کد خبر: تولید-واکسن-سرطان،-طرح-تحقیقاتی-ملی-اس
۲۶ آبان ۱۳۹۵، ۸:۵۶

رییس پژوهشگاه ابن سینا با اشاره به موفقیت دانشمندان کشورمان در فاز حیوانی طرح تولید واکسن سرطان گفت: حدود 2 هفته پیش در مورخ دوم آبان ماه، وزارت بهداشت پس از بررسی ابعاد مختلف این طرح، موفقیت آمیز بودن آن را در فاز حیوانی تأیید کرد و این امر به امضای معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت رسید.

 

به گزارش خبرگزاری سلامت، دکتر محمد مهدی آخوندی رییس پژوهشگاه فن آوری­های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی ابن­سینا، با اشاره به این‌که ایده واکسن سرطان از سال 1381 شکل گرفته و با دولت‌های مختلف برای به ثمر رسیدن آن مذاکرات صورت گرفته است، افزود: در سال 1385 این طرح از سوی رییس جمهور وقت به وزیر بهداشت وقت ارجاع داده شد. در سال 1386 طی بازدید مقام معظم رهبری از جهاد دانشگاهی، ایشان بر اهمیت اجرای این طرح و لزوم حمایت مالی و معنوی از آن تأکید فرمودند.

آخوندی افزود: با وجود اهمیت طرح متأسفانه تاکنون حمایت قابل توجهی از سوی وزارت بهداشت صورت نگرفته است.

وی با اشاره به موفقیت دانشمندان کشورمان در فاز حیوانی این طرح گفت: حدود 2 هفته پیش در مورخ دوم آبان ماه، وزارت بهداشت پس از بررسی ابعاد مختلف این طرح، موفقیت آمیز بودن آن را در فاز حیوانی تأیید کرد و این امر به امضای معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت رسید.

به گفته آخوندی، با توجه به ثبت ایده اصلی این طرح به‌عنوان پتنت بین المللی در اروپا و آمریکا حصول نتایج موفق و اثر بخشی قابل قبول و آزمایشات متعدد توقف و از بین رفتن سرطان سینه در موش، سرمایه گذاری جهت ورود به انجام فاز انسانی ضروری است.

دکتر حجت اله ربانی مجری طرح تحقیقاتی واکسن سرطان نیز با اشاره به این‌که از سال 2000 تا کنون فعالیت خود را بر اجرای این طرح تحقیقاتی متمرکز نموده است، افزود: در حال حاضر 12 نوع واکسن سرطان سینه طراحی شده است که 2 نوع آن تأثیری بر روی موشهای مبتلا به سرطان نداشت. 3 نوع با 50 % موفقیت همراه و 7 نوع به طور کامل 100 درصد موش‌های مبتلا به تومور 1 گرمی را درمان کرده است.

وی آرزوی خود را ثبت افتخار تولید واکسن سرطان توسط کشورمان عنوان کرد و گفت: تمام مستندات و شواهد تولید واکسن سرطان در فاز حیوانی در این 17 سال وجود دارد و هر کدام از مراجع ذی صلاح و مسؤلان می‌توانند صحت و سقم آن را بررسی نمایند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha