کد خبر: توسعه-صنعت-گیاهان-دارویی-نقش-مهمی-در-ای
۱۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۶:۴۰

رئيس پژوهشكده گياهان داروئي دانشگاه شهيد بهشتي گفت: توسعه صنعت گیاهان دارویی در کشور نقش بسیار مهمی در ایجاد اشتغال در جوامع روستایی خواهد داشت.
به گزارش خبرگزاري سلامت ، فرزاد نجفي، رئيس پژوهشكده گياهان داروئي دانشگاه شهيد بهشتي بیان کرد: با توجه به اینکه گیاهان دارویی در صنایع مختلف غذایی، دارویی و آرایشی بهداشتی کاربرد دارند و بازار مصرف این گیاهان و محصولات آن بسیار وسیع است و نیاز به نیروهایی با تخصصهای مختلف در این صنعت وجود دارد؛ لذا این حوزه می تواند نقش بسیار مهمی را در ایجاد اشتغال از جوامع روستایی تا شهری داشته باشد.


وی افزود: گرچه جهت ایجاد اشتغال باید حمایتهای مناسب از تولید کنندگان و صادرکنندگان فعال در این بخش انجام شود که خود قوه محرکه ایجاد اشتغال در این بخش می باشند که این خود نیازمند مطالعات برای بررسی موانع موجود و سیاستگذاری جهت رفع این موانع دارد. ستاد گیاهان دارویی با توجه به اینکه از تمامی بخشهای دولتی و وزارتخانه های مرتبط با این حوزه دارای نماینده است می تواند در بخش سیاستگذاری و رفع موانع به خوبی عمل کند.


نجفی با اشاره به مشکلات موجود در صنعت گیاهان دارویی کشور، بیان کرد: یکی از مشکلات کشور کمبود دانش فنی در زمینه گیاهان دارویی و نیز سیاستگذاری علمی برای پیشبرد علوم مرتبط با این گیاهان است. مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده های تخصصی در زمینه گیاهان دارویی در کشور ایجاد شده‌اند اما مساله مهم کاربردی کردن نتایج و یافته های این مراکز است و هدفمند کردن تحقیقات این مراکز که نیازمند مدیریت و سیاستگذاری علمی است.


وی تصریح کرد: با توجه به پیگیری ستاد گیاهان دارویی در رابطه با تدوین برنامه اجرایی سند ملی گیاهان دارویی کشور ، امید است که تحقیقات هدفمند جهت استفاده صنعت و مردم شکل بگیرد، در حال حاضر وضعیت تعداد تحقیقات علمی و مقالات چاپ شده در زمینه گیاهان دارویی در کشور خوب بوده که از رتبه بندی بین المللی خوبی نیز برخوردار است اما کاربردی کردن این نتایج بسیار مهم است که نیازمند ارتباط قوی تر حوزه دانشگاه و صنعت است.


عضو کارگروه تخصصی  توسعه فناوری و کارآفرینی ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی خاطرنشان کرد: ایجاد نمایشگاه گیاهان دارویی یکی از ایده های بسیار خوب معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای عرضه محصولات ایرانی این حوزه به مردم و آشنایی بیشتر آنها با این حوزه و حمایت و رشد بازار تولید کنندگان داخلی و نیز گردهمایی فرهیختگان این حوزه در بخش علمی و صنعتی بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha