کد خبر: ثبت-داروی-ایرانی-در-لبنان-صادرات-دارو-ب
۱۸ شهریور ۱۳۹۷، ۱۴:۱۵

به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، اکبر برندگی در نشست خبری با اصحاب رسانه لبنانی درخصوص سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه دارو گفت: مهم‌ترین سیاست جمهوری اسلامی ایران حمایت از داروهای ژنریک در کشور است.

وی با بیان اینکه دومین سیاست کشور، دسترسی همه مردم به دارو است؛ خاطرنشان کرد: از جمعیت 80 میلیون نفری ایران هیچ فردی نباید وجود داشته باشد که به دارو دسترسی نداشته باشد.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان غذا و دارو تصریح کرد: کیفیت، سلامت و به موقع رسیدن دارو به دست مردم جزو سیاست های اصلی ما است، همچنین حمایت از تولیداتی که در داخل کشور ایران انجام می شود نیز یکی از مهم‌ترین سیاست‌های سازمان غذا و داروی ایران است، به همین دلیل از 25 درصد دارو که در اوایل انقلاب در داخل کشور تولید می‌شد، در حال حاضر بعداز 40 سال به 97 درصد خودکفایی در زمینه تولید دارو دست پیدا کرده‌ایم.

برندگی با بیان اینکه قیمت دارو در ایران کنترل شده است و این موضوع جزو سیاست‌های کشور است، افزود: یکی از سیاست‌های ایران، مبارزه با پدیده قاچاق دارو به کشور و همچنین جلوگیری از خروج غیرقانونی آن از کشور است، در این راستا نیز سیستم TTAC طراحی و راه‌اندازی شده تا داروها، از مبدا تا مقصد تحت نظارت و کنترل باشند، همچنین در این سیستم عوارض ناخواسته دارویی نیز ثبت می‌شود.

وی گفت: سیاست بعدی ما ترغیب و تشویق کمپانی‌ها و شرکت‌های بزرگ دارویی بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری و تولید دارو در ایران است.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان غذا و دارو با بیان اینکه بیش از 20 هزار داروساز در ایران داریم، عنوان کرد: 110 کارخانه تولید دارو و 25 کارخانه تولید داروی ژنریک در ایران وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه جدیدترین داروهای بیولوژیک در دنیا توسط کارخانجات ایرانی قابل تولید و عرضه است، بیان کرد: در زمینه تولید داروهای ژنریک در مرز دانش حرکت می‌کنیم، همچنین در مورد تولید فرآورده‌های بیولوژیک، توان تولید صفر تا صد این محصولات را دارا هستیم.

برندگی با بیان اینکه 76 کارخانه در ایران مواد اولیه دارویی تولید می‌کند، تصریح کرد: حدود 200 وارد کننده دارو در ایران وجود دارد و 11 هزار داروخانه در سطح کشور به ارائه خدمت می‌پردازند و درعین حال، کمپانی‌های بین‌المللی برای بعضی از محصولاتشان در ایران نمایندگی رسمی دارند. وی با بیان اینکه فارماکوپه ایران شامل بیش از 2800 قلم دارو است، گفت: ایران در زمینه دارو به 40 کشور در منطقه صادرات دارد و در حال حاضر در کشور لبنان مشغول ثبت داروهای ایرانی هستیم. معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان غذا و دارو درخصوص تاسیس کارخانه داروسازی در سایر کشورها گفت: درحال حاضر، به دلیل پیشرفت ایران در زمینه تولید داروهای بایوتکنولوژی، درحال تاسیس کارخانه‌ای در کشور ترکیه و روسیه هستیم و بازار کشورهای عراق، افغانستان و بلاروس اهداف صادراتی ما هستند که هرساله به میزان زیادی دارو به این کشورها صادر می‌شود(فارس)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha