کد خبر: خلأ-آشکاری-در-قانون-حمایت-از-کودکان-بدس
۲۷ شهریور ۱۳۹۵، ۹:۴۳

قاضی دادگستری گفت: با تصویب قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بدسرپرست و بی سرپرست در سال 1392 در خصوص کودکان بدسرپرست، خلأ قانونی در این زمینه وجود ندارد.

 

 

دکتر ذبیح الله واحدی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری سلامت اذعان داشت: رفتارهای نابهنجار والدین نظیر اعتیاد و امور خلاف موجب عدم تایید صلاحیت برای نگهداری فرزندان میشود و این کودکان و نوجوانان تحت عنوان بدسرپرست نام برده می وند.

واحدی تصریح کرد: البته در مواردی والدین نه زندانی هستند و نه اختلافی با هم دارند، اما شرایط فرهنگی رضایتبخشی ندارند.

وی گفت: در گذشته چنین تصور میشد نباید در نوع رفتار والدین با فرزندشان اظهار نظری صورت بگیرد و همین تفکر غلط آسیبهای بدی را برای بسیاری از کودکان به دنبال داشته است.

این مقام قضایی توضیح داد: زمانی که والدین فرزند خود را به انجام کارهای خلاف وادار میکردند، اجازه نمیدادند فردی از این رفتار غلظ انتقاد کند و در نتیجه شاهد بودیم بسیاری از کودکان و نوجوانان مجبور به فرار از خانه شند.

واحدی خاطرنشان کرد: متأسفانه در کلانشهرها عده زیادی از افراد کارتن خواب متشکل از بچههای دارای والدینی است که به علت رفتار نامناسب، عدم درک و عدم توجه به خواست هایشان و همچنین اختلاف فرهنگی، فرار از خانه را انتخاب کرده‌اند.

این قاضی دادگستری یادآور شد: تا پیش از تصویب قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بدسرپرست در سال 1392، با خلأهای بسیاری برای حمایت از آنها مواجه بودیم. بر اساس قانون مذکور به دولت اجازه داده شد اگر در جایی گزارش شود پدر و مادر قانونی که به لحاظ ژنتیک نسبی هستند اما صلاحیت سرپرستی فرزندشان را ندارند، از آنها سلب صلاحیت شود و این قانون بسیار ابتکاری و قابل تقدیر است.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر جهات در این قانون مورد لحاظ و توجه قرار گرفته و خلأ آشکاری در این قانون وجود ندارد. اگر این قانون به درستی اجرا شود موجب جمع آوری کودکان بی سرپرست و تأمین امنیت مالی برای آینده آنها خواهد شد و از طرفی دیگر تربیت آنها مورد توجه قرار می‌گیرد.

 

کد خبرنگار: 410100

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha