وزیر بهداشت گفت: توفیق داشتیم همراه کاروان نورآوران سلامت در منطقه چالدران و روستای تازه کند از توابع شوط که 750 خانوار دارد، حضور پیدا کنیم و این روستا از نقاط محروم استان آذربایجان غربی به حساب می آید و بخش عمده محرومیت آن به دلیل کم آبی است.

 

به گزارش خبرگزاری سلامت دکتر سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت در حاشیه حضور در کاروان نورآوران سلامت در روستای تازه کند، اظهار داشت: در سالهای گذشته به دلیل کم آبی مشکلاتی برای مردم استان آذربایجان غربی ایجاد شده و همکاران ما در بنیاد خیریه نورآوران سلامت در ادامه برنامه های خود به منطقه چالدران رسیدند و گروهی دیگر نیز در منطقه تفت استان یزد مشغول ارائه خدمت به مردم نیازمند هستند و افتخار پیدا کردم که جراحی تعدادی از بیماران را انجام دهم.

وزیر بهداشت با استثنایی خواندن خدمات ارایه شده در مناطق محروم افزود: مهمترین اتفاقی که در قالب طرح تحول سلامت رخ داد، کاهش پرداختی از جیب مردم به حدود 3 درصد و تحت پوشش قرار دادن  افراد فاقد پوشش بیمه به صورت رایگان بود.

دکتر هاشمی با اشاره به ساخت بیش از دو هزار خانه بهداشت در کشور، خاطرنشان کرد: در حال حاضر گزارش های روسای دانشگاه های علوم پزشکی حاکی از این است که هیچ مرکز فاقد پزشک وجود ندارد در حالی که دو سال پیش تنها حدود 40 درصد از مراکز بهداشتی و درمانی دارای پزشک بودند و در حال حاضر در برخی از شهرستان های استان بیش از 50 پزشک متخصص و فوق تخصص حضور دارند.

وزیر بهداشت ضمن تاکید بر اولویت داشتن پروژه های نیمه تمام در مناطق محروم کشور، گفت: به عنوان نمونه در حال حاضر در استان سیستان و بلوچستان 570 پروژه عمرانی فعال وجود دارد.

دکتر هاشمی یکی از اقدامات موثر در حوزه بهداشت و درمان که با همکاری مجلس نهم انجام شد را طرح بومی گزینی عنوان کرد و افزود: در قالب این طرح، 30 درصد از ظرفیت های دانشگاه های علوم پزشکی به افراد بومی همان مناطق اختصاص یافت که بتدریج و پس از طی مدارج عالی، ظرف 10 سال آینده کمبود نیروی انسانی در مناطق مختلف کشور برطرف خواهد شد.

وزیر بهداشت در ادامه برخی از اقدامات حوزه بهداشت را برشمرد و اظهار داشت: علاوه بر واکسیناسیون، بیش از 420 قلم دارو به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می گیرد، در مناطق محروم و حاشیه شهرهای کشور هیچ کمبودی از نظر نیروی مامایی نداریم و مکمل های غذایی و دارویی مناسبی به مادران باردار و نوزادان ارائه می شود.

دکتر هاشمی تاکید کرد: اعتقاد داریم که حاشیه شهرها از مناطق روستایی محروم تر هستند و به همین دلیل بود که برای اولین بار خدمات بهداشتی برای حدود 11 میلیون حاشیه نشین شهری ارائه شد و به ازای هر 3هزار نفر یک بهورز شهری و به ازای هر 45هزار نفر 3 پزشک، دندانپزشک، ماما، کارشناس سلامت روان و تغذیه به مردم این مناطق خدمات ارائه می دهند.

وزیر بهداشت گفت: خوشبختانه در مسئولان کشور این عزم وجود دارد که باید مشکلات مردم کاهش یابد و مردم نیز با قدرشناسی خود از همکاران ما در سراسر کشور، باعث علاقه و اشتیاق بیشتر آنها به خدمت می شوند.

دکتر هاشمی در پایان ابراز امیدواری کرد که در صورت حمایت دولت ها و مجالس آینده از حوزه سلامت و اجرای طرح تحول سلامت، نظام ارجاع و پزشک خانواده، بتوان شاهد نظام سلامت کارآمدی در کشور بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha