کد خبر: جایگاه-و-نقش-گردشگری-سلامت-در-توسعه-و-پی
۸ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۴۳

دبیر نظارتی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به گردشگری سلامت، گفت: گردشگری سلامت می تواند یکی از نقاط هر کشوری جهت کسب درآمد باشد. گردشگری سلامت می تواند ارزآوری، اشتغال و تولید ایجاد کند که دقیقا منطبق با شعار سال و منویات مقام معظم رهبری است.

بهزاد ادهمی  دبیر نظارتی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درخصوص گردگشری سلامت، اظهار داشت: گردشگری سلامت می تواند یکی از نقاط هر کشوری جهت کسب درآمد باشد. گردشگری سلامت می تواند ارزآوری، اشتغال و تولید ایجاد کند که دقیقا منطبق با شعار سال و منویات مقام معظم رهبری است.

ایران در پزشکی زبانزد منطقه است

ادهمی تصریح کرد: موضوع گردشگری سلامت به عنوان یکی از کارهای اصلی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس  است که در سال جدید پیش می گیرد. به دلیل این که جمهوری اسلامی ایران ظرفیت بالقوه زیادی از لحاظ جغرافیایی و پزشکی دارد و از لحاظ پزشکی در منطقه زبانزد است.  مسئله دیگر هزینه های پایین درمان در ایران است که همه این ها باعث می شود  گردگشران درمانی به سمت داخل سوق پیدا کنند و علاقه مند شوند. این فرصتی برای کشور ما است تا بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

کمتر از 1/0 درصد سهم گردشگری سلامت دنیا به ایران اختصاص دارد

دبیر نظارتی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر متاسفانه شاید ما کمتر از 1/0 درصد سهم درآمدزایی گردشگری سلامت دنیا را به خودمان اختصاص داده ایم، در صورتی که ظرفیت کشور ما بسیار بیشتر از این است. به همین دلیل بنده از طرف کمیسیون بهداشت و درمان به عنوان ناظر گردشگری سلامت معرفی شدم.

گردشگری سلامت متولی واحد ندارد

وی با بیان این که گردشگری سلامت در کشور ما متولی واحدی ندارد، خاطرنشان کرد: یک سمت این موضوع وزارت بهداشت و درمان است و سمت دیگر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، وزارت امور خارجه است و حتی در بحث ترنسفربیماران، هواپیمایی و وزارت راه می توانند به میان بیایند. در بحث تامین پزشک ها  سازمان نظام پزشکی در میان هستند و در بحث اقتصادی وزارت اقتصاد و دارایی می تواند حضور داشته باشد.

انطباق بیمارستان ها با استانداردهای جهانی

ناظر گردشگری سلامت با اشاره به هماهنگی دستگاه های مربوطه گفت: هماهنگی بین این دستگاه ها بسیار مهم بوده و کافی است که یک قسمت از این موارد در این موضوع نقص داشته باشد که به شکست منجر شود. بحث مهم دیگر بیمارستان های کشور است که باید با استانداردهای جهانی منطبق باشد، چرا که اگر بتوانیم در اعتبار سنجی گرید جهانی داشته باشیم حتی می توانیم از بیمه های بین المللی استفاده کنیم که می تواند در جذب توریسم مثمر ثمر باشد.

تلاش دستگاه ها جهت فراهم کردن زیرساخت ها

ادهمی با بیان این که در این برهه از زمان مهمترین نکته چیدمان استراتژی و هماهنگی بین دستگاه ها است، یادآورشد: هر دستگاهی تلاش خود را می کند که زیرساخت هایش را فراهم کند ولی هماهنگی بین دستگاه ها امر بسیار مهمی است که باید این اتفاق بیفتد. حتی در بحث وزارت خارجه و صدور ویزاهای درمانی مهم است که برای بیماران راحت صادر شود.

کوتاه کردن دست دلالان در ترانسفر بیماران

وی با اشاره به شرکت های گردشگری سلامت، تصریح کرد: مورد بعدی اهمیت دادن به شرکت های گردشگری سلامت است. این ها حلقه های گمشده ای هستند که باید به آنها بها داده شود و تسهیلاتی را فراهم کنیم تا زودتر فعالیت خود را انجام دهند. به نوعی اگر بتوانیم دلال هایی که در بحث ترنسفر بیمار ایفای نقش می کنند را با یک برنامه ریزی مدون حذف کنیم، می توانیم سهم بسیار زیادی از مشکلات را حذف کنیم.

دبیر نظارتی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: در برخی از شهرهایمان مثل شیراز، اصفهان، مشهد، تهران و تبریز پیشتاز بوده و فعالیت می کنند، ولی در حد  کم که متاسفانه به شکل خیلی علمی کار انجام نمی شود و هماهنگی ها درست نیست.  باید این رویه فعلی اصلاح شود به همین منظور مجلس ورود پیدا کرده است و ما نیز جلستاتی با دستگاه ها شروع کرده ایم.

ادهمی افزود: شورای راهبری هم در سطح دولت بین دستگاه ها تشکیل شده است که امیدوار هستیم در آن شورا هم ورود پیدا کنیم. باید جایگاه این شورا ارتقا پیدا کند، به عبارتی از بین دستگاه ها خارج شده و در سطح جایی مثل ریاست جمهوری یا سازمان مدیریت قرار گیرد که از آنجا دستگاه ها با هم هماهنگ شده و پاسخگو باشند. چون در حال حاضر شورای راهبری بین دستگاه ها بوده و خیلی به هم پاسخگو نیستند.

آینده روشن گردشگری سلامت به شرط اصلاح روند فعلی

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر آینده گردشگری سلامت در کشور، اظهار داشت: بنده به شرط اصلاح رویه فعلی، آینده آن را روشن می بینم. متاسفانه روند فعلی روند روشنی نیست ولی با توجه به ظرفیت های موجود و تلاش هایی که دوستان انجام می دهند تبدیل به یک روند بسیار مثبت خواهد شد. ما در چشم انداز هم داریم که در گرشگری سلامت در منطقه اول باشیم. در افق 1404 به آن خواهیم رسید و موفقیت های خوبی کسب خواهیم کرد.

انتهای پیام/

كدخبرنگار410500

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha