کد خبر: جوانان-همواره-نشان-داده-اند-که-اعتماد-ر
۴ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۱۹

یقینا نهادهای جوان محور با تکیه بر سرمایه اجتماعی و ابتکار و خلاقیت جوانان، فعالیت های خوب و در خوری انجام داده اند، اما به ثمر نشستن مطلوب این تلاشها، مستلزم هم افزایی و استفاده از تمامی امکانات و پتانسیل ها می باشد.

به گزارش خبرگزاری سلامت، کنگره ملی مدیریت امور جوانان با حضور دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور، دکتر مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان، دکتر شهیندخت مولاوردی معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، استانداران، مسؤلان حوزه جوانان در دستگاه های مختلف، جمعی از نمایندگان مجلس و دکتر مسعود حبیبی رییس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر، تعدادی از مدیران عامل و معاونین امور جوانان جمعیت هلال احمر در استان ها به میزبانی وزارت ورزش و جوانان در هتل المپیک تهران برگزار شد.

معاون اول رییس جمهور در کنگره ملی مدیریت امور جوانان گفت: ملت ایران همیشه ثابت کرده اند در حوادث مهم حضور دارند که این سرمایه بزرگ جمهوری اسلامی ایران است.

دکتر اسحاق جهانگیری که در کنگره ملی مدیریت امور جوانان سخن می گفت ضمن تسلیت حادثه تلخ و تاسف آور آتش سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو گفت: این حادثه منجر به شهادت عزیزان فداکار اتشنشان شد که در مواقع سخت و حساس با جانفشانی و ایثارگری برای نجات دیگران جان خود را به خطر انداختند و تعداد زیادی از این عزیزان هم اینک زیر آوار هستند.

جهانگیری در این کنگره با اشاره به حادثه فرو ریختن ساختمان پلاسکو و شهادت تعدادی از آتش‌نشانان، گفت: ما از خداوند مسألت داریم تا کسانی که زیر آوار مانده‌اند، زنده بیرون بیایند، ممکن است مشیت الهی چیز دیگری باشد.

وی ادامه داد: ملت ایران نشان دادند در مواقع حساس و مهم در صحنه حضور دارند. خیلی از مردم در همان لحظات اولیه رخ دادن این حادثه به مراکز اهدای خون مراجعه کردند تا شاید بتوانند جان کسی را نجات دهند.

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به ضرورت بررسی چرایی رخ دادن این حادثه گفت که مسائل مربوط به حادثه پلاسکو و موضوعات پس از آن در دولت بررسی خواهد شد.

وی در رابطه با برگزاری این کنگره گفت: از همه شرکت کنندگان ارجمند از سراسر کشور و دست اندرکاران وزارت ورزش و جوانان و همه کسانی که در اجرای این کنگره سهیم بودند صمیمانه تقدیر و تشکر می‌کنم.

معاون رییس جمهوری ادامه داد: این اجتماع ملی از آنجا که اعضای ستادهای ساماندهی جوانان درآن شرکت کرده اند، در کنار سازمانهای مردم نهاد صاحب نظران و اندیشمندان که دراین عرصه فعالت می کنند فرصتی را ایجاد کرد تا بتوانبم در رابطه با یکی از اصلی ترین مسائل کشور بیاندیشیم و در راستای سیاستگذاری در سطح ملی گام برداریم.

 

وزیر ورزش و جوانان: همگرایی و هماهنگی دستگاه ها از اهداف کنگره ملی مدیریت امور جوانان است

مسعود سلطانی فر از جوانان به عنوان موتور توسعه کشور نام برد و اظهار داشت: بهترین راه فعال کردن این نیروی محرکه هم سو سازی آنها در تصمیم گیری‌های پیرامونی است. 

وی که در کنگره ملی مدیریت امور جوانان سخن می گفت، در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دیگر مسؤلان حاضر و تعدادی از نمایندگان سمن ها ضمن تسلیت به مناسبت حادثه فرو ریختن ساختمان پلاسکو در مرکز تهران که منجر به شهید و زخمی شدن جمعی از هم وطنان به ویژه آتش نشانان فداکار شد، گفت: کنگره ملی مدیریت امور جوانان در حالی برگزار می‌شود که در دنیای امروز رشد منابع انسانی بیش از هر زمانی مورد توجه قرار گرفته و از آن به عنوان سرمایه انسانی یاد می شود، در این میان جوانان بخش اصلی سرمایه های انسانی برای توسعه کشورها هستند.

 

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده: دسترسی دختران به فرصت‌های شغلی مناسب، کم است

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان این‌که در کشور ما عدالت جنسیتی تحقق نیافته است، گفت: با توجه به علاقمندی دختران به ادامه تحصیل، آنها دسترسی کمتری به فرصت های شغلی مناسب در کشور دارند.

شهیندخت مولاوردی در ادامه کنگره ملی مدیریت امور جوانان  گفت: با توجه به وجود تجرد قطعی در جامعه سن جوانی نیازمند بازتعریف است، چرا که این قشر نیز نیازمند توجه و برنامه ریزی است.

وی با اشاره به این‌که در جامعه ما هنوزعدالت جنسیتی تحقق نیافته، ادامه داد: بر اساس برآوردها جمعیعت زنان در سال ۹۴ به ۱۰ میلیون و ۵۷۴ نفر رسیده است که از این آمار، در حال حاضر دسترسی کمی به فرصت‌های شغلی مناسب در کشور دارند و نرخ بیکاری در بین آنها به مراتب بالاتر از مردان است.

معاون رییس جمهوری با اشاره به روند نرخ بیکاری جوانان در کشور در ۲۰ سال گذشته گفت: نرخ بیکاری زنان جوان در ۲۰ سال اخیر صعودی بوده و در مقایسه با روند نرخ بیکاری مردان جوان و میانگین کل مردان و زنان جوان، نرخ بیکاری زنان جوان به مراتب بالاتر است.

 

 معاون ساماندهی امور جوانان: عدم انسجام در امور مربوط به جوانان و بیکاری چالش‌های اولیه حوزه جوانان است

 

معاون ساماندهی امور جوانان، ۱۰ چالش اصلی حوزه جوانان را معرفی کرد و در کنگره ملی مدیریت امور جوانان، با همکاری مسؤلین این حوزه به دنبال تعیین راهکار برای حل این مشکلات هستیم. محمدرضا رستمی ضمن تسلیت به خانواده های جانباختگان حادثه ساختمان پلاسکو و همچنین درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، در خصوص دلایل برگزاری این کنگره عنوان داشت: دولت یازدهم از ابتدای شکل گیری با سه بخش چالش‌ها در حوزه جوانان روبرو بود که شامل چالش‌های ارزشی، چالش‌های نگرشی و چالش‌های رفتاری است.

وی در توضیح این سه بخش گفت: در بخش ارزش‌ها با مشکل جوان ترسی و جوان هراسی روبرو بودیم که به دلایل مختلف ریشه عمیقی پیدا کرده و مانع از ورود جوانان به دستگاه و مسؤلیت‌های کشوری شده است. دوم، چالش های نگرشی که مربوط به نگاه امنیتی به جوانان به ویژه نخبگان اجتماعی است و مانعی بر راه مشارکت اجتماعی جوانان شده است؛ ضمن این‌که فقدان اعتماد به نفس را نیز در جوانان ایجاد کرده است.

رستمی سومین چالش را مربوط به حوزه رفتاری دانست و مسأله اصلی در این چالش را رها شدگی امور جوانان در ساختار مدیریتی کشور معرفی کرد.

معاون ساماندهی امور جوانان در ادامه، گفتمان دولت یازدهم در این سه چالش را اینگونه عنوان داشت: گفتمان دولت یازدهم در بخش چالش های ارزشی، جوان دوستی و جوان باوری است.

 

برگزاری پنل تخصصی اجتماعی امور جوانان

در ادامه کنگره ملی مدیریت امور جوانان ۳ پنل تخصصی با عناوین پنل تخصصی اجتماعی، پنل تخصصی فرهنگی و پنل تخصصی اقتصادی برگزار شد که در پنل اجتماعی دکتر شهریور معاون اجتماعی استاندار تهران، رضا حجتی مدیرکل مشارکت های اجتماعی جوانان، دکتر محبوبی رئیس مرکز امور اجتماعی وزارت کشور، دکتر حبیبی رئیس سازمان جوانان هلال احمر و دکتر صبجی قراملکی مدیرکل دفتر برنامه ریزی ازدواج و تعالی خانواده به عنوان مسئولین این حوزه حضور داشتند.

در این کمیسیون ۱۰ اولویت حوزه جوانان که موضوع اصلی کنگره ملی مدیریت امور جوانان بود به بحث و گفتگو گذاشته شد و از مهمترین مباحثی که مطرح شد می توان به افزایش سن ازدواج و کاهش تمایل جوانان به این امر، کاهش مشارکت اجتماعی جوانان، گستردگی بیش از حد دولت در تمامی امور، عدم ایجاد زمینه های لازم برای فعالیت سازمان های مردم نهاد و توانمندسازی سازمان های مردم نهاد می توان اشاره کرد.

 

 دبیر مجمع کشوری جوانان: جوانان همواره نشان داده اند که اعتماد را با کار خوب پاسخ خواهند داد

در ادامه این کنگره، ابوالفضل امینی هرندی عضو داوطلب سازمان و دبیر مجمع کشوری جوانان به نمایندگی از جمعیت هلال احمر و سازمان جوانان سخنرانی کرد.

وی گفت: به فرموده مقام معظم رهبری «جوان در هر جامعه و کشوری، محور حرکت است. اگر حرکت انقلابی و قیام سیاسی باشد، جوانان جلوتر از دیگران در صحنه‌اند. اگر حرکت سازندگی یا حرکت فرهنگی باشد، باز جوانان جلوتر از دیگران‌اند و دست آنها کارآمدتر از دست دیگران است. حتی در حرکت انبیای الهی هم، ازجمله حرکت صدر اسلام، محور حرکت و مرکز تلاش و تحرک جوانان بودند».

این عضو جوانان خاطرنشان کرد: باتوجه به این صحبت می‌توان جوانان را محور تحرک جوامع در تمامی اعصار در نظر گرفت.

امینی هرندی افزود: جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران به‌ عنوان یک نهاد مردمی، در بدنه خود سازمانی با قدمت شصت و نه سال ویژه جوانان دارد که بخش عمده فعالیت‌های صلح‌طلبانه را به‌عنوان درگاه ورودی این نهاد مردمی برعهده دارد تا با برنامه‌های فرهنگی به جذب بزرگترین سرمایه اجتماعی کشور یعنی جوانان بپردازد و با برگزاری دوره‌های متنوع آموزشی، سعی در نگهداشت و تربیت نسلی صلح‌طلب و بشردوست دارد تا این افراد با قلبی آکنده از مهرورزی و سرشت آسمانی خود گام در ساخت جهانی عاری از خشونت بردارند.

وی ادامه داد: سازمان جوانان جمعیت هلال احمر همواره در تلاش بوده تا به کمک بازوان توانمند خود که همان اعضای پرشور و جوان هستند، در سطح جامعه با اجرای بهترین برنامهها و فعالیت‌ها در راستای تحقق اهداف عالی همچون حفظ احترام و کرامت انسان‌ها، حمایت از زندگی و سلامت انسان‌ها، ایجاد تفاهم، همکاری، برقراری دوستی، ترویج صلح پایدار میان ملت‌ها و تلاش برای تسکین آلام بشری قدم بردارد و بتواند با فرههنگسازی و ترویج صلح و نوع‌دوستی و تقویت نقش‌پذیری اجتماعی جوانان ضمن تمرکز بر ایجاد و تقویت روحیه داوطلبی در ارائه خدمات بشردوستانه بکوشد.

دبیر مجمع کشوری جوانان گفت: از طرفی با فرصت‌سازی برای مشارکت بیشتر جوانان در تصمیمگیری و تصمیمسازی و اجرای فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی هلال احمر، در ارتقای فرهنگ توجه به ایمنی و تاب‌آوری جامعه به ‌منظور کاهش خطرپذیری و مقابله موثر و پیشگیرانه با حوادث، در قالب کانونهای متمایز و رده های سنی مختلف بپردازد. در سراسر جهان بیشتر کارهای بزرگ به وسیله افراد داوطلب انجام شده است. اگر فعالیت های داوطلبانه نبود ما به این سطح از دانش و فرهنگ نمی رسیدیم چرا که جنس کار داوطلبانه فرای دیگر کارهاست و یک داوطلب فعال بدون هیچ چشمداشت و مزد و منتی، برای نتیجه کار میکند و تا به نتیجه نرسد دست از کار نمی کشد.

امینی هرندی تصریح کرد:  از ۱۷ میلیون داوطلب صلیب سرخ جهانی در سراسر دنیا، حدود ۲ میلیون نفر در سازمان جوانان هلال احمر ایران فعالیت می‌کنند و این تعداد داوطلب، نشان از علاقه مندی جوانان ایران به انجام فعالیت‌های داوطلبانه است که بایستی، زمینه فعالیت های داوطلبانه در کشور توسط تمامی نهادها خصوصا نهادهای جوان محور فراهم شود. هلال احمر انگیزه ای جز خدمت ندارد و فعالیت های سیاسی در این نهاد مردمی چه در سطح ملی و چه در سطح بین المللی هیچ جایگاهی ندارد و این مهم باعث شده تا گستره چتر هلال احمر بسیار وسیع و فراگیر باشد. زمانی که مروجان نیک‌ورزی در جامعه به نشر اصول بشردوستی و اهداف حسنه جمعیت هلال‌احمر می پردازند و حتی یک نفر را با آن آشنا کنند، با گسترش این اصول افراد جامعه از ناملایمت‌ها دور می‌شوند و مهربانی، گذشت و بردباری پیشه می‌کنند. با افزایش توان و صبر افراد جامعه‌ای تاب‌آور خواهیم داشت که موفقیت را در گرو نیکی به یکدیگر می‌دانند و این انسان‌های مهربان، هر روز بیش ازپیش برای صلحی پایدار در دنیای آرام می‌کوشند

وی در پایان خاطرنشان کرد: جوانان همواره نشان داده اند که جواب اعتماد را با کار خوب پاسخ خواهند داد. یقینا نهادهای جوان محور با تکیه بر سرمایه اجتماعی و ابتکار و خلاقیت جوانان، فعالیت های خوب و در خوری انجام داده اند، اما به ثمر نشستن مطلوب این تلاشها، مستلزم هم افزایی و استفاده از تمامی امکانات و پتانسیل ها می باشد که ان شاا… یکی از نتایج مهم این همایش تحقق این موضوع در راستای افزایش تعاملات باشد.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha