کد خبر: جرأتمندی-خود-را-افزایش-دهید
۲۹ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۲۱

روانشناس بالینی با تاکید بر این که سبک جرأتمندی، بهترین راه برای برقراری ارتباط است، گفت: برای افزایش جرأتمندی راهکارهایی وجود دارد که نخستین آن، انتخاب موقعیت مناسب است.

 

دکتر کمیل زاهدی روانشناس بالینی، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری سلامت اذعان داشت: برای دسته‌ای از آدم‌ها موقعیت‌هایی پیش آمده که نمی‌توانند نظر خود را اعلام و یا پیشنهاد دیگران را رد کنند و علیرغم میل باطنی، مجبور به پذیرش آن می‌شوند و این مسأله مشکلات زیادی برای آنها به وجود آورده است. برای مثال در تاکسی که سوار می‌شوند نمی‌توانند به راننده بگویند که کرایه بیش از معمولی از آنها گرفته است و یا وقتی وارد مغازه‌ای می‌شوند خجالت می‌کشند که بدون خرید آن مغازه را ترک کنند.

زاهدی گفت: در وهله اول باید به این موضوع توجه داشت که ما معمولا سه سبک اصلی در برقراری ارتباط با دیگران داریم: سبک پرخاشگرانه، سبک منفعلانه، و سبک جرأتمندانه. افراد دارای سبک پرخاشگرانه معمولا به حقوق دیگران احترام نمی‌گذارند و برای رسیدن به خواسته‌های خود دیگران را مورد آزار و اذیت قرارمی‌دهند. از سوی مقابل، افراد دارای سبک منفعلانه معمولا هیچ تلاشی برای رسیدن به خواسته‌های خود نمی‌کنند و این مسأله باعث می‌شود تا همیشه از حقوق خود برای راضی نگه داشتن دیگران بگذرند. افراد پرخاشگر دوستان خود را به مرور ازدست می‌دهند و دیگران آنها را افرادی عصبانی و خودخواه توصیف می‌کنند. افراد منفعل نیز مجبورند تمامی خواسته‌های دیگران را اجابت کنند که این موضوع آنها را تحت فشار زیادی قرار می‌دهد و همچنین دائما احساس حقارت می‌کنند.

عضو کمیته دانشجویی سلامت روان و رسانه دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که بهترین سبک ارتباطی کدام است، خاطرنشان کرد: بهترین سبک، سبک جرأتمندی است که در آن فرد نه پرخاشگرانه رفتار می‌کند و نه منفعل. جرأتمندی شامل احقاق حقوق خود، بیان نظر و احساس نسبت به موضوعات مختلف، درخواست کردن از دیگران و رد درخواست آنها می‌باشد مشروط بر آ‌نکه چهار اصل مهم رعایت احترام، رعایت صداقت، آگاهی به حقوق دیگران و مسؤلیت برای حفظ آن و آگاهی به حقوق خود و تلاش برای رسیدن به آن مدنظر قرار گیرد.

این روانشناس بالینی متذکر شد: احتمالا با خواندن این مطالب از خود پرسیده‌اید که آیا من جرأتمند هستم؟ برای این‌که بتوانید پاسخ این سوال را بدهید بهتر است این سوالات را از خود بپرسید. آیا شما احساسات و توجیحات خودرا به روشنی به دیگران بیان می‌كنید؟ آیا شما در صورت نیاز، از دیگران درخواست كمك می‌كنید؟ آیا وقتی نمی‌خواهید كاری انجام دهید، می توانید «نه» بگویید؟

زاهدی در توضیح این مطلب که چگونه می‌توان جرأتمندی فردی را افزایش داد، تصریح کرد: در قدم اول باید زمان و مکان مناسبی انتخاب شود. به عنوان مثال زمانی که فرد مقابل بسیار عصبانی است، زمان مناسبی نیست. سعی كنيد احساس فرد مقابل را منعكس كرده و با او تاحدي همدلي كنيد؛ مثلا درک می‌کنم که خیلی دوست داری من هم با تو به مهمانی بیایم.

وی افزود: رفتار موردنظر و احساس خود را در مورد آن به‌طور واضح بيان كنيد، از حاشیه‌پردازی و مقدمه‌چینی زیاد خودداری کنید و صریح حرف بزنید.

عضو کمیته دانشجویی سلامت روان و رسانه دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار داشت: بهتر است از پيام «من» استفاده كنید. مثلا به نظر من این خواسته تو غیرمنطقی است. از سرزنش فرد مقابل يا برچسب زدن به او خودداري كنيد. به فرد مقابل نگویید تو همیشه بدقول یا بی‌عرضه هستی.

زاهدی گفت: در مواردي كه اعتراض كرده يا مي‌خواهيد «نه» بگوييد، مي‌توانيد پيامد ادامه‌دادن به رفتار قبلي را بيان كنيد مثلا با ادامه‌دادن به این رفتارت دوستی‌مان از بین خواهد رفت.

 

کد خبرنگار: 41020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha