کد خبر: جزئیات-برنامه-های-بهداشت-و-درمان-دولت-م
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۰:۰۷

رئيس كميته  بهداشت ودرمان و نماينده پويش  جامعه پزشكي ستاد مردمي دكتر محمد باقر قاليباف  كانديداي دوازهمين دوره انتخابات رياست جمهوري،برنامه هاي  بهداشت،درمان وآموزش پزشكي اين كانديدارا تشريح كرد.

سید حسن علی غفاری متخصص ارتودنسی و استادیار دانشگاه شاهد و رئیس کمیته بهداشت و درمان و نماینده پویش جامعه پزشکی ستاد مردمی دکتر محمدباقر قالیباف در گفتگوي اختصاصي  با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، در خصوص برنامه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این کاندید ریاست جمهوری، اظهار داشت: علی رغم این که طرح تحول سلامت اساسا ایده بسیار ارزشمندی می باشد اما دارای یکسری مشکلات است.

اجرای طرح تحول سلامت،  شتاب زده بود

این عضو هیئت علمی داشنگاه شاهد با اشاره به برخی از اشکالات طرح تحول سلامت ،  اظهار داشت: اجرای شتاب زده و بدون مطالعه طرح تحول سلامت که باعث عدم  اجرای آزمایشی طرح تحول سلامت در چند شهر و استان کشور و همچنین کمبودهای جدی نظام سلامت از نظم زیرساخت های فیزیکی ،  منابع مالی و نیروی انسانی مورد نیاز گرفته تا بی توجهی به خرد جمعی و نظرات نخبگان و فعالان حوزه سلامت کشور اعم از جامعه ‍ پزشکی ، جامعه پرستاری و سازمان بیمه گر شده است.

پرستاران و بهیاران، در طرح تحول سلامت نادیده گرفته شدند

غفاری به عدم عدالت در پرداخت ها اشاره کرد و گفت: در نظر نگرفتن پرستاران و بهیاران در طرح تحول سلامت که خود باعث بی رغبتی خاصی در بین این قشر زحمتکش شده است که این مهم باید حتماً حل شود. مورد دیگر اشکال این طرح عدم تامین منابع مالی پایدار برای طرح تحول سلامت است.

طرح تحول سلامت،  برنامه علمی مدون برای مدیریت مصرف دارو و تجهیزات پزشکی نداشت

وی تصریح کرد: فقدان برنامه علمی مدون برای مدیریت مصرف دارو تجهیزات پزشکی از دیگر مشکلات این طرح است. به دلیل فقدان راهنما های بالینی در امر درمان ، در حال حاضر ، مصرف دارو تجهیزات پزشکی ، به سلیقه  حرفه ای پزشک معالج بستگی دارد که غیر قابل مدیریت کردن است.

 عدم توازن در تخصیص منابع مالی در طرح تحول سلامت وجود داشت

رئیس کمیته بهداشت و درمان و نماینده پویش جامعه پزشکی ستاد مردمی دکتر محمدباقر قالیباف، به مورد دیگر اشکلات این طرح، پرداخت و خاطرنشان کرد: ‍‍ اختلافات علنی دو وزارتخانه  بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیرامون اجرای طرح تحول سلامت که منجر به ناکارامدی طرح گردید .همچنین عدم توازن در تخصیص منابع مالی طرح تحول از دیگر موارد است که عمده منابع مالی به حوزه درمان تخصیص یافته و منابع مالی بسیار اندکی به حوزه پیشگیری و بهداشت تعلق  گرفت.

نظام ارجاع و پزشک خانواده،در طرح تحول سلامت اجرا نشد

غفاری به اشکالات دیگر طرح تحول اشاره کرد و یادآور شد:یکسری از موارد دیگر شامل  فقدان عدالت در دسترسی آحاد مردم به خدمات پزشکی درسطح کشور، فقدان عدالت مالی بین ارائه دهندگان خدمات سلامت ( پزشکان ، پرستاران و ...) ، تعطیلی عملی نظام ارجاع و پزشک خانواده ( علی رغم الزامات قانونی اسناد بالادستی و نظرات کارشناسی خبرگان حوزه سلامت ) است.

وی افزود: طرح تحول سلامت سرانجام به اذعان مجریان آن در سال 1395 ، به یک طرح تسکینی تقلیل داده شد. ( نقل قول از وزیر بهداشت )

برنامه های دولت مردم در حوزه سلامت کشور

ایجاد نظام بیمه ای چند لایه/سازو کار مناسب برای بیماران خاص و صعب العلاج

رئیس کمیته بهداشت و درمان و نماینده پویش جامعه پزشکی ستاد مردمی دکتر محمدباقر قالیباف، به برنامه های دولت مردم در حوزه سلامت کشور اشاره کرد و اظهار داشت: ایجاد نظام بیمه ای چند لایه به منظور دسترسی مناسب برای گروه های مختلف جامعه  شامل گروه های  نابرخوردار، کم برخوردار و برخوردار، ایجاد سازوکار مناسب برای بیماران خاص و صعب العلاج به طوری که این گونه بیماران، مخصوصاٌ اقشار آسیب پذیر خدمات بهداشتی و درمانی رایگان دریافت کنند.

استفاده از صاحب نظران حوزه سلامت/بهبود ساختار بیمه های درمانی

غفاری به دیگر برنامه اشاره کرد و گفت: استفاده از خرد جمعی و صاحب نظران حوزه سلامت به منظور رفع ایرادات وارده بر طرح تحول سلامت به طوری که این طرح با حداقل اشکالات ادامه یابد. همچنین طراحی و ایجاد منابع پایدار برای طرح تحول سلامت، بهبود ساختار و تقویت بیمه های درمانی کشور با نگاه به اسناد بالا دستی است.

اجرای راهنماهای بالینی

وی به اجرای گایدلاین ها اشاره و خاطرنشان کرد: اجرای گایدلاینها و راهنمای بالینی در طرح درمان به منظور مدیریت مصرف دارو، تجهیزات پزشکی و منابع مالی از دیگر برنامه های دولت مردم  است.

اجرای عدالت در پرداخت ها به تمام خدمات دهندگان

این استادیار د انشگاه شاهد به اجرای عدالت در پرداخت ها اشاره کرد و گفت: اجرای عدالت در پرداخت ها به تمام خدمات دهندگان و زحمات کشانی که در ارائه خدمت کوشا بودند از جمله بهیاران و پرستاران، پزشکان و کارمندان مراکز بهداشتی و درمانی از برنامه های دیگر است.

رفع دغدعه دارو و تجهیزات پزشکی/تقویت شرکت های دانش بنیان

غفاری به دیگر برنامه ها پرداخت و تصریح کرد: ایجاد سازوکاری مناسب با کمک قانون گذاران و مسئولین مربوطه در خصوص واردات و صادرات محصولات دارویی و تجهیزات پزشکی به طوری که بیماران دغدغه تهیه آن را نداشته باشند. استفاده از مدیران کارآزموده و متعهد در مدیریت خرد وکلان ساختار سلامت کشور، توسعه و تقویت شرکت های دانش بنیان و پارک های رشد به طوری که در اشتغال زایی و صادرات محصولات حوزه سلامت می توانند نقش واقعی خود را ایفا نمایند.

توسعه گردشگری سلامت

وی به گردشگری سلامت اشاره کرد و یادآور شد: توسعه گردشگری سلامت و استفاده از ظرفیت های منطقه ای موجود به طوری که این بخش هم حتماٌ در اشتغال سهم بسزایی خواهد داشت.

حمایت از طب سنتی/حمایت از تولید و عرضه داروهای گیاهی

رئیس کمیته بهداشت و درمان و نماینده پویش جامعه پزشکی ستاد مردمی دکتر محمدباقر قالیباف، به ترویج طب سنتی در دولت مردم اشاره و خاطرنشان کرد: حمایت اصولی از ترویج طب سنتی ایرانی و نیز حمایت از تولید عرضه و صادرات داروهای گیاهی بعنوان یک مزیت ملی در عرصه بین المللی و در اشتغال زایی به سهم خود.

توجه به بحث خودمراقبتی

غفاری به دیگر برنامه های دولت مردم در بخش سلامت کشور اشاره کرد و یادآور شد: اولویت حوزه پیشگیری و بهداشت توصیه خود مراقبتی علی الخصوص در بیماری های که افراد در تشخیص اولیه می تواند نقش کلیدی بازی کرده و از هزینه های جبران ناپذیر آن از جمله سرطان سینه و همچنین اجرای برنامه ملی غربالگری بیماریهای پر خطر است.

انتهای پیام/

گفتگو:زهرا ظهروند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha