کد خبر: دلایل-شب-ادراری-در-نوجوانان-راهکارهای
۳۰ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۰۹

متخصص طب اطفال با اشاره به این‌که بسیاری از نوجوانان بااستعداد، باهوش وسالم هم ممکن است شب ادراری داشته باشند بدون این‌که تقصیری داشته باشند، گفت: استرس، خستگی و اضطراب می‌تواند باعث تشدید شب ادراری شود.

 

حمیدرضا بادلی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري سلامت در مورد راهکارهای کنترل شب ادراری در نوجوانان اظهار داشت: شب ادراری وقتی اتفاق می‌افتد که در شب ادرار بدون اختیار و کنترل فرد تخلیه شود. شب ادراری می‌تواند یکبار درهفته تا هرروز هفته اتفاق افتد یا هرشب یکبار تا چندبار اتفاق افتد.

وی افزود: بعضی از نوجوانان همیشه از کودکی شب‌های خیس دارند و بعضی مدتی خوب بوده‌اند، ولی بعد دچار آن می‌شوند. شب ادراری برای نوجوان و خانواده می‌تواند ایجاد استرس و نگرانی کند، اما خبر خوب این است که برای برطرف کردن آن راه‌های مفیدی وجود دارد.

متخصص طب اطفال  گفت: برخی ممکن است دردوره نوجوانی تلاش زیادی برای برطرف کردن شب ادراری کرده باشند، ولی متاسفانه هیچکدام مفید واقع نشده باشد. بسیاری از نوجوانان به همین دلیل بسیاری از مسافرت های تیمی و یاح تی مهمانی های دوستانه را از دست دهند. ازسویی تمایلی به مطرح کردن این مشکل با صمیمی ترین دوستان نخواهند داشت.

بادلی ادامه داد: بعضی از کشورها آمار خوبی از مردم خود دارند. به عنوان مثال شب اداری در انگلستان از هر 75 نوجوان یک نفر شب ادراری دارند و میلیون ها نوجوان دیگر در دنیا شب ادراری دارند. بسیاری از نوجوانان بااستعداد، باهوش و سالم هم ممکن است شب ادراری داشته باشند بدون این‌که تقصیری داشته باشند.

وی بیان کرد: زمانی که به‌خواب می روید از مغز شما ماده ای (هورمون وازوپرسین) تولید می‌شود که به کلیه‌ها دستور می‌دهد که تولید ادرار را کم کنید. این‌کار باعث می شود شما نیازی برای ادرارکردن در شب نداشته باشید. اگر مثانه در شب و درخواب پر شد، از مثانه پیامی به مغز می رود و مغز او را بیدار می‌کند تا برای ادرار کردن به دستشویی برود.

متخصص طب اطفال  اضافه کرد: اما گاهی کلیه فرمان کاهش تولید از یک سو و یا بیدار کردن فرد راب ه درستی انجام نمی دهد و در خواب مثانه بی اختیار خالی می شود.

بادلی گفت: گاهی رفتار مثانه در خواب تغییر می کند و قبل از پرشدن کامل، خالی می شود. وقتی این اتفاق می افتد فرد از خواب بیدارمی شود و احساس و نیاز به تخلیه فوری دارد، ولی در بسیاری از مواقع فرد نمی تواند خود را تا دستشویی برساند. بسیاری از این نوجوانان در طی روز هم نیاز فوری به ادرار کردن دارند که به این نوع مثانه، مثانه تحریک پذیرگویند.

وی افزود: درمواردی ژن ها یا اصطلاحا ژنتیک در بروز این مشکل موثر است، مانند تاثیر ژن در ایجاد رنگ مو و چهره ها که در این جا می تواند باعث شب ادراری شود. استرس، خستگی و اضطراب می تواند باعث تشدید شب ادراری شود.

متخصص طب اطفال خطاب به این بیماران گفت: نگاهتان را به شب ادراری تغییر دهید. شما می توانید با ایجاده انگیزه و نگاه مثبت در فکر حل این مشکل باشید. اگر به خودتان بگویید امشب اگر بخوابم حتما رختخوابم خیس می شود با احتمال بسیار زیاد آن شب خیس خواهید کرد. اما اگر بگویید من هرگز خیس نمی کنم، در واقع به خودتان می گویید من اصلا خیس نخواهم کرد. به خودتان بگویید اگر در شب ادرار داشتم باید از خواب بیدار شوم و به دستشویی خواهم رفت. این کار باعث آگاه خوابیدن تان می‌شود.

بادلی گفت: قبل ازخواب حتما به دستشویی بروید و اگر قبل ازخواب مطالعه یا تلویزیون نگاه می کنید قبل از به خواب رفتن به دستشویی بروید تا مثانه شما کاملا خالی شود اگر ساعت ادرار کردن تان در شب کاملا مشخص است می توانید برای15 دقیقه قبل از آن ساعت مشخص با ساعت یا موبایل تان زنگ بگذارید. با برخاستن از خواب احتمال خشک ماندن تان در شب بسیار بیشتر می شود.

وی خاطرنشان کرد: درتمام روز مایعات بنوشید البته بهترین آن آب است. اگر آب در طی روز زیاد نخورید ظرفیت مثانه شما برای نگه داشتن ادرار در شب بیشتر نمی شود.

 

كد خبرنگار: 41070

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha