کد خبر: خدمات-پرستاری-باید-تعرفه-داشته-باشدوز
۲۴ خرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۴۳
عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری کشور در واکنش به صحبت های دکتر حیدر علی عابدی نماینده مجلس در جلسه مدیران پرستاری با وزیر بهداشت، اظهارداشت: وزارت بهداشت، توجهی به قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری ندارد.
 

به گزارش  خبرگزاری سلامت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، هفته گذشته دکتر حیدر علی عابدی نماینده مجلس دهم در جلسه مدیران پرستاری با وزیر بهداشت، گفته بود که «مقایسه حقوق پزشکان و پرستاران منطقی نیست.»

حسین علی نسایی عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری کشور در پاسخ این نماینده پرستار در مجلس دهم، نامه ای نوشته است که متن کامل آن به شرح زیر است:

باسلام

تشکر از دغدغه جناب دکتر عابدی و حسن توجه ایشان برای رفع مسائل مواردی در متن ایشان وجود دارد که به نظر می رسد سوء تفاهم بوجود آمده است.

طرف حساب و خطاب سازمان نظام پرستاری، وزارت بهداشت بوده و هست و به هیچ وجه شخص معاونت و جایگاه معاونت مورد مناقشه نیست.

در مورد رده های ارشد و دکترای پرستاری هم باید عرض نمایم که تا در حیطه اختیارات این رده ها اتفاقی نیفتد عملا فایده ای ندارد.

در مورد پرداختی ها هم روی صحبت پرستاران و سازمان این نبوده که به پرستاران هم چیزی پرداخت شود تا ساکت شوند بلکه سخن پرستاران نحوه پرداخت ها و بی عدالتی موجود در آن و اجرا نشدن قانون مصوب مجلس یعنی تعرفه گذاری خدمات پرستاری است و از هر جهت که بنگریم خواسته به حقی است.

در شرایطی که برخی امور جزو شرح وظایف پرستاران است برای آن کد پزشکی وجود دارد و به صرف اینکه پزشک مربوطه آن را تجویز نموده است قسمت اعظم تعرفه به پزشک و قسمت کمتری به کل پرسنل پرداخت می گردد و لازم است حداقل در مورد این تعرفه ها درصدها معکوس گردد.

از سوی دیگر قابل قبول نیست که در یک سیستم و در فعالیت هم سنخ دو روش پرداختی وجود داشته باشد. یا می بایست برای خدمات ارزشمند پرستاری نیز تعرفه وجود داشته باشد و یا اینکه کلا سیستم پرداخت برای همه تغییر کرده و اصلاح گردد. در شرایطی که می بینیم بیمارستان ها زیان ده هستند یک علت اصلی آن این است که خدمات گسترده و تخصصی پرستاری تعرفه ندارد و بیمه پولی بابت آن پرداخت نمی کند و در نتیجه مراکز درمانی زیان ده می شوند.

اگر بیم آن است که تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیز همانند تعرفه های پزشکی موجب خدمات القایی کاذب گردد باید توجه داشت که تجویز کننده خدمات در مراکز درمانی پزشک است در نتیجه خدمات القایی برای پرستاری بوجود نخواهد آمد و اگر هم خدمت القایی باشد در تجویزهای پزشکی خواهد بود که هم اکنون هم وجود دارد و باید با نظارت قوی رفع گردد.

در بخش خدمات پرستاری در منزل هم چون متقاضی خدمات پرستاری خود بیمار است، زمینه بوجود آمدن خدمات القایی و کاذب پرستاری وجود ندارد. در نتیجه تعرفه های پرستاری نه تنها مضر نخواهد بود بلکه منافع بسیاری داشته و می تواند از بار مراجعات بیماران کاسته و با پیشگیری، سطح رفاه و سلامتی مردم را افزایش دهد و رضایت پرستاران را در پی خواهد داشت و از ترک شغل و کمبود نیروی پرستاری نیز به شدت خواهد کاست. لذا تعرفه گذاری کلید حل مشکلات نه تنها پرستاری بلکه بسیاری از مشکلات بخش سلامت کشور است و شاید تمام خواسته پرستاران و مسئولین سازمان نظام پرستاری هم در بحث تعرفه ها خلاصه شده است و حتما مطلع هستید که رئیس کل سازمان هم این شرط را با صداقت تمام قرار داده اند که اگر تعرفه های پرستاری اجرا شود دیگر کار خاصی باقی نخواهد ماند و استعفا خواهند داد.

لذا، از جناب دکتر عابدی در جایگاه نمایندگی مجلس درخواست داریم که تمام تلاش خود را در جهت اختصاص بودجه به قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و یا از طریق حق بیمه و بیمه ها بکار گیرند که این امر نه تنها خدمت به پرستاران بلکه خدمت به مردم و بهداشت و درمان کشور است.

انتقاد به جایی که در این بین به وزارت بهداشت و مسئولین آن وجود دارد این است که تمام هم و غم خود را برای تعرفه های پزشکی گذاشته و کمترین توجهی به تعرفه های پرستاری مصوب مجلس وجود نداشته و حتی آن را به تمسخر می گیرد و این در حالی است که تعرفه های پزشکی فاقد پشتوانه قانونی مجلس است و براساس دستورالعمل داخلی وزارت بهداشت اجرا می شود و باعث تعجب است که چرا با وجود این همه فایده وزارت بدون هیچ توجیهی از اجرای تعرفه های پرستاری سر باز می زند و تمام تلاش خود را صرفا برای حفظ و گسترش تعرفه های پزشکی می نماید و این نحوه برخورد نه تنها در وجهه مالی بلکه در وجهه جایگاه و ارزش قائل شدن و دیده شدن واقعا برای جامعه پرستاری آزار دهنده است.

لذا باز هم از جناب دکتر عابدی خواهشمندیم که این دغدغه ها و خواسته های به حق را به صورت شایسته ای به تصمیم گیران و تصمیم سازان منتقل نمایند.

با تشکر

و من الله التوفیق

حسین علی نسایی

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری کشور

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha