کد خبر: راهکارهای-طلایی-افزایش-قدچه-زمان‌های
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۳:۴۵

عضو انجمن دیابت و اندوکرینولوژی ایران با اشاره به اینکه نیاز به تزریق انسولین در مواقعی همچون بروز عفونت و دوران عادت ماهیانه در بیماران مبتلا به دیابت بیشتر است، گفت: تزریق انسولين بدون كسب آگاهي‌های لازم بیمار را‌‌ در معرض خطر قرار می‌دهد.

دکتر مهران زمان زاده در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت در پاسخ به این سوال که چرا برخی افراد مبتلا به دیابت می شوند؟ اظهار داشت: قند خون گلوکز نام دارد و مولکول های حاوی قند به کمک دستگاه گوارش، وارد جریان خون شده و با هورمونی به نام انسولین که از سلول های بتای جزایر لانگرهانس لوزالمعده ترشح می شود و سلول های وارد شده به خون باعث تولید انرژی، مصرف و ذخیره آن می شوند.

 وی افزود: در افراد مبتلا به بیماری دیابت، 2 حالت وجود دارد یکی انسولین مورد نیاز بدن برای بیمار وجود نداشته و یا ناکافی است و دوم اینکه سلول های بدن نسبت به انسولین مقاومت نشان می دهند.

این متخصص بیماری های داخلی و غدد تصریح کرد: نیاز به تزریق انسولین در مواقعی همچون بروز عفونت، دوران عادت ماهیانه، کاهش فعالیت جسمی، مصرف برخی داروها و بیماری های که همراه با تب بوده، بیشتر است.

 زمان زاده با اشاره به اینکه كودكان، نوجوانان ديابتي و والدين آن ها ضرورت دارد در كلاس‌هاي آموزشي افرد مبتلا به ديابت شركت كنند، گفت: تزریق انسولين بدون كسب آگاهي‌هاي لازم، ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نه تنها به درمان بیمار ديابتي کمکی نمی کند بلكه او را در معرض خطر نيز قرار می دهد.

وی عنوان کرد: برخی بیماران تزریق 1 يا 2 واحد انسولین را طبیعی می دادند و معتقد بوده که مشکلی برای بیمار ايجاد نمي‌كند در حالی که تزریق انسولین حتی در مقادیر کم نیز باید به اندازه مورد نیاز استفاده شود.

این متخصص بیماری های داخلی و غدد خاطر نشان کرد: روند درمان ديابت هر فرد،‌ خاص خود او است و با ديگري متفاوت بوده بنابراین ضرورت دارد که بیماران تحت مراقبت و کنترل توسط پزشک معالج خود قرار گیرند.

زمان زاده در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد که دیابت نوع 2 به نوع 1 تبدیل شود؟ گفت: اگر چه به نظر باور نکردنی بوده اما بر پایه برخی تحقیقات انجام شده، پژوهشگران اثبات کرده که دیابت نوع 2 قادر است به نوع 1 تبدیل شود.

عضو انجمن دیابت و اندوکرینولوژی ایران یادآورشد: افزایش فعالیت بدنی فوایدی همچون کاهش قند و فشارخون، کاهش کلسترل بد و افزایش کلسترل خوب را به همراه دارد همچنین توانایی بدن را در استفاده از هورمون انسولین بهبود می بخشد.

وی در ارتباط با چگونگی افزایش قد عنوان کرد: رعایت مواردی همچون نوشیدن آب و شیر زیاد، خواب کافی و مناسب و قرار گرفتن به میزان کافی در معرض نور خورشید می تواند سبب افزایش قد شود البته این مسئله در همه افراد و در همه سنین اینچنین نبوده و بیشتر در سنین نوجوانی می تواند مؤثر باشد.

 زمان زاده گفت: البته توصیه می شود خانواده هایی که احساس می کنند قد فرزندشان در طی رشد، افزایش محسوسی نداشته است حتما به پزشک غدد مراجعه کرده تا راهکارهای لازم برایشان ارائه شود.

كدخبرنگار410800

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha