کد خبر: راه-های-پیشگیری-از-پوسیدگی-دندان-کودکا
۱۳ فروردین ۱۳۹۶، ۱۰:۲۰

خبرگزاری سلامت: دندان های شیری راهنمای رویش دندان‌های دائمی هستند و وجود آنها برای رویش درست و به جای دندان‌های دائمی لازم است.
دکتر پریسا مهر اشتیاق، دندانپزشک کودک و نوجوان می‌گوید: کودکی که دندان‌های شیری سالمی دارد، غذا را درست جویده و رشد مناسبی دارد. برعکس در کودکانی که دندان‌های پوسیده و عفونی در دهان دارند معمولا با نقص تغذیه و تأخیر رشدی مواجه هستند. وجود دندان‌های سالم در زیبایی و اعتماد به نفس کودک نیز اهمیت بسزایی دارد. در کودکان کوچکتر وجود دندانهای سالم در تکلم صحیح نیز مهم است. عفونت دندانهای شیری میتواند روی جوانه دندان دائمی تأثیر بگذارد و موجب نقص ساختاری در آن میشود. اقدامات پیشگیری در پوسیدگی دندان کودکان دارای اهمیت زیادی است.

وی ادامه میدهد: در واقع میتوان با تغذیه صحیح کودک، رعایت بهداشت مناسب، فلورایدتراپی به موقع و انجام فیشورسیلانت و ویزیتهای مکرر دندانپزشکی از پوسیده شدن دندانها جلوگیری کرد. تغذیه صحیح شامل موادغذایی طبیعی مانند میوهجات، سبزیها و ... است. غذاهای ترش و شیرین که خاصیت چسبندگی به دندانها را دارند بسیار پوسیدگیزا هستند؛ بنابراین باید سعی شود به خصوص برای میان وعده، تغذیه سالمی در اختیار کودکان قرار داد.
وی  چنین عنوان می‌کند که رعایت بهداشت مناسب یعنی حداقل مسواک زدن روزی دو بار کامل و دقیق و روزانه یکبار نخ دندان لازم است. مسواک زدن را باید از زمان رویش اولین دندان شیری شروع کرد و والدین تا زمانی که مطمئن نشده‌اند کودک آنها قادر به تف کردن کامل محتویات دهان می‌باشد، نباید از خمیردندان‌های حاوی فلوراید استفاده کنند. تا سن هفت سالگی استفاده از مسواک و تا سن 10 سالگی استفاده از نخ دندان بر عهده والدین است، چرا که تا این سن کودک قادر به انجام صحیح این کار نیست.
دندانپزشک کودک و نوجوان می‌گوید: فلورایدتراپی در کودکان با میزان پوسیدگی بالا هر 3ماه یک بار و کودکان با میزان پوسیدگی کم هر 6ماه یکبار توصیه می‌شود. فلوارید جذب مینای دندان شده و با مینا ترکیب می‌شود و ماده‌ای تشکیل می‌دهد که در برابر پوسیدگی مقاوم است و سیر پیشرفت پوسیدگی‌ها را بسیار کند می‌کند. فیشورسیلانت در مورد دندان کاملا سالمی که شیارهای عمیق مستعد پوسیدگی دارد به کار می‌رود. عمق شیار دندان‌ها که معمولا پوسیدگی از آنجا شروع می شود با ماده فیشورسیلانت پوشانده می‌شود و کمک می‌کند تا این دندان‌ها از ناحیه شیار دچار پوسیدگی نشوند. این روش بسیار موثر و کارآمد است.

بر اساس این گزارش و طبق گفته وی، مراجعات هر3ماه یکبار در جهت ویزیت و چک‌آپ دندان‌ها به دندانپزشک بسیار موثر است تا اقدامات پیشگیرانه به موقع انجام و در صورت بروز مشکل در مراحل ابتدایی درمان شود. زمانی که در دندان پوسیدگی رخ می‌دهد، ابتدا این پوسیدگی بسیار سطحی است و با روش ساده یعنی بدون بی حسی و تراش سطحی دندان قابل درمان است، اما در صورت بی توجهی و عدم درمان به موقع پوسیدگی سیر پیشرفت و گسترش دارد و از حد مینا وارد عاج می شود و از عاج فراتر رفته و عصب دندان را درگیر می‌کند که در این صورت احتمال عفونت بافت های اطراف  استخوان فک و فضاهای صورتی وجود دارد. مرحله به مرحله که پوسیدگی پیشرفت می‌کند، درمان ها نیز سخت‌تر و پیچیده تر می‌شوند. به عنوان مثال به جای ترمیم ساده نیاز به عصب کشی دندان و فراتر از آن تخلیه عفونت بافتهای اطراف و کشیدن دندان مبتلا لازم می شود.

 

کد خبرنگار: 410100

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha