کد خبر: توسعه-سواحل-مکران-نیازمند-تدوین-مخارج
۲ تیر ۱۳۹۵، ۱۶:۴۶

مشارکت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری خارجی دشوار به نظر می‌رسد.

به گزارش  خبرگزاری سلامت به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمد سعید سیف دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی با اشاره به اینکه سواحل مکران  یک منطقه حیاتی در کشور است و  امکانی ژئوپولیتیک دارد که به درستی از آن استفاده‌نشده است گفت: کشور در سواحل مکران  با اتصال به آب‌های اقیانوس هند تقریباً استراتژیک ترین سواحل کشور به شمار خواهد رفت چرا که  می‌تواند ما را به‌کل دنیا به‌صورت مستقیم مرتبط کند. و فراهم شدن این امکان نیازمند ورود بخش خصوصی و تهیه موضوع مخارج توسعه  است.

سیف با بیان اینکه مکران از ظرفیت‌های بالای اقتصادی برخوردار است بیان کرد:  سواحل مکران مستعد تجارت دریایی است،  این منطقه می‌تواند برای ایران دسترسی به اقیانوس هند ایجاد کند و برای کشورهای جنوب آسیا و آسیای میانه که به دریا دسترسی ندارند، این امکان را فراهم کند. مکران همچنین می‌تواند برای ایران گزینه دیگری برای حمل کالا به جز تنگه هرمز باشد.

دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی با اشاره به بسترسازی در زمینه توسعه سواحل مکران گفت: ایران به دنبال سرمایه‌گذاری تازه‌ای برای توسعه سواحل مکران (یا سواحل دریای عمان) در  طول خلیج عمان است.

دلایل نبود توسعه مکران بسیار است

سیف با بیان اینکه سواحل مکران جزو نا امن‌ترین مناطق ایران است گفت: سواحل مکران از نا امن‌ترین مناطق از جمله در ارتباط با قاچاق مواد مخدر است، این منطقه دور از مرکز کشور واقع‌شده،  و آب‌وهوای بسیار ناملایمی دارد.

وی گفت: دولت قصد دارد از اقتصاد زمین-پایه به اقتصاد دریا-پایه حرکت کند. و در این راه یکی از موضوع‌های مکان-محور برای سرمایه‌گذاری که برای دولت اهمیت دارد، سواحل مکران است. 

سیف توسعه سواحل مکران را بحث بسیار گسترده و مفصلی خواند و گفت: پتانسیل‌های بالایی همچون آبزی‌پروری، توسعه بنادر، حمل و نقل دریایی ساخت و تعمیر کشتی، ساخت انواع شناورها  و... تماماً پتانسیل‌های بالقوه ایی هستن  که در سواحل مکران وجود دارد و با کار بر روی آنها می‌توان به توسعه سواحل مکران پرداخت. که با استفاده از آنها می‌توان به توسعه جوامع انسانی در این مناطق پرداخت به گونه ایی پرداخت تا از مزایای دریایی و زندگی در کنار آب بهره‌مند شوند.

وی در ادامه افزود: عملاً شکل‌گیری استفاده از پتانسیل‌های ذکرشده نیازمند یک اکو سیستم خاص است. کار باید از حالت جزیره ایی به صورت کامل و جامع صورت گیرد، و با فراهم آوردن بستر مناسب مکانی و خدمات شهری مناسب به مواردی همچون تأمین گاز برق و در کل زیربناهای لازم  بپردازیم  چرا که این موارد لازمه کار است و باید بدانیم علاوه بر خدمات سخت‌افزاری نیازمند زیرساخت سازی در این حوزه هستیم.

 هم‌افزایی با مراکز دولتی به منظور توسعه سواحل مکران صورت خواهد گرفت

سیف با اشاره به برنامه‌های ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنایع دانش‌بنیان دریایی در خصوص توسعه سواحل مکران بیان کرد: کار بر روی توسعه سواحل مکران  بحثی کاملاً علمی است  از این رو علاقه‌مند به هم افزایی با دولت و مراکزی که علاقه‌مند به کار در سواحل مکران دارند هستیم. 

وی در ادامه بیان کرد: در راستای رسیدن به مقوله توسعه سواحل مکران میتوانیم  با استفاده از تجربیات و همچنین  یک برنامه جامع و هدفمند به انجام کار به گونه ایی بپردازیم تا تبعات آن به حداقل برسد.  و  توسعه سواحل مکران را یک توسعه هدفمند و با برنامه به جلو بریم و در این زمینه ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنایع دانش بنیان دریایی می‌تواند نقش بسزایی ایفاء کند. 

دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی در ادامه تأسیسات شرکت‌های دانش‌بنیان در سواحل مکران از دیگر برنامه‌های  ستاد معرفی کرد و گفت:  ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنایع دانش‌بنیان دریایی درزمینه تأسیسات شرکت‌های دانش‌بنیان در سواحل مکران همانند پرورش ماهی در قفس،  آبزی‌پروری و ... می‌تواند وارد شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha