کد خبر: رئیس-سازمان-نظام-پرستاری-عنوان-کردسای
۱۵ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۲۲

رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور با انتقاد از تربیت «کمک پرستار»، نسبت به تضعیف جایگاه و موقعیت «بهیاران» در نظام سلامت هشدار داد.

به گزارش  خبرگزاری سلامت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، دکتر علی محمد آدابی با انتقاد از تضعیف موقعیت بهیاران در مراکز درمانی و دخالت کمک پرستاران در امور پرستاری اظهار داشت: در راستای اجرای سیاست پزشک سالاری و به منظور افزایش سودجویی ها، همزمان با حذف بهیاری در میان رشته های تحصیلی، تربیت کمک پرستاران که در حقیقت همان کمک بهیاران ساده هستند، درد سر هایی را با خود به همراه آورده است.

وی با تاکید بر اینکه کمک پرستاران دقیقا مطابق سیاست پزشک سالاری به صورت تحت امر بی چون و چرای پزشکان تربیت می شوند گفت: علاوه بر اینکه چنین موضوعی به علت ارزان قیمتی منجر به افزایش چشم گیر فاصله طبقاتی از نظر درآمد میان پزشکان و پرستاران شده است بلکه این مهم به واسطه برگزاری هردوره آموزشی چند ماهه توسط موسسه آوا سلامت آن هم به قیمت ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بستری مناسب را برای افزایش سود جویی ها فرآهم آورده است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور همچنین با اشاره به مخالفت صریح انجمن های پرستاری و جهاد دانشگاهی نسبت به دخالت کمک پرستاران در امور تخصصی پرستاری تصریح کرد: افزایش سودجویی ها به بهانه تربیت این گروه به جایی رسیده که صرفا با برگزاری دوره های ۳ الی ۶ ماهه ای آن‌هم به واسطه آموزش برخی شرح حال های مختص پرستاری، افراد دارای مدرک کمک پرستاری می‌شوند و با توجه به دوره ای که گذرانده اند به راحتی در امور ویژه پرستاری دخالت می کنند.

آدابی اظهار داشت: با تصویب آئین نامه ای رشته بهیاری با داشتن ۳ سال دوره آموزشی تحصیلی حذف شد ولی با این وجود طی دو الی سه هفته گذشته در در زاهدان و شیراز با تعیین ظرفیت ها ۱۰۰ نفر در همین رشته ثبت نام کردند، موضوعی که به خوبی ثابت می کند حذف بهیاری جز سودجویی برای تربیت کمک بهیار ارزان یا همان کمک پرستار هدف دیگری ندارد.

وی افزود: هم اکنون برخی آمارها از تربیت بالغ بر ۳۰ هزار نفر کمک پرستار در مراکز و شرکت های مختلف خبر می دهد که بر عکس بهیاران باسابقه ،به جای سه سال تنها سه ماه دوره می بینند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha