کد خبر: حملات-صرع-کودک-خود-را-با-اقدامات-روانشن
۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۸:۲۴

یک روانشناس با اشاره به اینکه اختلالاتی همچون اضطراب، افسردگی و وسواس می‌تواند در کمین بیماران مبتلا به صرع و خانواده‌های آنها است، گفت: اقدامات روانشناختی در پیشگیری از این مشکلات بسیار حائز اهمیت است.

محمد باقر حبی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، در ارتباط با موضوع صرع و حمایت‌های روانشناختی که روانشناسان می‌توانند به این بیماران و خانواده‌های آنها ارائه دهند، اظهار داشت: افرادی که مبتلا به انواع صرع بوده ممکن است دچار مشکلات روانشناختی به صورت مستقیم نشوند ولی آنچه مشخص است این بوده که این بیماران و خانواده‌هایشان به صورت غیر مستقیم و مستقیم می‌توانند درگیر تبعات روانی بیماری صرع شوند.

وی افزود:بیماران مبتلا به صرع ممکن است با مشکلاتی همچون عدم مهارت‌های ارتباطی، کاهش اعتماد به نفس و اختلال در توانمندی‌های شناختی مواجه شوند و این مساله مسئولیت‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی آنها را دچار مشکل می‌سازد؛ لذا سازگاری بیمار با محیط و خانواده دچار برخی اختلالات شده لذا اقدامات روانشناسان می‌تواند در جهت کمک آنها موثر واقع شود.

این روانشناس ادامه داد:انجمن صرع با توجه به این مساله تلاش کرده اقداماتی در جهت کمک به بیماران مصروع و خانواده‌های آنها انجام دهد و برای مشکلات رفتاری،‌شناختی و هیجانی آنها مشاوره‌هایی فردی و خانوادگی انجام می‌شود.

این روانشناس عنوان کرد: مرکز مشاوره آفتابگردان با کمک روانشناسان در جهت رفع مشکلات مختلف مربوط به حوزه سلامت روان بیماران مصروع و یا گاهی مواقع خانواده‌های آنها گام برداشته تا با ارائه بسته‌های آموزشی و برگزاری جلسات گروه درمانی اقدامات لازم را جهت رفع مشکلات این بیماران انجام دهد.

وی بیان داشت:فعالیت‌های مرکز مشاوره آفتابگردان بر اساس تحقیقات انجام شده است که نشان می‌دهد روان درمانی یا مشاوره جهت ارائه خدمات فردی، گروهی و خانوادگی برای بیماران مبتلا به صرع می‌تواند در کاهش مشکلات روانشناختی آنها بسیار موثر واقع شود.

حبی با بیان اینکه اختلالاتی همچون اضطراب  افسردگی و وسواس می‌تواند در کمین بیماران مبتلا به صرع و خانواده‌های آنها باشد، گفت: اقدامات روانشناختی می‌تواند در رفع این اختلالات موثر واقع شود و در واقع با درمان‌های روانشناختی این مشکلات کاهش یافته و گاهی به صورت کامل برطرف می‌شود.

وی گفت: تحقیقات و بررسی‌ها نشان می‌دهد زمانی که مبتلایان صرع تحت پوشش خدمات روانشناسی و روان‌درمانی قرار می‌گیرند حتی حملات صرع آنها می‌تواند کاهش یابد؛ همچنین توانایی و ظرفیت بیمار در مقابله با مشکلات وحل مساله چندین برابر شده و این مساله می‌تواند بسیار راهگشا برای بیمار و خانواده‌اش باشد.

این روانشناس افزود: اقدامات روانشناسی برای بیماران مبتلا به صرع همچنین می‌تواند میزان سازگاری بیمار را با محیط افزایش داده و میزان بهره‌وری از ظرفیت‌های شناختی را چندین برابر کند. از طرفی هیجانات منفی فرد تنظیم و کاهش یافته و سازگاری فرد به طور چشمگیری بیشتر می‌شود.

حبی خاطرنشان کرد: به طور کلی اقدامات و تحقیقاتی که توسط انجمن صرع ایران صورت گرفته نشان می‌دهد ارائه خدمات روانشناسی به بیمار در ایجاد آرامش فرد و خانواده‌اش همچنین کاهش حملات صرع بسیار موثر است.

به گفته وی بیمارانی که عضو انجمن صرع ایران باشند می‌توانند از خدمات مشاوره‌ای روانشناسان با تخفیفات قابل توجهی بهره‌مند شوند و افراد نیازمند نیز توسط بخش مددکاری مرکز مشاوره انجمن خدمات رایگان دریافت می‌کنند که همه  این خدمات از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و نتایج بسیار موثری در زندگی بیمار دارد.

حبی گفت:آشنایی بیماران مصروع و خانواده‌های آنها با موضوع روانشناسی و مشاوره بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند اثرات منفی این بیماری را به شدت کاهش دهد. چرا که اگر فرزندی از یک خانواده مبتلا به این مشکل شود به طور کلی زندگی آنها دچار آسیب‌های روانشناختی شده و در بسیاری مواقع خانواده از رفت و آمد با سایر فامیل و دوستان خودداری می‌کند و این مساله به مرور زمان سبب منزوی‌ شدن بیمار و خانواده‌اش می‌شود.

این روانشناس اضافه کرد: باید با بیماران مبتلا به صرع به صورت عادی و همچون سایر افراد برخورد کرد چرا که در غیر این صورت آسیب‌های ناشی از بیماری و نحوه نادرست برخورد با بیمار اثرات بسیار منفی در زندگی آن دارد  و این موضوع بسیار برای فرد خانواده آسیب‌زا است.

وی افزود:از طرفی نقش خانواده بسیار حائز اهمیت بوده و باید والدین آگاهی داشته باشند که نداشتن اطلاعات کافی، راهنمایی‌های نادرست در زمینه‌های روحی و روانی بیمار مبتلا به صرع می‌تواند آسیب‌های جدی برای فرزندشان به همراه داشته باشد. از طرفی عدم اطلاعات درست باعث شده  بیمار به شدت وابسته به خانواده‌اش شود و این موضوع آسیب‌های اجتماعی برای فرد به همراه دارد.

حبی تصریح کرد: لازم است خانواده‌های دارای بیمار مصروع از تبعات روانشناختی این بیماری آگاهی یابند و برنامه‌ریزی‌های درست در این زمینه جهت کمک به بیمار انجام دهند که مرکز مشاوره آفتابگردان که در جهت ارائه خدمات به بیماران مصروع گام برداشته با اجرای برنامه‌های گروهی و ارائه تازه‌های آموزشی اقدامات موثر را انجام داده و تلاش می‌کند گامی موثر در جهت رفع آلام این بیماران داشته باشد.

كدخبرنگار410800

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha