کد خبر: رفع-کمبود-تخصص-های-کمیاب-پزشکی،-به-نفع-م
۱۹ تیر ۱۳۹۵، ۱۵:۲۴

قائم مقام سازمان نظام پرستاری با تشریح وضعیت نابه سامان تربیت نیروهای پرستاری گفت: راهکار های برون رفت از معضل کمبود پرستار اصولی نیست.

به گزارش خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی سازمان نظام پرستاری محمد شریفی مقدم گفت: در حالیکه به علت کمبود نیروی متخصص وزارت بهداشت مجبور می شود پرداخت های چند صد میلیون تومانی پرداخت نماید، مشخص نیست چرا به آموزش و تربیت آنان از طریق آزمون دستیاری اقدام نمی نماید و این درحالی است که میزان قابل توجهی از پزشکان عمومی 7 سال از بهترین دوران عمرشان را به تحصیل در امور پزشکی پرداخته  و اکنون یا بیکارند و یا به سایر مشاغل غیر تخصصی روی آورده اند.

 

وی ادامه داد: به زعم مسئولین وزارت بهداشت، جهت رفاه حال مردم در مناطق محروم مجبور هستند چند میلیارد تومان در سال به متخصص پرداخت نمایند تا انگیزه ای باشد که آنان در مناطق محروم فعالیت نمایند و این در صورتی است که مسئولین نظام سلامت با وجود تعداد قابل توجه مراکز درمانی در سطح کشور و  نیز با وجود بهره مندی نظام سلامت از چند ده هزار نفر پزشک عمومی (بیکار و یا شاغل) که در صورت گذراندن یک دوره 4 ساله  تحت عنوان دستیار (با حقوق ماهیانه یک میلیون تومان)، می توانند جهت تربیت متخصص از این نیروهای موجود بهره بگیرند و همچنین این پرداخت های چند صد میلیونی را نیز صورت ندهند.

 

قائم مقام سازمان نظام پرستاری تشریح کرد: دستیاران بر عکس دوران اینترنی کمتر نیاز به استاد دارند و بویژه در تخصص های کمیاب که بیشتر مربوط به جراحی و  آموزه های مهارتی است، بیشتر نیاز به کسب تجربه و مهارت همراه با مطالعات و خود آموزی دارند.

 

شریفی مقدم عنوان کرد: چرا بوردهای تخصصی بسیار سخت گیرانه  اجازه پذیرش بیشتر در تخصص های کمیاب پزشکی را نمی دهند؟ جای سوال دارد و باید در این خصوص بیشتر تامل کرد. از طرفی دیگر مسئولین وزارت بهداشت از طریق بورد پرستاری و معاونت پرستاری به بهانه کمبود پرستار به هر روشی و بر خلاف استاندارد های لازم مثل فضای آموزشی، هیئت علمی پرستاری، مربی کارآموزی  و فضای فیزیکی و با چند برابر کردن افزایش ظرفیت دانشکده های پرستاری دولتی ، گسترش روزافزون دانشکده پرستاری آزاد  در اقصی نقاط کشور ، ایجاد مجتمع های آموزشی بدون حداقل های لازم و همچنین تربیت نیروی انسانی با کمک بیمارستان های دولتی و غیر دولتی ، تربیت کمک پرستار توسط مراکز غیر مجاز و فاقد صلاحیت و ...  می پردازند و جالب اینجاست که مسئول بورد پرستاری بابت این موضوع از طرف جامعه پرستاری چه تشکراتی که  نمی نمایند؟! این اقدامات انجام شده تا بازار را از پرستاری اشباع نمایند و این در حالی است که حدود 17 هزار نفر پرستار بیکاردر کشور وجود دارد!

 

قائم مقام نظام پرستاری اظهار داشت: این سوالات مطرح می شود که چرا برای ایجاد انگیزه برای متخصص در سیستان بلوچستان پرداخت های چند صد میلیون تومانی صورت می گیرد و در همان استان پرستاران شرکتی حقوق ماهانه 5/1 میلیونی شان معوقه می باشد.

 

وی ادامه داد: چرا برای جبران کمبود پرستارانی که چند هزار نفرشان بیکار هستند به هر شکل صواب و نا صواب اقدام به افزایش فارغ التحصیلان می نمایند ولی برای متخصصینی که به قول خودشان به علت کمبود آنان جان مردم را تهدید می نمایند جلوی آموزششان گرفته می شود!!

 

شریفی مقدم گفت: این نشان از حاکمیت جریانی بر وزارت بهداشت است که نه مردم ، نه نظام سلامت،  نه سرنوشت پزشکان عمومی ، نه پرستار و نه پیراپزشک و بقیه کارکنان نجیب بهداشت و درمان برایشان مهم نیستند.

 

وی در پایان افزود: همه باید تلاش کنیم تا دست این اقلیت چند درصدی را از قدرت و منابع عمومی کوتاه نماییم تا مردم ، جامعه پزشکی، پرستاری و ... به آرامش برسند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha