کد خبر: رستمیان-در-گفتگو-با-سلامتطرح-تحول-شرای
۱۹ دی ۱۳۹۵، ۹:۵۲

رستمیان با اشاره به طرح تحول سلامت گفت:با اجرای این طرح، شرایط روستا ها  و امکاناتی که خانه ها و مراکز بهداشت گرفتند، نسبت به قبل بهتر شد. همچینین در شهرستان ها حضور متخصصین، بیشتر شد.

عبدالرحمان رستمیان نماینده دور نهم مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری سلامت درباره نتایج طرح تحول سلامت، اظهار داشت: این طرح به نظر من بیشتر اهداف آن، اهداف برنامه پنجم است. در برنامه پنجم نوشته شده بود که باید بیمه همگانی شود، پرداختی مردم کاهش پیدا کند یا پزشک خانواده و سیستم ارجاع در آن باشد.

نائب رئيس کمیسیون بهداشت و درمان دوره نهم مجلس گفت: واقعیت این است که طرح تحول سلامت بیشتر برنامه های پنجم توسعه است که آن اهداف را اجرایی می کند که کار بسیار خوبی بود. مهم ترین هدف آن بیمه همگانی بود که به آن دست یافت و باید پایدار بماند. 10 میلیون مردم بیمه نداشتند، در دنیا اگر نظام های سلامت خوب را بررسی کنیم، بیمه همگانی خیلی مهم است. مثلا در کشور بیمه بخش ثالث را اجباری کرده ایم ولی هنوز بیمه همگانی را اجبار نکرده ایم.

رستمیان با بیان این که طرح تحول به اهداف خود رسید، تصریح کرد: واقعیت این  است که شرایط روستا ها  و امکاناتی که خانه ها و مراکز بهداشت گرفتند، نسبت به قبل بهتر شد. همچینین در شهرستان ها حضور متخصصین، بیشتر شد. کاری که کرده بودند این بود که گفته بودند متخصصینی که به شهرستان می روند حق ندارند مطب بزنند که سیستم های دولتی، شرایط بیمارستان ها و کلینیک های دولتی ارتقاء پیدا کرد و مردم بیشتر به سمت مراکز دولتی رفتند.

وی افزود: نکته ای که وجود داشت، این بود که اوایل کار بیمارستان ها خیلی سود بردند، به خاطر این که بیمارستان ها خیلی بدهکار بودند. ولی در حال حاضر دوباره به دلیل تاخیر پرداخت، شرایط بیمارستان ها نامساعد شده است. یعنی یک زمان به سمتی آمد که فاصله پرداخت پرسنل و خدماتی کم شده بود ولی در حال حاضر دوباره متاسفانه فاصله افتاده است. وقتی این اتفاق می افتد شرکت دارویی که پول آن را نپردازید، دارو به بیمارستان نمی دهد، در نتیجه بیمارستان نمی تواند همه داروهای خود را تهیه کند.

نماینده دور نهم مجلس با بیان این که  به نظر من این حرکات، خیلی خوب بود و به اهداف خود رسیده است، گفت: ولی دو نکته وجود دارد که بسیار مهم است که یکی از آنها راهنمای بالینی است. این را باید ایجاد می کردند، اگر راهنمای بالینی داشته باشیم، برخی از هزینه هایمان را می توانیم کنترل کنیم. راهنمای بالینی یعنی این که من که پزشک هستم، مهر دارم و می توانم دستور دهم، دستوراتم را فقط بر اساسی نکات علمی  بدهم، یعنی دقت کنم شرایط را در نظر گرفته و دارو و آزمایش اضافه ننویسم یا اگر بستری است، به جا باشد.

رستمیان با اشاره به این که راهنمای بالینی از مصرف دارو و آزمایش زیادی جلوگیری می کرد، یادآور شد: می توانست حدود 20 درصد منابع را ذخیره کند که این اتفاق نیفتاده است. در حال حاضر ما چقدر ام آر انجام می دهیم؟که خیلی زیاد است. برای تعویض مفصل زانو باید کسی باشد که خبره باشد، در غیر این صورت، دوباره باید مفصل تعویض شود، یا بحث آنژیوگرافی که همه باید بر اساس پروتکل علمی باشد که کسی خارج از آن انجام ندهد.

وی افزود: دولت بودجه در نظر می گیرد و برای مریض کمتر هزینه می شود، ما این طرف هم دقت کنیم که بودجه دولت هدر نرود. یک نکته که نظر شخصی بنده است، این بوده که بعضی وقت ها تعرفه ها را زیاد کرده ایم. معتقد هستم که برخی از پاراکلینیک ها نیاز به افزایش تعرفه ندارند یا احتیاج نیست که دکا بدهیم. در بعضی قسمت ها به پزشکان تمام وقت دکا می دهیم که خوب است یعنی این که کسی ویزیت کند و وقت بگذارد برای بیمار خیلی خوب است، ولی مثلا نیاز است که اکو را دکا کنیم؟ یا نیاز است که تعرفه های آنژیوگرافی را بالا ببریم؟

رستمیان گفت: تعرفه های بعضی قسمت ها واقعا باید به روزرسانی شود و کم بوده است. به عنوان مثال تعرفه یک عمل آپاندیسیت خیلی کم بود، کسی عمل نمی کرد و ممکن بود که بیمار را  به جای دیگر ارجاع می دادند که اذیت می شد. ولی بعضی از پاراکلینیک ها و  اقدامات تشخیصی  را که پروسیجر می گوییم، نیاز به دکا ندارند. در بعضی از بیمارستان ها یکا خوب است. بعضی از تعرفه ها برای بعضی از پزشکان تمام وقت دکا است. دکا یعنی دو نوبت می شود. ویزیت ها باید واقعی شوند ولی پروسیجرها نیازی به دکا شدن ندارد. من فکر می کنم که راهنمای بالینی را داشته باشیم و بعضی از پروسجرهایمان هم نیاز به دکا  و افزایش تعرفه نیستند.

نائب رئيس كميسيون بهداشت و درمان دور نهم مجلس با تاکید بر این که طرح تحول باید ادامه پیدا کند، اظهار داشت: موافق هستم منتها با اصلاحاتی که گفتم. راهنمای بالینی باید هر چه زودتر انجام شود، در همین مدت، هم بیمه ها و هم وزارت بهداشت کوتاهی کردند.

كدخبرنگار41055

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha