وزیر بهداشت گفت: در دنیا 450 میلیون نفر مبتلا به اختلالات اعصاب و روان هستند و این آمار رو به افزایش است که 10 درصد از آنها دارای افسردگی هستند و میزان افسردگی در کشور حدود 12 درصد است که بخشی از آن، عمیق است.


به گزارش خبرگزاري سلامت دکتر سید حسن هاشمی صبح امروز در آیین افتتاح همزمان 1000 تخت روانپزشکی جدید در کشور در سالن شهدای اهواز، اظهار داشت: در ایران حدود 15 درصد از مبتلایان به اختلالات اعصاب و روان، دارای اختلالات اضطرابی هستند و اگر کم خوابی، بی خوابی و اختلالات خلق و خوی را به آن اضافه کنیم، حدود 23 درصد از مردم ایران، به اختلالات اعصاب و روان مبتلا هستند که قابل توجه است و دولت ها در کشور کمتر به آن توجه داشته اند.


وزیر بهداشت تاکید کرد: بیماران اعصاب و روان در سایر کشورها هم مظلوم هستند و کمتر مورد توجه بوده اند در ایران حتی تا 50 سال پیش، دارالمجانین یا تیمارستان وجود داشت اما به دلیل عدم آشنایی مردم با این بیماری، به بیماران اعصاب و روان انگ هایی زده می شود یا در اروپا، آنها را افرادی جن زده می دانستند و آنها را می سوزاندند و تصور می کردند که آنها، تحت تاثیر ارواح اهریمنی قرار دارند.


به گفته دکتر هاشمی در ایران به دلایلی مانند زندگی نوین و ماشینی، مشکلات خانوادگی، ازدواج های منجر به طلاق، اعتیاد به مواد مخدر، بیکاری، جنگ تحمیلی و جان باختن سالانه 18 هزار نفر و معلولیت و مصدومیت حدود 200 هزار نفر در سوانح و حوادث جاده ای و ترافیکی، شاهد بروز بیماری های اعصاب و روان بوده ایم.


وزیر بهداشت تاکید کرد: حمایت های محدودی از سوی خانواده ها و دستگاه های مسئول مانند وزارت بهداشت و رفاه از بیماران اعصاب و روان صورت می گیرد اما امروز بسیار خوشحال تر می شدم که بجای افتتاح 1000 تخت جدید روانپزشکی، می توانستیم 1000 تخت روانپزشکی تعطیل کنیم و مردم کمتر به آن مبتلا شوند.


دکتر هاشمی یادآور شد: در محیط خانه در شهر و روستا برخی از رفتارها با وجود آموزه های دینی و اخلاق اسلامی، مناسب نیست و نگاه های آلوده، رواج دروغ، تهمت، بدگمانی و بدبینی در کشور می تواند از عوامل بروز بیماری های اعصاب و روان باشد.
وزیر بهداشت اضافه کرد: توجه بیش از پیش به مادیات، برتری و قدرت طلبی که از صفات مذموم انسان است، می تواند بیماری های اعصاب و روان را در کشور گسترش دهد بنابراین باید جامعه به صورت مداوم، خودش را پالایش کند.
دکتر هاشمی ضمن تاکید بر نقش رفتار مسئولان در بروز بیماری های اعصاب و روان، گفت: آمارهای مربوط به اختلالات اعصاب و روان، فقط منحصر به مردم نیست و در مسئولان هم ممکن است این اتفاق رخ دهد و خیلی بد است که مسئولی در موقعیتی اثرگذار باشد و مشکلات و اشکالات خود را نبیند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha