کد خبر: دو-میلیون-زن-ایرانی-به-اندرومتریوز-مبت
۲۶ مهر ۱۳۹۵، ۱۲:۳۷

رییس نخستین کنگره بین المللی اندرومتریوز از ابتلای دو میلیون زن ایرانی به این بیماری خبر داد.

 

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، دکتر محمد مهدی آخوندی رییس نخستین کنگره بین المللی اندرومتریوز و جراحی های کم تهاجمی زنان گفت: از مجموعه عوامل موثر بر ناباروری، تاثیر اندرومتریوز غیرقابل انکار است و شاید در کمتر مرکز درمانی سطح کشور توجه کافی به این موضوع انجام شده باشد.

آخوندی با اشاره به اقدامات پژوهشی مرتبط با درمان اندرومتریوز که در پژوهشگاه ابن سینا و کلینیک مربوطه انجام شده است، متذکر شد: آمار دقیقی از تعداد زنان مبتلا به این بیماری وجود ندارد، اما تخمین زده می شود حدود دو میلیون زن ایرانی به آن مبتلا باشند که این رقم، ۸_ ۵ درصد زنانی را شامل می شود که در سن باروری قرار دارند و ۳۰ تا ۵۰ درصد زنانی که به ناباروری مبتلا هستند.

وی در رابطه با علائم تشخیص اندرومتریوز اذعان داشت: این امر در مرحله شروع بیماری به راحتی میسر نیست و به همین دلیل بیماران در موارد پیشرفته با عوارض ناشی از آن درگیر می شوند.

آخوندی خاطرنشان کرد: با توجه به این که آموزش تخصصی در سرفصل های مراکز آموزش عالی کمتر وجود دارد، تشخیص در مراحل ابتدایی برای متخصصین به راحتی قابل انجام نیست.

رییس پژوهشگاه ابن سینا گفت: عدم آشنایی متخصصین با روش های به روز درمان، نرخ بالای اندرومتریوز پیشرفته در ایران را موجب شده و به همین دلیل، پزشک ریسک ورود به درمان های تخصصی را نمی پذیرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه با اقدامات پژوهشی انجام شده در پژوهشگاه ابن سینا، این مشکل تا حدودی رفع شده است. یکی از حوزه های کاری در این پژوهشگاه علاوه بر تولید مثل، توجه به چالش های تخصصی درمانی است و برگزاری نخستین کنگره بین المللی اندرومتریوز در این مسیر می باشد.

آخوندی با بیان این که مفتخریم به عنوان اولین مرکز و کلینیک اندرومتریوز در کشور اعلام حضور کنیم، تصریح کرد: با تلاش برای استانداردسازی فعالیت های در حوزه تشخیص بیماری، موفق شدیم به عنوان یکی از اعضای چهل و نه گانه انجمن بریتانیایی اندرومتریوز مطرح شویم.

 

کد خبرنگار: ۴۱۰۲۰

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha