به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، دکتر ابراهیم علیزاده، دبیر علمی اولین کنگره ملی روانشناسی ترافیک و عضو هیاتعلمی دانشگاه شهید بهشتی اظهارداشت: در پیدایش تصادفهای راننـدگی چهار عامل اصلی شامل انسان، جاده، وسـیلهنقلیـه و محیط تأثیرگذار هستند. بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، عامل انسانی در 90 درصد بروز تصادفات جادهای نقش دارد.
وی افزود: عوامل انسانی در حقیقت زمینهساز خطای انسانی است و این خطا بهصورت مستقل یا در تعامل با سایر عوامل میتواند در ایجاد تصادف نقش داشته باشد. بخش بسیاری از خطاهای انسانی زمینهساز تصادف ناشی از عوامل روانشناختی مانند ویژگیهای ادراکی، سطحهوشی، انگیزه و نگرشهای مربوط به ایمنی، وضعیت هیجانی، صفات شخصیتی و سطح استرس است.
دکتر ابراهیم علیزاده اظهار داشت: طی سالهای اخیر کوششهای ارزشمندی برای کاهش تصادفات جادهای صورت گرفته است که حضور پلیس در قالب گشتهای نامحسوس، افزایش تعداد دوربینهای ثبت تخلفات رانندگان، بهسازی وضعیت راهها، وضع قوانین سختگیرانهتر، فرهنگسازی و الزام شرکتهای خودروساز برای بهبود ساخت خودرو از آن جمله است.
دبیر علمی اولین کنگرهملی روانشناسی ترافیک گفت: باوجود کوششهای صورت گرفته آمار تصادفات جادهای ایران تغییر چشمگیری نداشته است. برای نمونه بنابر آمار پزشکی قانونی در سال 95 با وجود کاهش آمار مرگ، آمار مصدومین تلفات جادهای افزایش نشان میدهد. بنابراین برای کاهش چشمگیر آمار تصادفات جادهای نیاز است از راهکارهایی استفاده شود که کشورهای کم تصادف از آن استفاده میکنند.
وی بیان داشت: چنین کشورهایی به موازات هوشمندسازی خودرو و سامانههای ترافیکی از دانش روانشناسی ترافیک نیز استفاده میکنند.
دبیر علمی اولین کنگره ملی روانشناسی ترافیک با بیان اینکه دانش روانشناسی ترافیک ترکیبی از رشتههای روانسنجی، سنجش و اندازهگیری، روانشناسی اجتماعی، روانشناسی مشاوره، روانشناسی بالینی، روانشناسی سلامت و روانشناسی شناختی است، گفت: دانش روانشناسی ترافیک تلاش میکند تا با ارزیابی ویژگیهای روانشناختی رانندگان و مداخلات روانشناختی مورد نیاز در کاربران سیستمهای حملونقل، سهم خطای انسانی را کاهش داده و رفتارهای ایمن ترافیکی را افزایش دهد.
دکتر علیزاده پیشنهاد داد که در چارچوب دانش روانشناسی ترافیک، ارزیابی روانشناختی متقاضیان دریافت گواهینامه توسط مراکز معاینه پلیس مطابق با روشهای استاندارد در اولویت قرار بگیرد و علاوه بر این در یک اقدام ضربتی همه رانندگان دارای نمرهمنفی و تخلفات حادثهساز از لحاظ ویژگیهای روانشناختی، اختلالاتشخصیتی و اختلالاتروانی مورد ارزیابی قرار بگیرند.
وی اضافه کرد: بدیهی است که ارزیابی ویژگیهای روانشناختی رانندگان و تغییر نگرشهای آنان به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، از بسیاری از تصادفاتجادهای ناشی از سبقت غیرمجاز، سرعت بالا و بیتوجهی به حق تقدم دیگران خواهد کاست.
دبیر علمی اولین کنگرهملی روانشناسی ترافیک اظهارداشت: این کنگره با هدف ایجاد همگرایی بیشتر بین کارشناسان حوزه کاهش تصادفات جادهای و ریلی و معرفی کارکردهای دانش روانشناسی ترافیک در ۲۱ و ۲۲ آذرماه در مرکز همایشهای بینالمللی شهید بهشتی برگزار خواهد شد.
نظر شما