کد خبر: در-گفت‌وگو-با-سلامت-عنوان-شدزوال-عقل-د
۲ شهریور ۱۳۹۵، ۹:۲۲

یک متخصص دیابت با اشاره به اینکه عوامل خطر زیادی برای بیماری زوال عقلی  وجود دارد، گفت: اختلال در سوخت و ساز چربی و چاقی شکمی یکی از دلایل اصلی خطر کاهش حافظه و یادگیری شناخته شده است.

مهریار خسروشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان  خبرگزاري سلامت  در ارتباط با موضوع چاقی و زوال عقل اظهارداشت:همزمان با افزایش سن، مشکلات مرتبط با کاهش حافظه نیز پر رنگ تر می‌شود، با وجود این برخی از افراد جوان نیز ممکن است به کاهش کیفیت حافظه دراز مدت مبتلا شوند.

وی با اشاره به اینکه عوامل خطر زیادی برای بیماری زوال عقلی وجود دارد ولی اختلال در سوخت و ساز چربی یکی از دلایل اصلی خطر کاهش حافظه و یادگیری شناخته شده است، افزود: افرادی که چاقی شکمی دارندف چند برایر بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقلی در سنین بالاتر قرار دارند.

این متخصص دیابت ادامه داد: دانشمندان نورولوژی اخیرا دریافتند که برخی از پروتئین های تنظیم کننده متابولیسم و سوخت وساز چربی در کبد می توانند بر مرکز حافظه در مغز (هایپوکمپ)، مرکز کنترل حافظه و یادگیری اثر گذار
باشند.

خسروشاهی  با اشاره به اینکه کبد یکی از اندام‌های اصلی در سوخت و ساز چربی ها است، گفت: فاکتور PPAR آلفا یکی از شاخص‌های مهم در سوخت وساز چربی در کبد است. به همین دلیل این پروتئین بیشتر در کبد سنتز می‌شود.
وی افزود: محققین دریافته‌اند که این پروتئین به مقدار زیادی در هایپوکامپ نیز سنتز می شود و موش هایی که فاقد این پروتئین بودند حافظه کمتری داشتند و قدرت یادگیری در آن‌ها تحت تأثیر قرار گرفته بود.

این متخصص دیابت  خاطر نشان کرد:مقادیر این پروتئین در کبد افراد دارای چربی شکمی کاهش می یابد و به تدریج به سایر اندام های سنتز کننده ی این پروتئین (PPAR آلفا) از جمله مغز می رسد. بنابراین می توان گفت که چاقی شکمی می تواند یکی از عوامل شروع کننده ی زوال عقلی در سنین بالا باشد.

وی خاطر نشان کرد: برای پیشگیری از زوال عقل توصیه می‌شود نسبت به عادت‌های غذایی نامناسب اقدام شود و سبک زندگی سالم برای پیشگیری از دیابت، زوال عقل و سایر بیماری‌ها مورد توجه قرار گیرد.

كدخبرنگار41070

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha