کد خبر: تور-بیمه‌ای-برای-کاهش-مشکلات-واحدهای
۶ تیر ۱۳۹۵، ۱۵:۰۳

پنجاه و نهمین شماره هفته‌نامه آتیه نو – نشریه تخصصی حوزه رفاه و بیمه‌های اجتماعی – صبح امروز – یکشنبه ششم تیر ماه منتشر شد.

به گزارش  خبرگزاری سلامت به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی ،در این شماره از نشریه که از سوی موسسه فرهنگی هنری آهنگ آتیه و با حمایت سازمان تامین‌اجتماعی منتشر می‌شود، به‌مناسبت فرارسیدن شب‌های قدر و ایام شهادت مولای متقیان حضرت علی (ع)، عکس اصلی صفحه جلد نشریه – که موضوعات این تصویر و چگونگی استفاده از تصویر در زمره ویژگی‌های خاص گرافیکی هفته‌نامه است - به تصویری از شب‌زنده‌داری‌های مردم ایران اسلامی در شب‌های قدر اختصاص یافته است.


«آتیه نو» در شماره ٥٩ به بررسی نتایج اجرایی کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی و نیز موضوع تک نرخی شدن تورم پرداخته و ابعاد مختلف آن را به ویژه از منظر تاثیراتی که بر زندگی اقشار دارای درآمدهای ثابت جامعه بر جا می‌گذارند، بررسی کرده است. حسین راغفر، اقتصاددان در این شماره در یادداشتی تحت عنوان «تورم تک رقمی خوب به چه معناست؟»، نوشته است: «کاهش نرخ تورم به یک معنا می‌‌تواند مانع از کاهش قدرت خرید افراد حقوق‌‌بگیر شود بنابراین این نکته مثبتی است که کاهش تورم از قدرت خرید مصرف‌‌کننده‌‌ها کمتر کم می‌‌کند یا به تعبیری قدرت خرید بیشتری برای مصرف‌‌کننده باقی می‌‌گذارد.» وی افزوده است: «اگر کاهش تورم به دلیل رکود، تداوم رکود یا تعمیق رکود صورت گرفته باشد، باعث افزایش بیکاری و درنهایت از دست رفتن درآمد عده زیادی به دلیل بیکاری می‌‌شود اما اگر تاثیر کاهش تورم در اثر افزایش اشتغال صورت بگیرد، آن ‌وقت می‌‌توانیم توقع داشته باشیم طرف تقاضا صاحب درآمد شده باشد و وضعیت معیشت نیروی کار بهبود پیدا کرده باشد.»


در ادامه یادداشت دکتر راغفر می‌خوانیم: «کاهش نرخ تورم قطعا اثر مثبتی بر زندگی مردم دارد، اما به تنهایی نمی‌‌تواند جبران‌‌کننده فاصله‌‌ای باشد که بین حداقل دستمزد پرداختی و سطح نیازهای اساسی این دسته از خانوارها وجود دارد. برای پر کردن این شکاف و فاصله، نیازمند برنامه‌‌های دیگری از سوی دولت هستیم اما مادامی که چنین نشده، کاهش نرخ تورم به هر حال، میزان کمتری از قدرت خرید نیروی کار را مستهلک می‌‌کند و به همین دلیل هم می‌‌توانیم آن را نقطه مثبتی قلمداد کنیم.»


«آتیه‌نو» همچنین در بررسی موضوع کاهش نرخ سود سپرده‌‌های بانکی نوشته است: «بنا به اعلام رسمی بانک مرکزی، نرخ سود سپرده‌‌های بانکی از اول تیرماه به ۱۵ درصد کاهش یافته است. استدلال بانک مرکزی برای این کاهش این است که وقتی تورم تک‌‌رقمی شده است، طبیعتا باید نرخ سود بانکی نیز کاهش پیدا کند. اما کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی در حالی صورت گرفته که هنوز زمان و میزان کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی مشخص نشده است.»


نویسنده گزارشی که تحت عنوان «تولید در انتظار کاهش سود تسهیلات بانکی» در این شماره آتیه‌‌نو منتشر شده، همچنین نوشته است: «دولت روحانی در کنترل تورم کارنامه مطلوبی دارد، اما تبعات این کاهش تورم باید به شکلی باشد که از ایجاد رکود در اقتصاد جلوگیری کند. یکی از راهکارهایی که تیم اقتصادی دولت روحانی برای رونق‌‌بخشی به اقتصاد در نظر داشته کاهش نرخ سودهای بانکی بوده است. بر این اساس دولت یازدهم تاکنون در دو نوبت نرخ سود بانکی را چه در بخش تسهیلات و چه در بخش سپرده‌‌ها کاهش داده است.»
شماره جدید هفته‌نامه «آتیه‌نو»، علاوه بر این مطالب همچون همیشه اخبار، گزارش‌‌ها و مطالب متنوعی برای کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه‌های رفاه و بیمه‌های اجتماعی و نیز بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش سازمان تامین‌اجتماعی و سایر علاقمندان به مطالعه مطبوعات دارد. برخی از عناوین این شماره هفته‌نامه به این شرح است:


- قدرت خرید را هم افزایش دهیم (یادداشتی از ابراهیم جمیلی رئیس خانه اقتصاد ایران و  رئیس اتاق مشترک ایران و هند)
- تور بیمه‌‌ای برای کاهش مشکلات واحدهای‌کوچک (گزارشی از سخنان دکتر اسحاق جهانگیری در جمع تعدادی از صنعتگران پاکدشتی)
- سه سطح چالش صندوق‌های بازنشستگی (یادداشتی از رضا امیدی، کارشناس رفاه و تامین‌‌اجتماعی)
- آغاز اجرای سراسری بخشودگی جرایم بیمه‌‌ای کارفرمایان خوش‌‌حساب
- «کلینیک توانمندسازی» تجربه‌‌ای نو در حمایت از بنگاه‌‌ها
- نوسازی دستگاه‌‌های خدمات تشخیصی مطالبه‌‌ای جدی است
- کارگران حادثه‌‌دیده فراموش نمی‌‌شوند
- چه کسی زنگ بلوغ صندوق‌‌ها را می‌‌شنود؟ (یادداشتی از حسام نیکوپور معاون پژوهشی موسسه عالی پژوهش تامین‌اجتماعی)
- کارگاهی خانوادگی؛ میراثی تاریخی (گفت‌‌وگو با عباس عبادی، استادکار معروف سرامیک‌‌سازی)
- مستمری ازکارافتادگی شامل حال چه‌کسانی می‌‌شود؟
- مکن ای صبح طلوع... ١٠ اتفاقی که فقط در شب‌‌های قدر می‌‌بینیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha