کد خبر: در-دولت-یازدهم-بر-سلامت-مردم-چه-گذشت؟
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۱:۱۸

کارنامه دولت یازدهم در حوزه ی بهداشت و درمان را باید با طرح تحول سلامت سنجید،طرحی که رییس جمهوردر روز شروع آن  تأکید برعزم دولت برای کاهش هزینه های مردم در بخش درمان،افزایش احساس کرامت مردم و بهبود ارائه خدمات حوزه سلامت را از جمله اهداف آن اعلام کرد .

به گزارش خبرنگار بهداشت ودرمان خبرگزاري سلامت  این روزها که تب و تاب انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم روز به روز پرر نگ تر میشود  عملکرد دولت یازدهم در حوزه های مختلف برای انتخاب رییس جمهور اصلح نیز جدی تر از گذشته  مورد ارزیابی قرار میگیرد .

یکی از این حوزه ها بهداشت و درمان است، چرا که سلامت از جمله مهمترین نیازهای یک جامعه است و شاید به دلایلی بتوان گفت این موضوع در دولت یازدهم بیش از هر دولت دیگری مورد توجه قرار گرفت .

کارنامه دولت یازدهم در حوزه ی بهداشت و درمان را باید با طرح تحول سلامت سنجید ، طرحی که رییس جمهوردر روز شروع آن  تأکید برعزم دولت برای کاهش هزینه های مردم در بخش درمان، افزایش احساس کرامت مردم و بهبود ارائه خدمات حوزه سلامت را از جمله اهداف آن اعلام کرد .

 حالا حدود 700 روز از شروع آن میگذرد و با وجود برخی انتقاد ها طرح تحول سلامت به عنوان کلیدی ترین اقدام دولت یازدهم همچنان با جدیت به کار خود ادامه میدهد .

قاضی زاده هاشمی سکان وزارت بهداشت را در شرایطی به دست گرفت که هزینه های درمانی مردم و پرداخت از جیب بیماران حدود 65 درصد بود و این نه تنها برخلاف استانداردهای جهانی ، بلکه با بندهای تصویب شده در قانون برنامه چهارم و پنجم  توسعه نیز در تضاد بود.

در همین شرایط طرح تحول سلامت در 15 اردیبهشت 1393 کلید خورد تا آغازگر تحولی عظیم در حوزه بهداشت و درمان کشور باشد .

✍?گام های نخست طرح تحول برای کاهش هزینه های درمان :

اولین اقدام طرح تحول سلامت کاهش هزینه های بستری به 3 درصد برای روستاییان و 6 درصد برای شهرنشینان در بیمارستان های دولتی بود . موضوعی که یکی از مهمترین چالش های حوزه ی سلامت به حساب میامد.

حضور پزشکان در بیمارستان های دولتی از 18 درصد قبل از شروع طرح تحول در کمترین زمان به بیش از 50 درصد رسیده و این موضوع باعث شده علاوه بر تسریع درمان بیماران بار سنگین هزینه هایی که بیماران تا قبل از اجرای این طرح به واسطه ی مراجعت اجباری به مراکز درمانی خصوصی متحمل میشدند بر دوش آنها سبک تر شود و دریافت نامتعارف بطور چشمگیری کاهش پیدا کند.

بر اساس آمار های وزارت بهداشت با اجرای طرح تحول سلامت هزینه های پرداختی توسط مردم حدود 10 هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرد.

✍?چتر بیمه بر سر نیازمندان

 پس از پیروزی انقلاب اسلامی، پوشش كامل بیمه سلامت همواره در دستور كار دولت‌ها قرار داشته است، اما تا زمان سركار آمدن دولت یازدهم، به طور كامل تحقق نیافته بود. هم اكنون از زمان اجرای طرح تحول سلامت، نزدیك به 11 میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند و سطح پوشش این بیمه از ۸۸ درصد به ۹۵ درصد رسیده است.

✍?خون تازه در رگ های بیمارستان های فرسوده :

بهینه‌سازی هتلینگ بیمارستانی و ارتقاء كیفیت خدمات اقامت بیمار، فضای بستری و ارایه خدمات شایسته در بیمارستان‌های دولتی برای شهروندان كشور از دیگر اهداف طرح تحول سلامت بوده است.

عملیات نوسازی هتلینگ و استانداردسازی تجهیزات پزشكی در ۵۶۰ بیمارستان دولتی كشور انجام شده كه تاكنون  بیش از۸۵ درصد پیشرفت داشته است.

بازسازی بیش از 2 میلیون متر مربع فضای بستری ، توزیع 130 هزار قلم تجهیزات هتلینگ ، نوسازی کامل  45هزار تخت بیمارستانی کشور با استفاده 100 درصدی از تولیدات داخلی و تامین 69000  قلم تجهیزات پزشکی سرمایه ای برای بیمارستان های موجود و جدیدالاحداث (16271 قلم در بیمارستان های موجود، 52750 قلم برای بیمارستان های جدید الاحداث) بخشی از برنامه های این طرح است.

✍?اورژانس سر و سامان یافت

توجه ویژه به مراقبت های پیش بیمارستانی در دستور کار وزرات بهداشت دولت یازدهم بود.

ناوگان اورژانس پیش بیمارستانی کشور تا قبل از طرح تحول نظام سلامت تنها 3000 آمبولانس در اختیار داشته است.

با توسعه و نوسازی  ناوگان آمبولانس زمینی اورژانس کشور   قرار شد 2400 دستگاه آمبولانس پیشرفته  تا پایان دولت یازدهم به این ناوگان اضافه شود.

 علاوه بر این به منظور خدمت رسانی به راه های فرعی و روستایی و نقاط سخت‌گذر (صعب‌العبور) و پرحادثه كشور در کمترین زمان  راه اندازی 30 پایگاه اورژانس هوایی در دستور کار قرار گرفت و در این مدت 6030  مصدوم و بیمار بدحال به بیمارستان ها طی 3872 سورت پروازی از این طریق منتقل شدند.

✍️ اقدامات وزارت بهداشت در راستای سیاست های جمعیتی

در بند سه سیاست‌های کلی جمعیت که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده، بر اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران بویژه در دوره بارداری و شیردهی و پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان، درمان ناباروری مردان و زنان و تقویت نهادها و مؤسسه‌های حمایتی ذی‌ربط تاکید شده است.

انجام 1.470.000 زایمان طبیعی رایگان در سراسر کشور،کاهش سزارین به میزان 6.5 درصد،کاهش سزارین بار اول به میزان 5درصد،آموزش رایگان به 450 هزار نفر مادر باردار در دوران بارداری جهت توانمند سازی برای باروری و زایمان طبیعی،ساخت تعداد 1800واحد اختصاصی زایمان(LDR) در 366 بیمارستان  و افتتاح 848 واحد آن در سال جاری،پوشش 85درصدی هزینه های درمان ناباروری با تعرفه دولتی برای زوج های نابارور،ایجاد 17 مرکز جدید درمان ناباروری با تمرکز بر مناطق محروم به ویژه در 6 استان فاقد مرکز (یاسوج، زاهدان، بندرعباس، شهرکرد، گلستان، لرستان)،توسعه و تجهیز 24 مرکز درمان ناباروری موجود از جمله اقدامات طرح تحول سلامت است.

✍?دارو و تجهیزات پزشکی

کمبود و بالا بودن هزینه‌های دارو دو مشکل بزرگ برای  تامین اقلام دارویی در سال‌های گذشته بوده که با اجرای طرح تحول سلامت تا حدودی اوضاع بهتری پیدا کرد.

به گفته ی دکتر ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت با وجود افزایش مصرف مناسب دارو ارزش ریالی میزان واردات 30 درصد کاهش یافته است و در عرض یک و نیم سال واردات دارو در کشور در مقایسه با سال آخر دولت قبل 350 میلیون دلار کاهش یافته که این کاهش در سه سال بالغ بر یک میلیارد دلار بوده و این مسئله در چارچوب اقتصاد مقاومتی است.

وی اضافه کرد: ما اکنون 98 و هفت دهم درصد مصرف داروی داخلی داریم که سود آن در چارچوب اقتصاد مقاومتی به تولید کننده داخلی می‌رسد. اولین سالی است که پرداختی از جیب مردم بابت دارو در سال های 90 و 91 از 22 درصد به 13 درصد در سالهای 93 و 95 رسیده است.

بر اساس آمار سازمان غذا و دارو در حال حاضر۹۵درصد داروها در ایران تولید داخل است و به بیش از ۴۰ کشور دنیا صادرات دارو و تجهیزات پزشکی انجام می‌شود و این مساله باعث کاهش چشمگیر هزینه تامین دارو برای بیماران شده است.

از سویی دیگر  قیمت تجهیزات پزشکی و داروهای وارداتی نیز در این مدت ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است و بر این اساس شاهد صرفه‌جویی حداقل ۵۰۰ میلیون دلاری در مقایسه با سه سال قبل بوده‌ایم.

✍? جبران کمبود های گذشته

توجه ویژه به بیماران سرطانی با ایجاد شبکه جامع تشخیص زودرس و درمان سرطان ،استاندارد سازی  و توسعه 9  مرکز تخصصی درمان سوختگی و توسعه 185  تخت ویژه سوختگی (BICU)،توسعه 1000 تخت جدید بستری و روانپزشکی 15 بخش اورژانس روانپزشکی همراه با بازسازی بخش های موجود  ،آغاز ساماندهی خدمات دندانپزشکی با ایجاد کلینیک های دندانپزشکی دانشگاهی با تعرفه ارزان در نقاط مختلف کشور،رایگان شدن پیوند اعضا در کشور،توجه خاص به بیماران نیازمند به مراقبت های ویژه با افتتاح 1714 تخت ICU و700 تخت مراقبت ویژه جدید تا پایان دولت، اجرای برنامه ملی درمان پیشرفته سکته های قلبی به صورت شبانه روزی در 54 بیمارستان کشور در 24 شهر بعنوان اولین علت مرگ ایرانیان ،اجرای برنامه ملی درمان پیشرفته سکته های مغزی به صورت شبانه روزی در 55 بیمارستان کشور در 25 شهر  بعنوان دومین علت مرگ ایرانیان از جمله اقدامات دیگر طرح تحول سلامت است که توانسته برخی کمبود های گذشته را جبرن کند.

✍?جای خالی بهداشت  در برنامه طرح تحول سلامت

با وجود اقدامات گسترده ی طرح تحول سلامت در حوزه ی درمان برخی منتقدان این طرح را متهم به درمان محوری و غفلت از حوزه ی بهداشت میدانند.

مرضیه وحید دستجردی وزیر سابق بهداشت  در این خصوص گفت: طرح تحول سلامت بیشتر رنگ و بوی درمان دارد و اکثر اعتبارات در حوزه درمان هزینه شده و به بحث بهداشت و پیشگیری از بیماری‌ها کمتر توجه شده است.

وی که بعنوان وزیر پزشک خانواده شناخته شده بود  افزود : اگر همکاران وزارت بهداشت همین مسیر طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع را پیش می‌بردند قطعاً به نتایج بهتری می‌رسیدند؛ چرا که به خاطر رویکرد طرح تحول سلامت، ورودی ما به بیمارستان‌ها زیاد شده است و این مشکل بزرگی است که در حال حاضر نظام سلامت با آن روبرو است و بیمارستان‌ها دستخوش شلوغی و ازدحام هستند.

دکتر سیاری معاون بهداشت وزیر بهداشت میگوید : برنامه پزشک خانواده نیز باتوجه به تجاربی که در دو استان فارس و مازندران بدست آورده است پس از اصلاح زیر ساخت ها و آسیب شناسی، در 3 استان سیستان و بلوچستان، چهار محال و بختیاری و خوزستان به صورت گام به گام  با حمایت دولت در کشور اجرا می شود .

وی با اشاره به دستاورد های طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت گفت: کاهش مرگ نابهنگام مردم ، افزایش امید به زندگی، کاهش ابتلاء به بیماری ها ، توانمند سازی مردم، کنترل عوامل خطر، کنترل عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، عدالت در سلامت و حفاظت مالی از برنامه های کوتاه مدت طرح تحول سلامت در کشور است .

سیاری ضمن دفاع از عملکرد وزرات بهداشت در حوزه بهداشت افزود : تامین 7500 پزشک و ماما، تامین دارو تجهیزات پزشکی، رسیدگی به مشکلات حاشیه کلان شهر ها ، برنامه استقرار شبکه جامع همگانی با مدیریت شبکه از اقداماتی است که بزودی در کشور اجرا می شود.

✍?چاه ویل سلامت :

در راستای اجرای طرح تحول سلامت انتقاداتی مبنی بر هزینه ی بالایی که این طرح روی دست دولت گذاشت مطرح شد .

مسعود پزشکیان نائب رییس مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت : باید بر اساس منابعی که داشتیم بسته خدمت تعریف می‌کردیم. باید می‌دیدیم چه داریم و بر اساس آن و در ساختار موجود خدمت ارائه می‌کردیم اما راهی که رفتند خلاف قانون بود و معلوم بود که به شکست می‌انجامد

همچنین نوبخت رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به انتقاد از سکوت سازمان بیمه سلامت درباره هزینه‌های بالای اجرای طرح تحول سلامت در ماه های ابتدایی اجرای این طرح پرداخت و صراحتا خواستار محدود کردن پشتیبانی بدون حد و مرز بیمه‌ها از اجرای طرح تحول سلامت شد و افزود: اگر جز این باشد، این خزانه کشش ندارد. حالا ممکن است دولت اراده کند و مثلا از منابع دیگری که دراختیار دارد، به این بخش تزریق کند. خودشان می‌دانند. ولی من می‌دانم که اگر کف این چاه را نبندیم و ته نداشته باشد، هرچه درآن بریزیم، جواب نمی‌دهد.

با این حال  وزیر بهداشت در پاسخ به عده ای که هزینه کردن در سلامت را به مثابه " درچاه ریختن منابع" می دانند عنوان کرده بود که هزینه کردن در بخش سلامت و نیز آموزش و پرورش هزینه نیست بلکه به نوعی سرمایه گذاری است چرا که در آینده این افراد سالم، محور تولید، رونق و پیشرفت هستند.

تمام تحولات اخیر حوزه سلامت در پایتخت و 252 سفر استانی حکایت از این دارد که قاضی زاده ی هاشمی در هر روز با جدیت بیشتری اجرای درست طرحی که در کارنامه ی وزارتش ثبت شده ست را پیگیری میکند.

با همه ی این انتقاد ها و حتی حمایت ها بنظر میرسد بهترین داور برای قضاوت کلیدی ترین طرح دولت یازدهم مردمی باشند که سرو کارشان به بیمارستان ها و داروخانه ها افتاده است .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha