وزیر بهداشت از جهاد دانشگاهی به عنوان یکی از افتخارات و مولود انقلاب اسلامی یاد کرد و گفت: در پیروزی انقلاب اسلامی همه گروه ها سهیم بودند و منحصر به یک صنف، گروه، قشر یا سن خاصی نبود و در آن دوران، تعدادی از دانشگاهیان، سپاه پاسداران و برخی افراد که مشغول تدریس و تحصیل بودند جهاد دانشگاهی را تشکیل دادند.


به گزارش خبرگزاري سلامت  دکتر سیدحسن هاشمی پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاح خط تولید داروهای گیاهی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی در کمال شهر کرج اظهار داشت: جهاد دانشگاهی خدمات بسیار موثری به ایران، انقلاب و بشریت داشته و باید به جهاد دانشگاهی تبریک بگوییم که توانسته در تلاطم های مختلف خودش راحفظ کند. اما جهاد سازندگی در وزارت جهاد کشاورزی و کمیته در نیروی انتظامی ادغام شد و سپاه پاسداران نیز با افتخار مسیرش را ادامه داد.

وزیر بهداشت تاکید کرد: مقام معظم رهبری از نخستین روزهای تشکیل جهاد دانشگاهی و در دوران ریاست جمهوری و همچنین در حال حاضر بیشترین حمایتها را از جهاد دانشگاهی داشتند اما تلاش های مسئولان و اعضای این نهاد نیز در کنار حمایت دولت، حکومت و ارکان تصمیم گیری نظام به موفقیت بیشتر جهاد دانشگاهی کمک کرد.

دکتر هاشمی با بیان اینکه دولت و مجلس باید کمک ها و حمایت های بیشتری از جهاد دانشگاهی داشته باشند افزود: جهاد دانشگاهی با این هدف ایجاد شد که بتواند به پیشرفت علمی و فناوری ایران کمک کند و ما هم به پیروی از امام خمینی (ره) اعتقاد داریم که مبداء همه تحولات دانشگاه است که می تواند مجلس، دولت و فرهنگ مردم را بسازد.

وزیر بهداشت در ادامه خاطرنشان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی بنا بود دانشگاهها، دولت، نظام دیوان سالاری و نیروهای مسلح انقلابی شوند که علی رغم توفیق های مناسب در حوزه های دیگر اما در انقلابی کردن نظام دیوان سالاری موفق نبودیم زیرا در طول ۳۷ سال گذشته نتوانستیم این انقلاب را در بدنه اجرایی کشور جاری و ساری کنیم.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه از دانشگاه ها انتظار می رود که قلب فن آوری با محور پیشرفت باشند، تصریح کرد: دانشگاه می تواند در جهت ارتقاء معیشت مردم و تولید ثروت نقش مهمی داشته باشد. اما علی رغم ناملایماتی که برعلیه جهاد دانشگاهی انجام شد با تکیه بر نیروهای داخلی و توجه به فرامین مقام معظم رهبری مبنی بر تحقق اقتصاد مقاومتی توانست موفقیت های بسیاری را به دست آورد.

دکتر هاشمی با یادآوری این که در دانشگاهی که علم، فناوری و ثروت تولید شود هم اشتغال و هم استقلال کشور تضمین می شود، گفت: معتقدم که محیط دانشگاه ها یا دچار رخوت یا بیش از اندازه سیاسی است و اگر کسی بخواهد به مردم و انقلاب کمک و خدمت کند باید وجه همتی از جنس جهاد دانشگاهی به دور از سستی و سیاست زدگی داشته باشد.

دکتر هاشمی اضافه کرد: وقتی به دانشجویان می گوییم درس بخوانید و به علم و فن آوری مجهز شوید می گویند که با سیاسی شدن دانشگاه مخالف هستیم اما کسب علم و دانش می تواند آینده ایران را به ویژه در مقاطع و دوران های بحرانی آینده نجات دهد. بالاترین قدرت علم است که در دانشگاه تولید می شود.

وزیر بهداشت گفت: در رسانه های مختلف روزانه مسائل بسیار زیادی در مورد موضوعات مختلفی مانند محیط زیست عنوان می شود اما راهکار و یا پیشنهادی برای حل این چالش ارائه نمی شود.

دکتر هاشمی تاکید کرد: با کار و تلاشی از جنس مومنانه و مجاهدانه و با نقد در جهت اصلاح امور می¬توان به پیشرفت کشور امیدوار بود اما اگر بخواهیم از همدیگر اشکال و عیب بگیریم خودمان را سرگرم کرده¬ایم و دنیا با سرعت فوق العاده ای در حال پیشرفت است و ما عقب می مانیم.

وزیر بهداشت با اشاره به رونمایی از تولید یکی از داروهای جدید این پژوهشکده برای کنترل آلزایمر گفت: اگرچه آلزایمر یکی از بدترین بیماری ها به ویژه در دوران پیری به حساب می آید ، از نظر سیاسی هم فراموشی بیماری بدی است. انقلاب اسلامی یک موهبت الهی بود و چون ارزان به دست ما رسیده است افراد کمتر قدر آن را می دانند. در حالی که خدا شرایطی را مقدر کرد با رهبری عالمانه امام راحل و با تکیه بر قدرت مردم رژیم طاغوت با آن همه امکانات نظامی تجربه و پشتیبانان بین المللی به دست خالی مردم ساقط شد و حیف است که دچار فراموشی شویم که این انقلاب با جانفشانی ها و ایستادگی های مردم به ثمر نشست بنابراین باید همواره توجه کرد چه افرادی در پیروزی انقلاب نقش داشتند و چه جانفشانی هایی کردند. نباید دچار فراموشی شویم زیرا فرصت ها دائمی نیست و در هر شرایطی در اختیار ما قرار نمی گیرد.

دکتر هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در دولت یازدهم تولید داروهای گیاهی رشد قابل ملاحظه ای داشته است اظهار داشت: متاسفانه سهم داروهای گیاهی از کل داروهای کشور حدود ۵ درصد است زیرا یکی از مهمترین میراث ملی ما که همان طب ایرانی یا ملی است حدود دو قرن به فراموشی سپرده شده و از آن غفلت شده است و در پنجاه سال گذشته نیز با وجود افراد نا آشنا و کم اطلاع در حوزه طب سنتی از مسیر اصلی دور شده ایم که البته سیاست ما بر تربیت کردن افراد آگاه و دانشمند با رویکرد علمی است.

دکتر هاشمی خاطرنشان کرد: راهی به جز گسترش طب سنتی به عنوان طب مکمل وجود ندارد اما متاسفانه برخی از همکاران، طب سنتی را قبول ندارند و برخی هم با نام هایی مانند طب اسلامی، طب سنتی را قبول ندارند اما باید توجه داشت که طب سنتی طب مکمل است زیرا نمی توان با طب سنتی اقدام به درمان هایی مانند اعمال جراحی ضروری مانند التهاب آپاندیسیت کرد.

وزیر بهداشت در پایان یادآور شد: سیاست زدگی، تهدید دانشگاه ها است و امیدوارم که در جامعه تدبیر و عقلانیت بیشتری حاکم شود زیرا در کشور افراد بسیار متعهد و مستعدی وجود دارد که به اصول انقلاب و دین اسلام پایبند هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha