یک فیزیوتراپیست با اشاره به اینکه یکی از شایع ترین اختلالاتی که درناحیه مچ پا رخ می دهد، پیچ خوردگی مچ پا است، روش‌های درمان و تسکین این بیماری را تشریح کرد.

مهرداد بهرامیان در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به اینکه یکی از شایع ترین اختلالاتی که در ناحیه مچ پا رخ می دهد،پیچ خوردگی مچ پا است، افزود: هنگامی که پاروی سطح ناهمواری قرار بگیرد و یا اینکه شخص پای خود را درست روی زمین قرار ندهد، کف پا متوجه سمت داخل می شود و کناره خارجی پا مماس بر زمین قرار می گیرد که نتیجه ی آن آسیبرباط جانبی است که در سمت خارج مچ پا قرار دارد.

وی افزود:در این آسیب رباط دچار پارگی های میکروسکوپی و یا پارگی های واضح می شود و منجر به درد وتورم می شود. درمان ناقص این آسیب می تواند باعث ناپایداری مچ پا، پیچ خوردگی های مکرر و دردمزمن و عودکننده شود.

این فیزیوتراپیست عنوان کرد: بسته به شدت آسیب ممکن است بیمار فقط دچار کشیدگی نسبی رباط باشد یا دچار کشیدگی شدید به همراه پارگی خفیف و یا دچار پارگی کامل رباط باشد؛ که هرکدام از این ها روش درمانی خاص خود را دارد.

بهرامیان ادامه داد: درمان دارای طیف وسیعی از بانداژ تا گچ گیری و درنهایت عمل جراحی است.اولین اقدام بعد از آسیب بی حرکت کردن مچ پا و استفاده از کیسه یخ جهت کاهش ورم هست.معمولاً بانداژ تا ۲ هفته ادامه پیدا می کند و بیمار به تدریج با کاهش درد آن را باز می کند.

به گفته وی در طی این دوره بیمار علاوه بر راه رفتن، تمرینات تقویتی مچ پا را نیز انجام می دهد.در آسیب های شدید از گچ گیری یا بریس های مخصوص استفاده می شود که برای رسیدن بهنتیجه مناسب درمانی لازم است بیمار حتماً با این بریس یا گچ راه برود. طول مدت این گچ گیری ۳ الی ۴ هفته است که به دنبال آن حتماً یک دوره فیزیوتراپی را خواهیم داشت.

این فیزیوتراپیست افزود: هرچقدر آسیب اولیه شدیدتر باشد به مراتب احتمال بازگشت شخص به سطح فعالیت قبلی را کمتر کرده و به علاوه طول دوره درمانی و فیزیوتراپی نیز افزایش می یابد.

بهرامیان در مورد فیزیوتراپی در پیچ خوردگی مچ پا گفت: فیزیوتراپی در درمان و پیشگیری از بروز مجدد این آسیب نقش بسیار حائز اهمیتی دارد. مشکل اساسی در آسیب دیدگی های مچ پا عدم توجه بیماران به نقش فیزیوتراپی و درنتیجه عدم بهبودی کامل و تکرار این پیچ خوردگی ها است.

وی افزود: فیزیوتراپی در کاهش درد و تورم، افزایش دامنه حرکتی، افزایش قدرت عضلات، بهبود انعطاف پذیری بافت ها، بهبود حس عمقی و تعادل، جلوگیری از پیچ خوردگی های مکرر و بازگشتبه سطح فعالیت قبلی و ورزش نقش بسیار زیادی دارد.
این فیزیوتراپیست اضافه کرد: حداقل ۳ ماه برای بازتوانی کامل زمان نیاز است که بهتر است زیر نظر یک فیزیوتراپیست ماهر باشد و در کنار آن تمریناتی در منزل یا محل کار انجام گیرد.در طول این ۳ ماه شخص باید از راه رفتن در زمین های ناهموار خودداری کند و از کفش های ساق دار استفاده
کند.
كدخبرنگار41070

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha