کد خبر: تولد-سالانه-2500-کودک-با-نقص-شنوایی
۲۶ شهریور ۱۳۹۷، ۱۵:۰۰

به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، محمد فرهادی اظهار داشت: تاکنون در ایران 10 هزار نفر تحت جراحی کاشت حلزون گوش قرار گرفته‌اند و با توجه به این موضوع، ایران یکی از کشورهای پیشرو در این عرصه است که با وجود 11 مرکز کاشت حلزون هیچ کودکی در صف انتظار قرار ندارد.

وی افزود: زمان مناسب برای انجام این جراحی تا سه ماهگی است و اگر فرد مناسبی برای این عمل انتخاب شود، نتایج خوبی به دست می‌آید و فردی که قرار بود تمام عمر با معلولیت ناشنوایی دست و پنج نرم کند می‌توانند شنوا شود.

این متخصص با تاکید بر اهمیت غربالگری برای آغاز درمان به موقع بیماران گفت: هم اکنون با اجرای طرح غربالگری سراسری در کشور در بدو تولد، سه سالگی و هنگام ورود به مدرسه بیش از 90 درصد افرادی که از نوعی ناشنوایی رنج می‌برند، شناسایی می‌شود.

فرهادی با بیان اینکه ۲۶ سال است که به همت اساتید و پزشکان متخصص کاشت حلزون به منظور رفع معلولیت شنوایی در ایران انجام می‌‌شود، افزود: افرادی که به صورت ثانویه ناشنوا شده‌اند نیز می‌توانند از این روش درمانی بهره‌مند شوند.

وی از ساخت قسمت بیرونی پروتزهای حلزون شنوایی در کشور خبر داد و گفت: ساخت بخش بیرونی دستگاه که بخش حساس حلزون گوش است در کشور با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته انجام می‌شود و امیدواریم قسمت درونی این پروتز نیز در ایران ساخته شود.

فرهادی افزود: در زمینه ساخت پروتز‌های حلزونی در کشور فعالیت کرده‌ایم و قسمت بیرونی دستگاه‌ها راکه حساس‌تر از قسمت‌های دیگر است، با موفقیت به مرحله ساخت رسانده‌ایم و امید است تا به همت متخصصان و پزشکان، قسمت درونی این دستگاه‌ها هم در ایران ساخته شود، چرا که شرکت‌های دانش بنیانی هستند که می‌توانند در این زمینه ما را یاری کنند.

اهمیت غربالگری شنوایی کودکان در کمتر از یک ماهگی، تشخیص زودهنگام تا سه ماهگی و ضرورت ارائه خدمات طبی و توانبخشی تا حداکثر 6 ماهگی برای شیرخواران تعیین داده شده است.

غربالگری شنوایی کودکان در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه با استانداردهای بالای بهداشتی به عنوان بخشی از خدمات پایه بهداشتی قلمداد می‌شود.

از آنجا که نقص شنوایی یکی از شایع‌ترین اختلالات مادرزادی در بدو تولد است و عوارض گسترده آن شامل اختلالات گفتاری، زبانی، روانی، اجتماعی و شغلی، بار بسیار سنگین مالی و روحی روانی را بر خانواده و جامعه تحمیل می‌کند، ضرورت پرداختن به این خدمت بهداشتی از نیمه‌های قرن بیستم در کشورهای گوناگون احساس شد و در دهه‌های ۸۰ و۹۰ میلادی تحولات در حوزه‌های مختلف از جمله تکنولوژی‌های مربوطه، افزایش آمار طرح‌های موفق و در نهایت رشد تقاضا از سوی مردم و همراهی و موافقت تصمیم‌گیرندگان بهداشتی موجب شد تا غربالگری شنوایی نوزادان امری در دسترس و قابل اجرا شود.

همه این فعالیت‌ها در راستای کاهش شیوع و بروز اختلالات شنوایی، با بهره‌گیری از همکاری بخش غیردولتی امکان‌پذیر است. در حال حاضر طرح غربالگری شنوایی با استفاده از دستگاه‌های فیزیولوژیک و الکتروفیزیولوژیک در مراکز استان‌ها و برخی شهرستان‌ها در حال انجام است.

بر اساس آمارهای سازمان جهانی بهداشت، در سال ۲۰۱۸ میلادی ۴۶۶ میلیون نفر در دنیا به کم شنوایی ناتوان‌کننده دچار شده‌اند که ۳۴ میلیون نفر از این آمار را کودکان تشکیل می‌دهند؛ این درحالی است که این رقم در پنج سال گذشته ۳۶۰ میلیون نفر گزارش شده بود و بررسی این روند نشان می‌دهد که در سال ۲۰۳۰ میلادی ۶۳۰ میلیون نفر و در سال ۲۰۵۰ میلادی ۹۰۰ میلیون نفر با این مشکل روبرو می‌شوند.

شیوع اختلال کم‌شنوایی در ایران تا حدی بیش از سایر کشورهای جهان است زیرا بر اساس آمار جهانی شیوع این اختلال یک تا ۲ نفر در هر هزار نفر است در حالی که این آمار در ایران به چهار تا پنج نفر در هر هزار نفر می‌رسد.

یکی از علت‌های شیوع بیشتر این بیماری در ایران، ازدواج‌های فامیلی و سطح ضعیف بهداشت و آگاهی در زمینه حفظ سلامت شنوایی عنوان شده است(ایرنا)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha