کد خبر: راهکارهای-طلایی-پیشگیری-از-بروز-اختلا
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۳:۲۶

فوق تخصص اعصاب اطفال بيمارستان نورافشار جمعيت هلال احمر راهکارهای طلایی پیشگیری از بروز اختلالات حرکتی در جنین را تشریح کرد.

دکتر امین شاهرخی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت در ارتباط با شایع ترین اختلالات اعصاب کودکان اظهار داشت: فلج مغزی کودکان از شایع ترین بیماری های سیستم اعصاب مرکزی بوده که معمولا به دنبال زایمان های سخت به وجود می آید.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اختلالات حرکتی نوزاد بیش از تولد قابل تشخیص است؟ گفت: پیشرفته ترین دستگاه های قبل از تولد همچون سونوگرافی های 2، 3، 4 بعدی در مجموع از لحاظ کلی جنین داخل رحم مادر را بررسی می کند و نمی تواند حرکت جنین و نقص حرکتی آن را تشخیص داده و بررسی کند.

 این فوق تخصص اعصاب اطفال بيمارستان نورافشار جمعيت هلال احمر با اشاره به اینکه امکان تشخیص اختلالات حرکتی نوزاد قبل از تولد وجود ندارد، عنوان کرد: بنابراین راهی نیست جز اینکه هنگام بارداری و زایمان به مادر و جنین دقت و توجه ویژه شده تا دچار فشار نشوند.

شاهرخی ادامه داد: ضرورت دارد مادران صدمات وفعالیت های شدید بدنی نداشته باشند همچنین تغذیه مناسب داشته و در صورت مصرف دارو ها قبل از بارداری با پزشک معالج مشورت کنند تا دارو با دوز مناسب تری استفاده شود چرا که تنها راهی بوده که می توان از تولد نوزاد و کودک مبتلا به فلج مغزی جلوگیری کرد.

این فوق تخصص اعصاب اطفال بیمارستان فوق تخصصی نور افشار جمعیت هلال احمر تصریح کرد: تنها اختلالات ساختمانی با سونوگرافی های پیشرفته قابل تشخیص بوده که به راحتی از تولد اینگونه نوزادان پیشگیری می کند اماباید توجه کرد که اختلالات حرکتی قابل تشخیص نیستند.

وی افزود: درمان، توانبخشی و نگهداری  بیماری های سیستم اعصاب مرکزی همچون اختلالات فلج مغزی و حرکتی کودکان هزینه های زیادی دارد اما این کودکان هوش مناسبی داشته و می توانند در بزرگسالی وارد مدرسه، دانشگاه شده و استخدام شوند.

شاهرخی بیان کرد: استرس مادر به همراه واسطه های عصبی مانند تنگی عروق مادر سبب کمبود جریان خون و این آسیب به جنین را به همراه دارد همچنین کمبود تغذیه و خون رسانی در دوران بارداری برجنین رشد منفی خواهد گذاشت.

وی با اشاره به ضرورت درمان هرچه زودتر و توانبخشی کودکان مبتلا به فلج مغزی گفت: عدم کار، فعالیت و توانبخشی در کودکان دچار فلج مغزی مسلما موجب اسپاسم و سفتی عضلات بدن این کودکان می شود و موجب بیماری های مختلفی از جمله عفونت ریه، عدم توانایی در راه رفتن و زخم بستر خواهد شد.

این فوق تخصص اعصاب اطفال در پایان خاطر نشان کرد: با درمان هرچه زودتر از این بیماری ها می توان جلوگیری کرد که با این اقدام نتیجه بهتر و هزینه کمتری سربار خانواده ها و جامعه خواهد شد.

كدخبرنگار410800

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha