کد خبر: رشد-بی-رویه-کمی-دانشجویان-پذیرش-بدون-تو
۱۶ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۱۰

خبرگزاری سلامت: سند چشم‌انداز بیست ساله ایران، سندی جهت تبیین افقی برای توسعه ایران در زمینه‌های مختلف فرهنگی، علمی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است که توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام تدوین شده است. اجرای این چشم‌انداز از سال ۱۳۸۴ و در قالب چهار برنامه توسعه ۵ ساله انجام می‌گیرد. سال ۱۴۰۴ خورشیدی (۲۰۲۵ میلادی) افق چشم‌انداز است.

جامعه‌ ایرانی در افق این چشم‌انداز چنین ویژگی‌هایی خواهد داشت:

-توسعه‌یافته، متناسب با مقتضیات فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی خود و متکی بر اصول اخلاقی و ارزشهای اسلامی، ملی و انقلابی با تأکید بر مردم‌سالاری دینی، عدالت اجتماعی، آزادی‌های مشروع، حفظ کرامت و حقوق انسانها و بهره‌مند از امنیت اجتماعی و قضایی.

-برخوردار از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فناوری، متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در تولید ملی.

-امن، مستقل و مقتدر با سامان دفاعی مبتنی بر بازدارندگی همه‌جانبه و پیوستگی مردم و حکومت.

-برخوردار از سلامت، رفاه، امنیت غذایی، تأمین اجتماعی، فرصت‌های برابر، توزیع مناسب درآمد، نهاد مستحکم خانواده به دور از فقر، فساد، تبعیض و بهره‌مند از محیط زیست مطلوب.

-فعال، مسؤلیت‌پذیر، ایثارگر، مؤمن، رضایت‌مند، برخوردار از وجدان‌کاری، انضباط روحیه‌ی تعاون و سازگاری اجتماعی، متعهد به انقلاب و نظام اسلامی و شکوفایی ایران و مفتخر به ایرانی بودن.

-دست یافته به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه‌ی آسیای جنوب غربی (شامل آسیای میانه، قفقاز، خاورمیانه و کشورهای همسایه) با تأکید بر جنبش نرم‌افزاری و تولید علم، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی، ارتقای نسبی سطح درآمد سرانه و رسیدن به اشتغال کامل.

-الهام‌بخش، فعال و مؤثر در جهان اسلام با تحکیم الگوی مردم‌سالاری دینی، توسعه‌ی کارآمد، جامعه اخلاقی، نواندیشی و پویایی فکری و اجتماعی، تأثیرگذار بر همگرایی اسلامی و منطقه‌ای بر اساس تعالیم اسلامی و اندیشه‌های امام خمینی (ره).

-دارای تعامل سازنده و مؤثر با جهان بر اساس اصول عزت، حکمت و مصلحت.

محمد قمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری سلامت اظهار داشت: قطعا مراکز علمی-تحقیقاتی و دانشگاهی در روند رشد علمی کشور همواره نقش موثری دارند؛ اما بحث اصلی این است که با توجه به تعداد بالای فارغ التحصیلان دانشگاهی چه برنامه‌ای برای حضور آنها در بازار کار تدوین و اجرایی شده است.

قمی با طرح این سوال که آیا تمام رشته‌های تحصیلی دانشگاهی متناسب با نیاز کشور است؟ متذکر شد: دیپلم کارآمد در رشته‌های فنی و حرفه‌ای نیاز کشور است؛ در حالی که تدریس شماری از رشته‌ها و پذیرش بی‌برنامه دانشجو در آن ضرورتی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین باید برنامه ریزی علمی و آموزشی دانشگاه‌ها با توجه به این مهم باشد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: البته رشد کیفی علمی کشور طی چند سال گذشته قابل قبول بوده که می‌توان به فناوری‌های نوین پزشکی و سلول های بنیادی اشاره داشت؛ اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

سید حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز بر تدوین برنامه آموزشی مناسب در دانشگاه‌ها و توجه به آمایش سرزمین در پذیرش دانشجو تاکید دارد.

میرزاده در این ارتباط به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری سلامت گفت: رشد کمی دانشجویان در کشور ما بی رویه و بدون توجه به آمایش سرزمین است.

وی تصریح کرد: افرادی که می‌توانستند در بازار کار عملکرد موفق تری داشته باشند، صرفا به دلیل اخذ مدرک دانشگاهی وارد این مراکز آموزشی شده‌اند؛ از سوی دیگر برای اشتغال فارغ التحصیلان هنوز مشکلات عدیده وجود دارد.

میرزاده متذکر شد: پذیرش دانشجوی بیشتر با هدف درآمدزایی در دانشگاه های غیردولتی، افت کیفی را به دنبال داشته و حتی دانشگاه‌های دولتی به پردیس و پذیرش دانشجوی شبانه روی آورده‌اند.

 

کد خبرنگار: 41025

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha