کد خبر: رسانه‌ها-از-انتشار-اخبار-خودکشی-با-جز
۲۰ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۲۱

انتشار اخبار مربوط به خودکشی با جزئیات در رسانه‌ها منجر به شیوع این رفتار در جامعه می‌شود. اصحاب رسانه از پررنگ کردن چنین اخباری اجتناب نمایند.

 

 

دکتر غلامرضا حاجتی متخصص اعصاب و روان، به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری سلامت گفت: خودکشی یکی از شایع‌ترین اورژانس‌های روان‌پزشکی است و در 90 درصد موارد، افرادی که دست به خودکشی می‌زنند اختلال رفتاری دارند که تشخیص و یا درمان نشده است.

حاجتی اذعان داشت: زمانی که صحبت از پیشگیری می‌شود، باید اولین و شایع‌ترین علت مورد بررسی قرار گیرد و برای درمان اقدام شود.

وی تصریح کرد: آمار خودشی در میان جوانان و نوجوان‌ها به مراتب راحت‌تر قابل پیشگیری است؛ ضمن این‌که اقدام به این رفتار ناهنجار در این سنین شایع‌تر است. از سوی دیگر، یک سری عوامل خطر وجود دارند که انگیزه خودکشی را در فرد افزایش می‌دهد که می‌توان به تنها بودن، از دست دادن والدین به علت فوت یا متارکه، سوء مصرف مواد و الکل و ابتلا به افسردگی اشاره داشت.

این متخصص اعصاب و روان ادامه داد: سابقه قبلی اقدام به این رفتار می‌تواند عامل خطر باشد.

حاجتی گفت: در بسیاری از موارد اگر به علائم هشدار دهنده توجه شود می‌توان مانع از خودکشی شد؛ چرا که این رفتار فریادی برای کمک از شرایط نابسامان است و اگر کمکی به وی نشود، فرد اقدام به خودکشی می‌کند.

بسیاری از افرادی که اقدام به خودکشی می‌کنند که منجر به فوت نمی‌شود، در جلسات مشاوره و درمان عنوان می‌کنند در آن لحظه راه حلی برای مشکل خود نداشتند.

حاجتی ضمن اشاره به مطلب بالا عنوان کرد: در قریب 80 درصد موارد، زنگ خطر را می‌توان در رفتار افرادی که اقدام به خودکشی می‌کنند، مشاهده نمود که می‌بایست جدی گرفته شود. در بسیاری از موارد، فرد اعلام و یا تهدید به خودکشی می‌کند و یا به صورت غیرمستقیم می‌توان این رفتارها را مشاهده کرد که به عنوان مثال از دوستان خود خداحافظی می کند و یا جملاتی که رنگ و بوی مرگ دارد بر زبان می‌آورد.

این متخصص مغز و اعصاب اذعان داشت: در بعضی موارد، زمانی که فرد از خانواده طرد می‌شود به صورت ناگهانی دست به خودکشی می‌زند. در موارد متعددی فرد شاید قصد خودکشی نداشته باشد، اما به دلیل عدم آگاهی از عوارض داروها اتفاق تلخی رقم می ‌ورد.

حاجتی متذکر شد: 90 درصد افرادی که دست به خودکشی می‌زنند افسردگی دارند.

وی خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن مطالبی که عنوان شد، اهمیت آموزش مهارت‌های زندگی به افراد به وضوح قابل درک است. افرادی که اقدام به خودکشی می‌کنند در آن لحظه مهارت حل مساله را از دست می‌دهند و در بحرانی قرار دارند که نیاز به توجه دارد.

مهم‌ترین نکته در بعد اجتماعی این است که اگر رسانه‌ها اخبار مربوط به خودکشی را با جزئیات منتشر کنند، شیوع این رفتار را در جامعه افزایش می‌دهد. بنابراین اصحاب رسانه باید به این مساله توجه داشته باشند که اخبار خودکشی را نباید پرررنگ و با آب و تاب جلوه دهند.

 

کد خبرنگار: 41025

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha