کد خبر: دومین-رویداد-ملی-اینوتک-سلامت،-فرصتی-ب
۱۸ خرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۳۶

رئیس مرکز رشد فناوری سلامت ابن سینا دومین رویداد ملی اینوتک سلامت را فراهم کردن فضای مناسب برای تعامل ایده پردازان و شرکت های فناور حوزه سلامت با سرمایه گذاران و نهادها و سازمان های اجرایی دانست.

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری سلامت، دکتر محمد مهدی آخوندی با اشاره به این که بیش از پنج سال است که تلاش دولت فراهم کردن الزامات توسعه فن آوری ها در کشور است، افزود: در حال حاضر اقدامات زیرساختی مناسبی از جمله تصویب قوانین حمایت از توسعه فن آوری، امکان حضور اعضای هیآت علمی در مراکز دانش بنیان و تاسیس و توسعه پارک های فن آوری و مراکز رشد در دانشگاه­ ها صورت گرفته است.

وی این اقدامات را کافی ندانست و خاطر نشان کرد: همه ی این اقدامات زمانی ما را به سمت نتیجه ی مطلوب سوق می دهد که ارتباط صحیح و منطقی بین ایده پردازان و سرمایه گذاران وجود داشته باشد.

آخوندی گفت: از طرفی محقق نگران است که وقتی ایده اش را در اختیار سرمایه گذار قرار می دهد ایده اش نابود شود و ازطرف دیگر سرمایه گذار هم نگران ضایع شدن سرمایه اش است.

وی بر ضرورت برگزاری چنین رویدادهایی برای بحث و تبادل نظر و صنعتی کردن ایده های فن آوری در حوزه سلامت تاکید کرد.

رئیس مرکز رشد فناوری سلامت ابن سینا همچنین برگزاری دومین رویداد اینوتک سلامت را فرصتی برای توسعه ی اکو سیستم کار آفرینی در حوزه ی سلامت عنوان و اضافه کرد: در این رویداد در حوزه های فرآورده های دارویی و زیستی، تجهیزات پزشکی و توانبخشی، خدمات گردشگری و سلامت و فن آوری اطلاعات پزشکی ، نشست های تخصصی برگزار میشود.

دکتر محمد مهدی آخوندی یکی دیگر از چالش های مهم در بحث کارآفرینی و توسعه ی فن آوری های حوزه ی سلامت را نداشتن دانش کافی در حوزه های بازاریابی تخصصی، نحوه ی ارائه ی ایده به سرمایه گذار و ارزش گذاری ایده و .... دانست و تصریح کرد: در این رویداد، اساتید و مربیان مدیریت کسب و کار به افراد و شرکت ها کمک میکنند تا با این مفاهیم آشنا شوند.

به گفته آخوندی، دومین رویداد ملی اینوتک سلامت، با همکاری پژوهشگاه ابن سینا، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و دانشگاه توان بخشی و علوم زیستی تهران برگزار می شود.

دکتر حمیدرضا خرم خورشید، رئیس دانشگاه توان بخشی و علوم زیستی تهران نیز با اشاره به اینکه بیشتر کشورهای توسعه یافته، پیشرفت اقتصادی خود را مرهون توسعه ی فن آوری هستند افزود : مثلاً دانشگاه MIT آمریکا بیش از 25هزار شرکت دانش بنیان ایجاد کرده است که این شرکت ها توانسته اند سه و نیم میلیون شغل در آمریکا ایجاد کنند.

 خرم خورشید یکی از مهمترین گام ها برای تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور را توسعه ی فن آوری ها اعلام کرد و گفت: فن آوری های سلامت وجوه مختلفی دارد و توسعه ی آن میتواند باعث رفع مشکل بیکاری و رشد اقتصادی کشور شود.

وی ادامه داد: توسعه فن آوری های سلامت در بخش های مختلف تجهیزات پزشکی، فرآورده های دارویی، داروهای گیاهی، خدمات گردشگری و سلامت و تکنولوژی های صنایع غذایی به جز سیستم سلامت کشور ، نیازمند همکاری سایر نهادها و سازمان ها است.

خرم خورشید بر لزوم فرهنگ سازی و آموزش برای توسعه ی فن آوری ها تاکید کرد و افزود: با فرهنگ سازی و آموزش صحیح است که ایده پردازان و شرکت ها با نحوه ی صحیح تعامل با سرمایه گذاران، معرفی ایده، ورود به بازار و بازار سازی آشنا می شوند.

به گفته  خرم خورشید، در حال حاضر چهار صندوق سرمایه گذاری غیر دولتی در حوزه ی فن آوری سلامت در کشور وجود دارد که 51 درصد سهام آنها خصوصی و 49 درصد آن متعلق به وزارت بهداشت و یا دانشگاه علوم پزشکی است.

وی خاطرنشان کرد: قرار است در این رویداد گروه های برتر از حمایت های مشارکتی سازمان ها و صندوق های سرمایه گذاری برای اجرای طرح و دریافت تسهیلاتی از جمله وام های بلند مدت با سود کم ، بهره مند شوند.

خرم خورشید اضافه کرد: همچنین سازمان ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی شرکت کننده آمادگی حمایت از ایده های خوب را در قالب فراهم کردن فضا برای جانشینی و استقرار در مراکز رشد و برگزاری دوره های آموزشی مدیریتی رایگان دارا هستند.

دکتر لادن گیاهی، مدیر مرکز رشد فن آوری سلامت ابن سینا نیز بر ضرورت توسعه ی فضاهای تعاملی بین ایده پردازان ، سرمایه گذاران و صنعتگران تاکید کرد و گفت: در این رویداد امکان ثبت نام انفرادی برای افراد علاقه مند به حوزه ی فن آوری های سلامت و ثبت نام گروهی برای شرکت ها، مراکز رشد و پارک های فن آوری وجود دارد.

گیاهی با اشاره به این که از مهمترین مشکلات شرکت های فن آوری در مباحث نیروی انسانی، ضعف دانش مدیریتی و چگونگی مشارکت برای سرمایه گذاری است، افزود: در این رویداد در قالب نشست های تخصصی، کارگاهها، برنامه تیم های دارای ایده و نمایشگاه جانبی، هسته ها و شرکت های دانش بنیان و ایده پردازان با الگوهای قابل بهره برداری برای زیرساخت های دانشگاهها و پژوهشگاهها، گردشگری سلامت، ارائه ی نوین خدمات پزشکی، مدل و برنامه ی کسب و کار، بازاریابی تخصصی در حوزه ی سلامت، ارتباط با سرمایه گذاران و صندوق ها آشنا میشوند.

به گفته گیاهی، افراد و شرکت ها تا 15 مرداد می توانند به سایت این رویداد به آدرس Inotechsalamat.com مراجعه و ثبت نام کنند.

گیاهی همچنین از حمایت مرکز رشد فن آوری سلامت ابن سینا از شرکت های برگزیده خبر داد و گفت: سه شرکت برگزیده امکان حضور در دوره ی MBA سلامت پژوهشگاه ابن سینا را خواهند داشت.

دومین رویداد ملی اینوتک سوم تا پنجم شهریور ماه در تهران برگزار می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha