به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، مهدی درخشان افزود: با توجه به اینکه سازمان تامین اجتماعی روی مراکز درمان مستقیم (مراکز ملکی سازمان) نظارت دارد، میتوان گفت که آمار خطاهای پزشکی در این مراکز بسیار پایین است البته با اجرای طرح پرونده و نسخه الکترونیک این آمارها نیز کاهش چشمگیری مییابد.
وی اظهار داشت: در بخش درمان غیرمستقیم (مراکز درمانی و بیمارستانی طرف قرارداد با تامین اجتماعی) نمی توان آمار دقیقی از خطاهای پزشکی اعلام کرد زیرا نظارت بر این مراکز به عهده تامین اجتماعی نیست که امیدواریم با همکاری وزارت بهداشت و اجرای طرح پرونده الکترونیکی بتوان در این بخش هم موفقیتهایی را به دست آورد.
درخشان اضافه کرد: سازمان تامین اجتماعی در مراکز درمانی و بیمارستانی وابسته خود اقدامات جدی برای جلوگیری از خطاهای پزشکی انجام میدهد و در صورتی که قصوری از سوی پزشکان صورت گیرد، به طور یقین با افراد خاطی برخورد قانونی می کند؛ البته در برخی مواقع حتی به اخراج پزشک هم میانجامد.
وی اظهار داشت: به عنوان نمونه در هفت تا هشت سال گذشته دو پزشک به علت بروز خطای پزشکی اخراج شدند؛ این پزشکان برخورد ناشایست با بیماران داشتند، این موضوع را نمیپذیرفتند و کار نادرست خود را تکرار میکردند به همین منظور با آنها برخورد قانونی شد و از بیمارستانیهای تامین اجتماعی اخراج شدند.
معاون درمان سازمان تامین اجتماعی درباره آمار شکایت از پزشکان و مراکز درمانی و بیمارستانی تامین اجتماعی ادامه داد: هر بیماری حق دارد از پزشک خود شکایت کند، اما درصد شکایت مشخص نیست. در هر بیمارستان کمیته بررسی نسخ برای رسیدگی به شکایات فعالیت دارد.
وی خاطرنشان کرد: همچنین برای رضایتمندی بیشتر بیماران، ارزیابی از خدمات پزشکی و پرستاری را به موسسه عالی پژوهش سازمان تامین اجتماعی واگذار کردهایم تا بتوانیم با برنامهریزیهای جدی ارزیابی رضایتمندی بیماران را به دست آوریم. به همین خاطر روزانه خدمات درمانی و بیمه ای به بیمهشدگان و مستمری بگیران را بررسی میکنیم.
درخشان اضافه کرد: در کمیته بررسی نسخ نیز تمام نسخ بیمارستانهای تامین اجتماعی بررسی و ارزیابی می شود و به محض مشاهده تخلف، پزشک را به کمیته فرامیخوانند. البته پزشکان را درباره اینکه تکرار تخلف منجر به اخراج آنها می شود، آگاه کردهایم.
وی ابراز امیدواری کرد که بتوان با اجرای نسخه الکترونیک هم تداخل دارویی و هم خطاهای پزشکی را به صفر رساند.
سازمان تامین اجتماعی با حدود 42 میلیون نفر بیمه شده و مستمری بگیر، 18 نوع خدمت بیمهای و درمانی به افراد زیرپوشش ارائه میدهد.
این سازمان دارای مراکز مختلف بیمهای و درمانی است و 356 بیمارستان و درمانگاه تامین اجتماعی بخش قابل توجهی از خدمات درمانی مورد نیاز بیمهشدگان را به صورت رایگان تامین میکند.
بخش بیمهای تامین اجتماعی دارای 480 شعبه در سراسر کشور است و خدمات بیمهای این سازمان از طریق این واحدها به جامعه تحت پوشش ارائه میشود. همچنین برای تسهیل امور و دسترسی آسانتر مردم به خدمات تامین اجتماعی، شعب اقماری و کارگزاریهای این سازمان نیز به عنوان واحدهای وابسته به شعب، مشغول فعالیت هستند(ایرنا)
نظر شما