رئیس کمیسیون حقوقی سازمان نظام پرستاری گفت: با وجود معوقات پرستاری ، وزارت بهداشت پرداختی های نیروهای ستادی دانشگاه های علوم پزشکی خود را به روز نموده است و در اکثر بیمارستان های کشور به متخصصین علی الحساب های چند ده میلیون تومانی هر ماه پرداخت می کند.

به گزارش خبرگزاري سلامت به نقل از روابط عمومي سازمان نظام پرستاري وحید نصیری  گفت: هر‌گاه سخن از مطالبات پرستاران می‌شود مسئولین وزارت بهداشت و سایر دست اندرکاران دولت با توجه به سهم و فهم خود موضع گیری‌هایی انجام می‌دهند که بعضا دور از انتظار و انصاف است و مقایسه‌هایی هم که با سایر مشاغل صورت می‌گیرد مقایسه‌ای مع الفارق است ، لذا در ذیل به برخی از نمونه‌های قابل لمس برای همه ی اقشار جامعه اشاره می‌کنم تا شاید در  تنویر قضاوت افکار عمومی موثر افتد.

وی اظهار داشت:  یکی از مطالبات پرستاران که اعتراضاتی در سکوت را نیز به دنبال داشته درخواست پرداخت معوقات است. پرستاران در تمامی تعطیلات رسمی در مراکز درمانی حضور دارند و مسئولیت چندین بیمار دردمند را بر عهده می گیرند و باید پاسخگوی تمامی امورات مربوط و غیر مربوط باشند حال اگر هزینه این خدمات به آنان پرداخت نشود و به صورت معوقات در آید انگیزه ی پرستاران برای ادامه فعالیت و ارائه خدمات با کیفیت به بیماران و مددجویان کم خواهد شد.

 رئیس کمیسیون حقوقی سازمان نظام پرستاری با اشاره به این که پرداختی های نیروهای ستادی  دانشگاه های علوم پزشکی به روز می باشد بیان کرد: وزارت بهداشت نیز با اطلاع کامل از این پرداخت ها ، تمام پرداختی های نیروهای ستادی خود و دانشگاههای علوم پزشکی را به روز انجام می دهد و یا در اکثر بیمارستان‌های کشور به متخصصین محترم علی الحساب های چند ده میلیون تومانی هر ماه پرداخت می شود که این عمل بدون تردید باعث نارضایتی، اعتراض و برخورد پرستاران خواهد شد.

وی یکی دیگر از مطالبات پرستاران را اجرای قانون تعرفه گذاری دانست و یادآور شد هیچ کدام از مسئولین در قبال اجرا و پیگیری این مطالبه به حق جامعه پرستاری پاسخ گو نیستند، در حالی که قانون اساسی صراحتا اجرای مصوبات ابلاغ شده از سوی مجلس شورای اسلامی را وظیفه دولت و نظارت بر این وظیفه را به مجلس تکلیف کرده و هر گونه تمرد از این دو اصل را مردود می داند.

نصیری در ادامه افزود: می توان گفت از دیگر مطالبات جامعه پرستاری ،عدالت در پرداخت های وزارت بهداشت است. اختلاف دریافتی منطقی بین گروه های شغلی از ضروریات جامعه است و در سایه این اختلاف است که تلاش بیشتر معنا پیدا می‌کند بنابراین  قطعا پرستاران به دنبال حذف اختلاف دریافتی ها نیستند اما این اختلاف موجود در وزارت بهداشت، اختلاف منطقی نیست، بلکه شکاف عمیقی است که اگر ترمیم نشود بر سایر حوزه‌های سیاسی و اقتصادی کشور تأثیر منفی خواهد گذاشت که متاسفانه در چند سال اخیر به خصوص در دولت تدبیر و امید به دلیل عدم مدیریت منابع طرح تحول نظام  سلامت  و وجود رانتهای بسیار و بهره برداری فرصت طلبان از بخش خصوصی این شکاف  طبقاتی به شدت افزایش یافت که کاهش آن به آسانی امکان پذیر نخواهد بود .

وی عنوان کرد:  پرستاران پس از سال ها اعتراض وپیگیری در خصوص قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری می خواهند از مزایای این قانون برخوردار شوند زیرا مسئولین این قانون همیشه و  در همه حال به بهانه های مختلف از اجرایی کردن آن سرباز زده اند اما برای پرستارانی که سال ها برای اجرا شدن قانون تعرفه گذاری شکیبایی به خرج داده اند این بهانه ها دیگر قابل پذیرش نیست و این موجب عدم اطمینان به وفای به عهد برخی نمایندگان مجلس و دولتمردانی است که سال‌ها آن‌ها را به سر دوانده‌اند.

عضو شورای عالی نظام پرستاری با بیان این که سازمان نظام پرستاری پیگیری تحقق مطالبات پرستاران را همچنان وظیفه شرعی و قانونی خود می داند و با هیچ تبلیغ منفی، حاشیه سازی  از این تکلیف خود کوتاهی نخواهد کرد اضافه کرد:  از این پس نیز شاهد پیگیری هایی مستمر سازمان نظام پرستاری در خصوص لزوم توجه مسئولین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به حقوق 200 هزار نفر از پرستاران کشور خواهیم بودکه مسئولین وزارت بهداشت و سایر مسئولین نظام توجهی به حقوق پایمال شده آنها ندارند.

وی ضمن هشدار به تبعات عدم پاسخگویی به مطالبات پرستاران ، خاطر نشان کرد:  پرستاری جز مشاغل سخت و زیان آور محسوب می شود و اگر پرداختی آنان به موقع صورت نگیرد و یا به آن ها و قوانین آنها توجه نشود انگیزه آنان برای ارائه خدمات با کیفیت از بین می رود و فرسودگی شغلی نیز باعث ایجاد تبعات روحی و تنش روحی و روانی در بین آنان خواهد شد که در نهایت به زیان بیماران و آحاد مردم منجر خواهد شد.

 رئیس کمیسیون حقوقی نظام پرستاری افزود: لازم به ذکر است که دولت تدبیر و امید باید بداند که قشر پرستاری در این برهه  از زمان با وعده‌ها همراهی نخواهد کرد و در انتخاب آتی میزان دفاع از حقوق آن‌ها در شرایط کنونی ملاک سنجش خواهد بود  زیرا پرستاران با وعده‌های عمل نشده و قانون‌های تصویب شده و اجرا نشده آشنا هستند و از این موضوع به شدت دلگیر هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha