کد خبر: حرفه-پرستاری-می-تواند-راه-سلامتی-را-تغی
۱۳ تیر ۱۳۹۵، ۱۳:۱۵

معاون فنی، آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پرسترای کشور گفت: حرفه پرستاری می تواند فعالیت راه سلامتی را تغییر دهد و چگونگی مراقبت های بهداشتی را سازماندهی و به خوبی پشتیبانی کنند.

به گزارش خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی سازمان نظام پرستاری دکتر ژاله عزتی  گفت: برای اولین بار در تاریخ، جمعیت افراد 60 سال و بالاتر از تعداد کودکان زیر 5 سال بیشتر است. پیامدهای این تغییر از نظر مطالبات و هزینه های مراقبت های بهداشتی بسیار زیاد است .

 

وی ادامه داد: رشد اقتصادی،مدرنیزه کردن و شهر نشینی نقطه ی اغاز گسترش شیوه ی زندگی ناسالم است.به جای نابودی بیماری ها، بهبود شرایط زندگی ،پیشرفت اقتصادی اجتماعی شرایط را برای افزایش بیماری های غیر مسری افزایش می دهد.

 

معاون فنی ، آموزشی و پژوهشی سازمان تشریح کرد: بیماری های مسری مانند اچ آی وی/ایدز،سل،مالاریا و در اغلب سالهای اخیر بیمارهای ویروسی ابولا و زیکا موجب نابودی جوامع شده است. علاوه بر این پرداختن به سلامت مادر و کودک از اولویت های جامعه بین المللی است که سزاوار توجه به خدمات پرستاران و ماماها است.

 

وی اظهار داشت: پرستاران به نیازهای سلامت مردم در تمام مجموعه ها و در سراسر طول عمر پاسخ می دهند. نقش انها در دستیابی به وظایف جهانی از قبیل پوشش جهانی بهداشتی و اهداف توسعه حیاتی است. این حکم، یک چالش به عنوان یک فرصت برای پیشرفت در پرستاری و خدمات در یک مسیر جامع که شامل ارتقای سلامت،پیشگیری از بیماری،درمان و توانبخشی ارائه میکنند.

 

دکتر عزتی خاطر نشان کرد: حرفه پرستاری  می تواند فعالیت راه سلامتی را تغییر دهد و چگونگی مراقبت های بهداشتی را سازماندهی و به خوبی پشتیبانی کنند. خدماتی که عرضه می کنند یک نقطه ی محوری داخلی برای تنظیمات اقدامات سلامتی است که درهسته استراتژیک  جهانی   WHO برای تقویت پرستاری برای سالهای 2016-2020 ارائه می کند.

 

وی افزود: این استراتژی به حساب پویایی بهداشت جهانی در پنج سال اینده WHO وهمراهان انها روند همتراز کردن استراتژی بهداشت جهانی با روند مبتنی بر شواهد است.

 

معاون فنی، آموزشی و پژوهشی گفت:  درخواست  مداخلات جامعه پاسخگو در سیستم های بهداشتی منجر به ترویج اهداف پوشش بهداشت جهانی و اهداف توسعه پایدار در ترویج سودمند کار پرستاران و ماماها و ایجاد تفاوت از طریق ارائه تاثیر بالا و کم هزینه ی تقویت پرستاری و مامایی برای حمایت از پوشش بهداشت جهانی یک ضرورت کلیدی برای بهبود سلامت جمعیت است.

 

وی بیان کرد: پوشش بهداشت جهانی یک اکولایزر قدرتمند در میان همه گزینه های سیاست است که به منظور ارتقا سلامت جسمی و روانی و رفاهی و گسترش امید به زندگی برای همه ،ما باید پوشش بهداشت جهانی و دسترسی به مراقبت های بهداشتی و با کیفیت را برای همه فراهم کنیم، اما متاسفانه در نظام سلامت فعلی کشور سطح اول پیشگیری مورد بی توجهی قرار گرفته و تقلیل گردش امور واحدهای بهداشتی را داشته ایم و شاهد درمان محوری به جای توجه به پیشگیری که بهداشت جهانی WHO تاکید و اصرار بر اجرای آن در کشور ها دارد، می باشیم.

 

دکتر عزتی در پایان افزود: امید است که راه های برون رفت از این وضعیت چالشی نظام سلامت مورد توجه قرار گرفته و با اجرای آن ، چالش ها،  شکاف های اساسی درمان محوری صرف و تنگناهای بهداشتی و ... در کشور بهبود یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha