کد خبر: جای-خالی-درمان-اندرومتریوز-در-دوره-های
۲۶ مهر ۱۳۹۵، ۱۴:۲۸

دبیر علمی نخستین کنگره بین المللی اندرومتریوز و جراحی های کم تهاجمی زنان تصریح کرد: بسیاری از متخصصین از علم کافی برای درمان این بیماری بی بهره اند، چرا که آموزشی در دوره های تخصصی در این خصوص وجود ندارد.

 

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، دکتر شاهین خزعلی دبیر علمی نخستین کنگره بین المللی اندرومتریوز و جراحی های کم تهاجمی زنان گفت: جراحی اندرومتریوز به عنوان معضلی در دنیا مطرح است، چرا که این بیماری محدود به اندام های تولید مثل نیست و دیگر ارگان های بدن را نیز درگیر می کند.

خزعلی طی نشستی خبری تصریح کرد: درمان اندرومتریوز نیاز به حضور یک تیم جراحی متخصص دارد و در حال حاضر در بسیاری از کشورهای اروپایی، این انر با تمرکز بر درمان مرکزی صورت می گیرد. به بیان دیگر، بیمار در مرکزی تحت درمان قرار گیرد که علاوه بر امکانات لازم، تعداد مراجعین به اندازه ای باشد که بتوان فعالیت های آموزشی و تحقیقاتی انجام داد و وضعیت جسمانی بیمار بعد از عمل نیز تا مدت طولانی از سوی تیم پزشکی مانیتورینگ شود.

خزعلی اذعان داشت: در مقایسه با درمان در مرکز جامعی که تمام امکانات فراهم است، متمرکز کردن متخصصین رشته های مختلف پزشکی در کنار هم کار مشکل تری است. نکته قابل توجه، روند پیشرفت درمان اندرومتریوز در کشور است. در پژوهشگاه ابن سینا، از زمان اولین مراجعه بیمار تا پس از عمل جراحی، تمام اطلاعات بایگانی می شود تا اطلاع دقیقی نسبت به وضعیت جسمانی وی و عوارض ناشی از عمل جراحی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: با توجه به نفوذ اندرومتریوز به اندام های دیگر نظیر روده، شانه و لوله های هالپ، عوارض ناشی از عمل اهمیت دارد. نمی توان گفت این عمل بدون عارضه است، اما مهم است که تمام آنها تحت نظر باشد.

خزعلی با اشاره به درمان ۲۴۴ بیمار مبتلا به اندرومتریوز در پژوهشگاه ابن سینا طی سه سال گذشته خاطرنشان کرد: درد شدید هنگام عادت ماهیانه و زمان نزدیکی و اجابت مزاج را می توان به عنوان علائم این بیماری در نظر داشت، جرا که از  عوامل موثر در ناباروری به شمار می آید.

وی در رابطه با تشخیص ابتلا به اندرومتریوز متذکر شد: در انگلستان مشخص شده است از زمان اولین مراجعه با بروز علائم مذکور تا تشخیص قطعی، هفت سال و نیم زمان برده است. مشکل اصلی نحوه درمان است، چرا که در دوره های تخصصی آموزشی در این رابطه وجود ندارد و بسیاری از متخصصین زنان، علم و تجربه کافی را در اختیار ندارند و به درمان دارویی بسنده می کنند.

خزعلی همچنین یادآور سد: یکی از مواردی که در ابتلا به اندرومتریوز مطرح است، آلودگی های زیست محیطی است که البته ثابت نشده است.

 

کد خبرنگار: ۴۱۰۲۰

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha