کد خبر: رشد-١٥-برابری-انتشارعناوین-کتابدیجیت
۹ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۵۹

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین رشد ١/٥ برابری چاپ و انتشار عناوین کتاب، دیجیتالی کردن سینماهای استان، افزایش دو برای مخاطبان سینما و رشد ارائه مجوزها در حوزه های مختلف را از دستاوردها یمهم این استان در دولت یازدهم عنوان کرد.

 

به گزارش  خبرگزاري سلامت به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی و زارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اکبر اسکندری نژاد در تشریح عملکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: در حوزه نشر  تعداد عناوین کتاب های منتشر شده در سال ١٣٩٢ توسط انتشارات استان (٩  انتشاراتی) به تعداد ٢٧٠ عنوان در تیراژ ٣٢٤ هزار و ٦٠٠  جلد و تعداد عناوین کتاب های منتشر شده در سال ١٣٩٣ توسط انتشارات استان (٩ انتشاراتی) به تعداد ٣٦٤ عنوان در تیراژ ٥١٩ هزار و ٥٠٠ جلد افزایش یافته است.

همچنین تعداد عناوین کتاب های منتشر شده در سال ١٣٩٤ توسط انتشارات استان (٩ انتشاراتی) به تعداد ٣٢٤ عنوان در تیراژ ٣٣٨ هزار و ٦٠٠ جلد و عناوین کتب تالیف شده در سال ١٣٩٢  تعداد ١٩٧ عنوان بوده و در سال ١٣٩٣ به تعداد ٢٢٣ عنوان و در سال ١٣٩٤ به تعداد ٢٤٢ عنوان بوده است.

خرید کتب ناشران استان

این مسئول فرهنگی استان قزوین ادامه داد: در این بخش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی براساس تفاهمنامه منعقده با معاونت امورفرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ١٣٩٢ نسبت به خرید تعداد ٢٧٠١ عنوان کتاب ،در سال ١٣٩٣  تعداد ١٠٤٠٠ عنوان و در سال ١٣٩٤ تعداد ٢٨٨٠ عنوان کتاب از انتشاراتی سطح استان اقدام نموده است.

حوزه سینما

اسکندری نژاد افزود: این استان دارای ٣ سالن فعال سینمایی در سطح استان بوده که با عنایت به برنامه ریزی سازمان سینمایی کشور مبنی بر تجهیز سالن های سینمایی به سیستم دیجیتال هر سه سالن به این امکانات مجهز شده اند و در سال ١٣٩٢ تعداد مخاطبین بازدید از فیلم های تولیدی ٩٣ هزار نفر  ودر سال ١٣٩٣ تعداد مخاطبین ٩٣ هزار و ٩٦٣ نفر و در سال ١٣٩٤ تعداد مخاطبین به ١٨١ هزار و ٥٠٠ نفر افزایش پیدا نموده است.

به گفته وی علت افزایش تعداد مخاطبین هماهنگی اداره کل جهت تجهیز سالن های مجتمع های فرهنگی و هنری ادارات تابعه استان بوده که با تجهیز این سالن ها تعداد بازدید کنندگان از فیلم های تولیدی در سال های مختلف افزایش پیدا کرده است.

حوزه تجسمی

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین اظهار داشت: با عنایت به برنامه ریزی این اداره کل با همکاری مرکز هنرهای تجسمی وزارت متبوع در خصوص برپایی سومین دوسالانه بین المللی خوشنویسی ایران در سال ١٣٩٣ این اداره کل بزرگترین رویداد هنری کشور را در بخش هنرهای تجسمی کشور به ویژه هنر قدسی خوشنویسی را با حضور اساتید بنام کشوری و همچنین وزیر محترم  اجرا کرد.

به گفته وی در طی سال جاری نیز با عنایت به برنامه ریزی به عمل آمده چهارمین دوسالانه بین المللی خوشنویسی ایران نیز در شهریورماه اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: در این حوزه علاوه بر فعالیت های عنوان شده  صدورمجوز در قالب آموزشگاه های آزاد هنری نیز جزو فعالیت های این اداره کل بوده است که در سال ١٣٩٢ تعداد ٣١ آموزشگاه در سال ١٣٩٣ تعداد ٣٧ آموزشگاه و در سال ١٣٩٤ نیز ٤٧ آموزشگاه از این اداره کل مجوز فعالیت دریافت نموده اند.


 کانون های فرهنگی و هنری مساجد

اسکندری نژاد در ادامه گفت : همچنین کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان قزوین در سال ١٣٩٢ به ٢١٧ کانون و در سال ١٣٩٣ به ٢٥٥ کانون و در سال ١٣٩٤ نیز ٢٦١ کانون رسیده است.

حوزه قرآن و عترت

وی در ادامه با اشاره به فعالیت های واحد امور قرآن و عترت اداره کل گفت: با همکاری انجمن قرآن و نهج البلاغه وشورای قرآنی استان طی سال ١٣٩٢ اقدام به برپایی نمایشگاه قرآن استان نمود وعلاوه بر برپایی این نمایشگاه محافل قرائت قرآن کریم و همچنین محفل انس با قرانی یکی از برنامه های همیشگی این حوزه در طول سال های ١٣٩٢ الی ١٣٩٤ بوده است.

به گفته وی واحد قرآن وعترت اداره کل علاوه بر برنامه های اجرایی اقدام به صدور مجور به متقاضیان موسسات فرهنگی قرآن وعترت  نموده که در سال ١٣٩٢ ، ٣٧ موسسه ، در سال ١٣٩٣ ، ٤٢ موسسه و در سال ١٣٩٤  نیز ٤٢ موسسه از این اداره کل مجوز دریافت نموده اند.

 حوزه هنرهای نمایشی

مدیر کل فرهنگ و  ارشاد اسلامی استان قزوین ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی و سیاستگذاری بنیاد بین المللی فرهنگی وهنری امام رضا(ع) این اداره کل طی سال ١٣٩٢ تا سال ١٣٩٤ اقدام به برپایی جشنواره نمایشنامه نویسی رضوی از مجموعه برنامه های جشنواره بین المللی امام رضا(ع) نمود که خوشبختانه با استقبال عموم هنرمندان نمایشنامه نویسی کشور همراه شد.

اسکندری نژاد افزود: در بخش حمایت از فعالیتهای نمایشی که با همکاری این اداره کل و انجمن هنرهای نمایشی استان انجام می شود علاوه بر برپایی جشنواره های تئاتر جوان و جشنواره استانی اجرای ١١٦ عنوان نمایش در سال ١٣٩٢  و تعداد ١١٩ عنوان نمایش در سال ١٣٩٣ وتعداد ١٤٣ عنوان در سال ١٣٩٤ صورت پذیرفته است.

 حوزه مطبوعات

وی اظهار داشت: واحدمطبوعات اداره کل با همکاری خانه مطبوعات استان طی سال های ١٣٩٢ الی ١٣٩٤ اقدام به برگزاری گرامیداشت روزخبرنگار و برگزاری جشنواره مطبوعات استان نموده است و همچنین از جمله اقدامات دیگر این واحد، شرکت در جشنواره مطبوعات وخبرگزاری های کشور در تهران بوده که به صورت سالیانه برگزار می شود.

 حوزه فناوری اطلاعات ورسانه های دیجیتال

به گفته وی مجتمع فرهنگی دیجیتال کاسپین استان قزوین جزوه برترین مجتمع های فرهنگی دیجیتال کشور می باشد که در سالهای ١٣٩٢ لغایت ١٣٩٤ فعالیتهای گسترده ای را در خصوص آموزش فضای مجازی وکلاسهای آموزشی در رشته های مختلف رایانه ایی داشته است.

اسکندری نژاد افزود: این مجتمع که دارای تجهیزات کامل رایانه ایی می باشد سهم بسزایی را در پرورش استعدادهای جوان استان در رشته های مختلف بویژه فضای مجازی،بازیهای رایانه ایی ، انیمشین و... دارا می باشد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha