کد خبر: خبری-از-کاهش-آمار-اعتیاد-به-گوش-نمی‌رس
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۱:۱۹

علیرغم تخصیص بودجه‌های بسیار برای مبارزه با مواد مخدر، خبری از کاهش آمار اعتیاد به گوش نمی‌رسد. شاید بتوان عدم اشتغال را در این مساله موثر دانست که در بسیاری از موارد منشأ بروز سایر آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

 

 کاهش آسیب‌های اجتماعی و به ویژه اعتیاد از سوی مقام معظم رهبری مرود تاکید قرار گرفته و مسؤلان کشور ملزم به اجرای این مهم می‌باشند. بر این اساس، ستاد مبارزه با مواد مخدر بحث کاهش 25 درصدی آمار اعتیاد را هدف قرار داده است.
دکتر فاطمه آلیا عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در رابطه با کاهش آمار اعتیاد به خبرنگار خبرگزاری سلامت گفت: ایران اسلامی از غنای فرهنگی کهنی برخوردار است و آمار تاسف برانگیز ابتلا به اعتیاد در چنین جامعه‌ای جای تامل دارد.
آلیا متذکر شد: ایران قربانی سیاست‌های غلط بین‌الملل است؛ به ویژه از زمانی که تعدادی از کشورهای غربی در افغانستان مستقر شدند، تولید مواد مخدر افزایش بی‌سابقه‌ای داشته است.
وی افزود: مواد مخدر سنتی در آزمایشگاه‌هایی که کشورهای غربی در افغانستان تاسیس کرده‌اند، به شکل جدید و با نام مصطلح مواد مخدر صنعتی عرضه می‌شود.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: نه تنها ایران که به عنوان مسیر ترانزیت برای تولید کنندگان این مواد می‌باشد، کشورهای غربی نیز از تبعات اعتیاد در جوامع خود رنج می‌برند.
نماینده مردم تهران در بهارستان گفت: مبارزه جدی با این آسیب اجتماعی چند سالی است آغاز شده و ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در همین مسیر شکل گرفت. بخش عمده‌ای از فعالیت‌های سازمان بهزیستی نیز در برای کمک به سازمان‌های مردم نهاد صورت می‌گیرد.
آلیا خاطرنشان کرد: علیرغم تخصیص بودجه‌های بسیار برای مبارزه با مواد مخدر، خبری از کاهش آمار اعتیاد به گوش نمی‌رسد. به نظر می‌رسد راهکارهای اتخاذ شده در این راستا صحیح نبوده؛ شاید بتوان عدم اشتغال را در این مساله موثر دانست که در بسیاری از موارد منشأ بروز سایر آسیب‌های اجتماعی می‌شود.
عضو کمیسیون اجتماعی با تاکید بر این‌که وضعیت فعلی در حوزه آسیب‌های اجتماعی قابل قبول نیست، گفت: مقام معظم رهبری در جلسه‌ای با تمام دست اندرکاران مربوطه، خواستار توجه جدی به موضوع شدند.
وی ادامه داد: بخشی از عدم توفیق در کاهش آسیب‌های اجتماعی مربوط به سوء مدیریت داخلی است و قسمتی نیز تصمیمات اشتباه در سطح بین الملل بازمی‌گردد.
آلیا با اشاره به این‌که مردم انتظار دارند اعتیاد به معنای واقعی ریشه‌کن شود، تصریح کرد: باید با برنامه‌ریزی‌های منطقی قدم برداشت تا آثار آن در جامعه ملموس باشد.
وی برخورد جدی با قاچاقچیان حرفه‌ای مواد مخدر را در مبارزه با این آسیب اجتماعی الزامی خواند و متذکر شد: مسؤلین نبیاد تحت تاثیر تبلیغات بین‌الملل تحت عنوان حقوق بشر قرار بگیرند.
آلیا با اشاره به بررسی برنامه ششم توسعه در مجلس شورای اسلامی که در جریان است، اذعان داشت: با توجه به اهمیت کاهش اعتیاد، توانمندسازی افرادی که در معرض ابتلا به آن قرار دارند رویکرد حمایتی در این راستا مورد توجه است.
تقویت منابع مالی و نیروی انسانی به ویژه در مناطق مرزی، رویکردهایی است که به گفته این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی برنامه ششم توسعه به آن توجه و تاکید جدی شده است.

کد خبرنگار: 41025

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha