نمایندگان مردم در خانه ملت با کلیات لایحه تشکیل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق موافقت کردند.

 

به گزارش گروه فضاي مجازي  خبرگزاری سلامت به نقل از  خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه 23 آذر ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی لایحه اساسنامه سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا)، با کلیات این لایحه با 178 رأی موافق، 15 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 246 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

در جریان بررسی کلیات این لایحه نادر قاضی‌پور در مخالف با آن با بیان اینکه ایجاد سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی مخالف اصل 44 قانون اساسی است، گفت: ایجاد معاونت جدید موجب گسترده‌تر شدن دستگاه‌های حاکمیتی می‌شود و این مغایر با اصل 44است از طرف دیگر بررسی اینگونه لوایح باید به کمیسیون انرژی واگذار شود که متأسفانه این مسئله صورت نگرفت.

وی ادامه داد: به نظر من دولت به جای ارائه لوایح جدید برای گسترده کردن دستگاه‌ها باید به دنبال کاهش مشکلات پرسنل و تبدیل وضعیت نیروها باشد زیرا آنها در این عرصه با مشکل روبرو هستند.

در این نشست همچنین علی بختیار در موافقت با کلیات لایحه مذکور گفت: ادغام دو سازمان سابا و سانا و ایجاد یک ساختار جدید و متولی واحد برای بحث انرژی بسیار مثبت است از طرف دیگر قطعا ما باید همانند کشورهای دیگر در جهت حفظ محیط زیست از منابع فسیلی دست بکشیم که این مسئله نشان دهنده اهمیت  و توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر است.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته تا سال 2050 بیش از 80 درصد از انرژی‌های جهان از طریق انرژی‌های نو و تجدیدپذیر به دست می‌آید از این رو در چند سال اخیر اقداماتی در این عرصه صورت گرفته به طور مثال در سال‌های اخیر حدود  هزار مگاوات قرارداد برای تولید انرژی‌های نو منعقد شده و امروز در حال انعقاد قرارداد برای تولید حدود 3 هزار مگاوات انرژی از این طریق هستیم.

در این نشست همچنین مهرداد بائوج لاهوتی در مخالف با کلیات لایحه اساسنامه سازمان ساتبا گفت: سازمان انرژی های نو یک ساختار مناسب محسوب می‌شود که در جهت توسعه این نوع انرژی‌ها کار می‌کند و فعالیت‌های خوبی داشته است. همچنین سازمان بهره وری انرژی نیز اقدامات خوبی برای بهینه‌سازی و کاهش شدت مصرف انرژی صورت داده است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایط کنونی یکی از مشکلات مسئله بهینه‌سازی مصرف سوخت است به طوری که بر اساس آمارها ایران 4 برابر مصرف دنیا انرژی مصرف می‌کند از این رو اگر این دو سازمان با هم ادغام شوند نگران آن هستیم که مسائلی مانند بهینه‌سازی مصرف مورد غفلت قرار گیرد.

در ادامه نشست امروز پارلمان، محمد فیضی در موافقت با کلیات لایحه مذکور گفت: ایجاد یک سازمان جدید برای جلوگیری از موازی‌کاری دو سازمان بسیار مثبت است و این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد که وظایف دو سازمان به همراه بودجه، امکانات و نیروهای انسانی در یک سازمان جدید متمرکز می‌شود و این مسئله از اضافه شدن حجم دولت جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: به طور حتم برای توسعه پایدار و حفظ منابع فسیلی نیازمند برنامه‌ریزی هستیم؛ حال تشکیل این سازمان می‌تواند بهره وری را افزایش و اتلاف انرژی را کاهش دهد به طوری که در سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب نیز تأکید شده که شدت مصرف انرژی تا پایان برنامه ششم باید 50 درصد کاهش یابد.

در این نشست همچنین حسینعلی حاجی دلیگانی در مخالف با کلیات این لایحه با بیان اینکه ادغام دو سازمان سابا و سانا هزینه‌های جاری کشور را بالا می‌برد، گفت: در این لایحه به وزارت نیرو مجوز داده شده تا نسبت به ایجاد واحدهای تشکیلاتی جدید اقدام کند که این مسئله هزینه‌بر است.

نماینده مردم شاهین‌شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تشکیل سازمان ساتبا مغایر با سیاست‌های کلی رهبر معظم انقلاب است از این رو به نظر من وزارت نیرو به جای ایجاد سازمان‌های جدید و هزینه‌بر باید برنامه‌ریزی مناسبی را برای کاهش هزینه تولید انرژی صورت دهد.

در ادامه نشست امروز مجلس، غلامرضا کاتب در موافقت با کلیات لایحه ایجاد سازمان ساتبا گفت: از 40 سال گذشته تاکنون تولیت حوزه انرژی‌های نو به وزارت نیرو واگذار شده و قطعاً ادغام دو سازمان مذکور به یک سازمان موجب انسجام در بهره‌وری می‌شود.

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی گفت: با تشکیل سازمان ساتبا دولت به هیچ وجه بزرگ نمی‌شود و هزینه‌ها افزایش نمی‌یابد بلکه موجب ایجاد یک وحدت رویه در این حوزه می‌شود./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha