتصاد مقاومتی

رییس جمعیت هلال احمر در ادامه به تشریح توليدات شرکت نساجی هلال پرداخت و گفت: این شرکت می‌تواند متناسب با نیازهای نیروهای مسلح، تولیداتی با کیفیت بسیار بالا و با مزیت رقابتی عرضه کند و در اختیار نیروهای مسلح قرار دهد و از آنجایی که این تولیدات کاملا داخلی است، به اقتصاد مقاومتی نیز کمک شایانی خواهد شد.

 

هلال احمر ایران یکی از 5 جمعیت برتر دنیا

در ادامه، امیر نوری عضو شورای عالی جمعیت هلال احمر با اشاره به این‌که این دیدار فرصت مغتنمی است میان فرمانده نیروی زمینی ارتش به عنوان یکی از فرماندهان متعهد، متدین و لايق نظام مقدس اسلامی كه سوابق درخشاني در ٨ سال دفاع مقدس و همچنين مبارزه با گروهک‌های معاند نظام داشته‌اند و دکتر ضیائی به عنوان نیروی متعهد و مزين به اخلاق حسنه اسلامی، افزود: دکتر ضیائی در طول خدمت در هلال احمر، خود را وقف اين نهاد مردمي كرده و كوششي مثال زدني در تعالي اين سازمان مردم نهاد داشته است و نگاه و تعصب او به هلال احمر، جایگاه مناسبی را برای هلال احمر در کمیته بین المللی صلیب سرخ و فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر به وجود آورده؛ تا جایی که جمعیت هلال احمر ایران به عنوان یکی از 5 جمعیت ملی برتر در سطح دنیا شناخته می‌شود.

 

تمامي بودجه و درآمدهاي هلال احمر به خود مردم باز مي‌گردد

امیر نوری عضو شورای عالی جمعیت به تشریح فعالیت‌های جمعیت هلال احمر، سازمان امداد و نجات هلال احمر، شرکت صنایع نساجی و شرکت سرمایه‌گذاری هلال که توان بالقوه‌ای برای تامین نیازمندی‌ها و همکاری‌های گسترده با نیروی زمینی ارتش دارند، پرداخت و افزود: جمعیت هلال احمر یک نهاد مردمی و خیریه محسوب می‌شود و در صورت تامین نیازمندی‌های ارتش جمهوری اسلامی از شرکت صنایع نساجی و سایر شرکت‌ها و کارخانجات هلال احمر درآمدهای حاصله مجددا در چرخه امدادرسانی و خدمت به مردم مصرف می‌گردد.

عضو شورای عالی جمعیت هلال احمر در ادامه به اجزا، فعالیت ها و خدمات ارتش جمهوری اسلامی نیز اشاره کرد و گفت: گردان‌های نیروی زمنینی ارتش می‌توانند علاوه بر داشتن سازمان رزمی و تاکتیکی خود، در محل‌های استقرار پادگانی در شهرها نیز یک سازمان امدادی برابر مصوبه قانون اساسی داشته باشند که در زمان بحران‌ها وارد عمل شوند.

امیر نوری افزود: جمعیت هلال احمر می‌تواند آموزش‌های تخصصی امدادی را در پادگان‌ها به گردان‌های مستقر ارائه دهد تا این نیروها در زمان وقوع حوادث، بلایا و بحران‌ها در تعامل و همکاری با جمعیت هلال احمر به آسیبب دیدگان خدمت رسانی کنند.

 

هلال احمر مجموعه‌ای آبرومند و به دور از هر حاشیه است

امیر سرتیپ دکتر کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش نیز در این دیدار ضمن تسلیت ایام شهادت جانسوز حضرت فاطمه زهرا (س) با بیان این‌که نوری یکی از فرماندهان شجاع و کم نظیر ارتش در دوران دفاع مقدس بوده است، خاطرنشان کرد: جمعیت هلال احمر مجموعه‌ای آبرومند و دکتر ضیائی نیز چهره‌اي خدمت‌گذار به نظام جمهوری اسلامی است.

وی با اشاره به این‌که فعالیت هر سازمانی ممکن است در برهه‌اي از زمان با حاشیه‌هایی همراه باشد، تاکید کرد: جمعیت هلال احمر همواره از حاشیه‌ها به دور بوده و نيروهاي امدادگر و داوطلب و جوان هلال احمر نیز بدون هیچ چشمداشتی نسبت به حقوق و مزایا، هم جسم و هم تخصص و مال خود را در راه خدمت به مردم به کار گرفته‌اند که باید از این جهت به دکتر ضیائی و همکاران، امدادگران، جوانان و تمامی نیروهای جان برکف این نهاد مردمی تبریک گفت.

 

ارتش می‌تواند به عنوان یک بازوی اجرایی قدرتمند و بالقوه در کنار هلال احمر باشد

فرمانده نیروی زمینی ارتش در ادامه سخنان خود با بیان این‌که نیروی زمینی ارتش می‌تواند به عنوان بازوی اجرایی قوی و توان بالقوه در کنار جمعیت هلال احمر حضور داشته باشد و خدمت رسانی کند، افزود: نیروی زمینی ارتش در محل‌های متعددی در شمال، جنوب، شرق و غرب کشور مستقر است که حضور در گستره وسیعی از سطح کشور، یک توان بالقوه برای ارتش ایجاد کرده است.

 

خدمات مناسب ارتش در کنار هلال احمر

امیرسرتیپ دکتر حیدری همچنین با بیان این‌که نیروی زمینی ارتش از توان بالگردی خوبی نیز برخوردار است که در خاورمیانه بی نظیر است، گفت: ارتش جمهوری اسلامی ایران در بحث تیم‌های واکنش سریع، یگان‌های واکنش سریع زبده در اختیار دارد که می‌توانند در کنار هلال احمر در مواقع نیاز خدمات مناسبی ارائه دهند.

وی با اشاره به شبکه گسترده بهداشت و درمان و نیروهای آماده در پادگان‌های ارتش در سطح کشور اظهار کرد: ارتش جمهوری اسلامی می‌تواند مشتری خوبی برای محصولات شرکت نساجی هلال باشد، چرا که حضور ارتش مستمر است و می‌تواند با حمایت از تولید داخلی، به شکل طولانی مدت از محصولاتی چون کوله پشتی، چادر، انواع لباس‌ها و ...شرکت نساجی هلال استفاده کند.

 

ضرورت توجه به هم‌افزایی و توان متقابل دو نهاد

فرمانده نیروی زمینی ارتش در ادامه با تاکید بر ضرورت تدوین یک تفاهم نامه دوجانبه میان ارتش و جمعیت هلال احمر، خاطرنشان کرد: امضای تفاهم نامه‌ای چندمنظوره که در برگیرنده قابلیت‌های نیروی زمینی ارتش و هلال احمر و نیازمندی‌های این دو نهاد باشد، موجب هم افزایی شده و توان متقابل دو نهاد را افزایش می‌دهد.

امیرسرتیپ دکتر حیدری با هماهنگی دکتر ضیائی، امیر نوری عضو شورای عالی را به عنوان نماینده هلال احمر و نیروی زمینی ارتش برای تنظیم تفاهم نامه مشترک میان این دو نهاد معرفی و اذعان کرد: خود را موظف می‌دانیم که سرباز هلال احمر باشیم.

وی با اشاره به خدمات نيروي زميني ارتش به مردم در برف و كولاك اخير كشور اشاره و اظهار کرد: در برف و كولاك يك ماهه اخير در كشور به تمامي فرماندهان نيروي زميني در سراسر كشور تفويض اختيار داديم تا بلافاصله پس از درخواست مديريت بحران استان‌ها وارد عمل شده و با تمام نيرو و امكانات در كنار نيروهاي  امدادي، خدمتگزار مردم باشند كه خوشبختانه منشأ اقدامات خير شد و اعلام آمادگي مي‌كنيم تا در بحران‌ها به سرعت دوشادوش نيروهاي هلال احمر، خدمتگزار مردم باشيم.

فرمانده نيروي زميني ارتش همچنین خواستار حضور دكتر ضيائي به همراه مسؤلان و مدیران عامل استان‌های هلال احمر در جمع فرماندهان نیروی زمینی ارتش به منظور معرفی ظرفیت‌های جمعیت هلال احمر و فرهنگسازی در این حوزه شد که این فرماندهان در صورت نیاز در هر نقطه از کشور در کنار هلال احمر باشند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha