بیست و دومین اجلاس روسای دانشکده ها و دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور در مشهد بعد از ظهر امروز با صدور قطعنامه ای به کار خود پایان داد.

به گزارش وبدا،  روسای دانشگاههای علوم پزشکی کشور در این قطعنامه  تاکید کرده اند: از آنجا که تصویب برنامه ششم در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار دارد، با فرصت ایجاد شده از ابلاغ سیاست های کلی سلامت و نیز سیاستهای کلی برنامه ششم توسط مقام معظم رهبری، بخش سلامت و اهداف آن در این برنامه بصورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

در این قطعنامه تصریح شده است: نام گذاری امسال به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل می‌طلبد و برنامه عملیاتی وزرات بهداشت با نگاهی عالمانه به گذشته بطور کامل استقرار یافته و اقدامات مطلوب و متقن و مبتنی بر شواهد، مستمرا مورد  نظارت و پایش دقیق و نظام‌ مند در سطوح مختلف عملکردها بعنوان یک نقطه عطف قرار گیرند.

روسای دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور در این قطعنامه با  توجه به شروع سال آخر کاری دولت یازدهم و دوره اول دولت تدبیر و امید ، خاطرنشان کرده اند با بررسی عمیق عمکرد گذشته و شناسایی نقاط قوت و ضعف، آمادگی خود را برای ادامه حرکت جهادی و تلاش مجدانه درجهت اجرای کامل مراحل چهارگانه طرح تحول سلامت در حوزه های بهداشت ، درمان، آموزش پزشکی و غذا و دارو  اعلام  کرده اند.

شرکت کنندگان در این همایش  با تاکید بر اهمیت به موقع تخصیص اعتبارات برای برای حفظ و استمرار دست‌آوردهای بی‌شمار طرح تحول سلامت و سایر برنامه های توسعه ای و عملیاتی وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی دست  یاری و مساعدت همه‌ی دست اندرکاران تأمین مالی در مجلس شورای اسلامی و دولت را طلب کرده اند و از آنان خواسته اند و از ایشان می خواهند که اجازه ندهند طعم شیرین مواهب طرح تحول سلامت در کام مردم تلخ شود.

متن کامل قطعنامه پایانی بیست و دومین اجلاس روسای دانشکده ها و دانشگاههای علوم پزشکی کشور به شرح زیر است:

 

باسمه تعالی

 

در سایه الطاف بیکران الهی، این افتخار نصیب خادمان مردم در حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور شد تا بتوانند در شهر مقدس مشهدالرضا(ع) این فرصت را بیابند و با برگزاری نشستی دیگر با حضور مسئولین ارشد وزارت و دانشگاه¬ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور به بررسی وضعیت فعلی کاری پرداخته و با تحلیل ریشه ای مشکلات، هم¬فکری لازم را برای یافتن بهترین راهکارهای اصلاحی انجام دهند.

شرکت‌کنندگان در همایش با در نظرگرفتن اهمیت موارد زیر، بر عهد و اهتمام خود با مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری در راه ارتقای سلامت مردم شریف و بزرگوار کشور و ارتقاء کارایی نظام ارائه خدمت تأکید می کنند.

1.  از آنجا که تصویب برنامه ششم در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار دارد، روسای دانشگاه‌ها/دانشکده ها تأکید می نمایند که با فرصت ایجاد شده از ابلاغ سیاست های کلی سلامت و نیز سیاستهای کلی برنامه ششم توسط مقام معظم رهبری، بخش سلامت و اهداف آن در این برنامه بصورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

2.  نام گذاری امسال به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، می‌طلبد برنامه عملیاتی وزرات بهداشت با نگاهی عالمانه به گذشته بطور کامل استقرار یافته و اقدامات مطلوب و متقن و مبتنی بر شواهد، مستمرا مورد  نظارت و پایش دقیق و نظام‌ مند در سطوح مختلف عملکردها بعنوان یک نقطه عطف قرار گیرند.

3.  با توجه به شروع سال آخر کاری دولت یازدهم و دوره اول دولت تدبیر و امید ، روسای دانشگاه‌ها / دانشکده ها با بررسی عمیق عمکرد گذشته و شناسایی نقاط قوت و ضعف، آمادگی خود را برای ادامه حرکت جهادی و تلاش مجدانه درجهت اجرای کامل مراحل چهارگانه طرح تحول سلامت ( بهداشت ، درمان آموزش پزشکی و غذا و دارو ) اعلام می نمایند.

4.  دست‌آوردهای بی‌شمار طرح تحول سلامت و سایر برنامه های توسعه ای و عملیاتی وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی، در چندماهه اخیر تحت تأثیر عدم تخصیص به موقع اعتبارات مصوب محدودیت منابع مالی و بدهی سنگین سازمانهای بیمه گر به بیمارستانها قرار گرفته و این امر ادامه خدمتگزاری مطلوب را با چالش جدی مواجه کرده است. شرکت کنندگان در همایش یاری و مساعدت همه‌ی دست اندرکاران تأمین مالی در مجلس شورای اسلامی و دولت را طلب می کنند و از ایشان می خواهند که اجازه ندهند طعم شیرین مواهب طرح تحول سلامت در کام مردم تلخ گردد.

تشکیل کارگروههای تخصصی با دستورالعمل از قبل تعریف شده، نقطه عطف این همایش بود که طی آن شرکت کنندگان چالشهای حوزه¬های مختلف سلامت را بررسی و به ارایه راهکار پرداختند. بر این اساس کارگروههای هفتگانه¬ای در حوزه های 1) آموزش 2) تحقیقات و فنآوری 3) فرهنگی-دانشجویی 4) بهداشت 5) درمان 6) توسعه و 7) غذا و دارو تشکیل شد و اعضا ضمن بررسی دقیق مشکلات دریافتی از دانشگاهها/دانشکده های علوم پزشکی و دسته¬بندی آنها، راهکارهایی را از دیدگاه مدیریت کلان وزارتی/دانشگاهی استخراج کردند. نهایتاً توسط هر کارگروه مطالب در جلسه عمومی مطرح و با هم¬فکری فهرستی از پیشنهادات تهیه گردید که قطعاً در تنظیم برنامه¬های کلان کشوری و دانشگاهی کارگشا خواهدبود. اهم مشکلات مطرح شده و راهکارهای پیشنهادی به پیوست این بیانیه تنظیم گردیده تا به عنوان یک سند رسمی مورد توجه مسئولین محترم در درون وزارت قرار گیرد. موارد خاص نیز به مدیریت ارشد کشور منعکس و پیگیری لازم در جهت تحقق آنها صورت می‌پذیرد.

همچنین برگزاری جلسات آموزشی برای ارتقای توان مدیریتی یکی دیگر از نوآوریهای این نشست بود که امید است در نشستهای بعدی نیز مدنظر قرار گیرد و در گردهمآیی های  بعدی موضوعات مهم و کلیدی گزینش و با بهره¬گیری از بهترین اساتید خبره کشوری مطالبی ناب ارایه شود تا دانش و مهارت مدیران ارشد فزونی یابد.

 

این نشست پربار ممکن نبود مگر با همت والای دانشگاه علوم پزشکی مشهد که با مدیریتی در خور ستایش فضای مناسبی برای تبادل تجربیات و اندیشه های مدیران و کارشناسان بخش سلامت فراهم کرد. همچنین صحبتهای ارزشمند نماینده محترم ولی فقیه در استان و استاندار فهیم خراسان رضوی در حمایت از برنامه های سلامت و مدیریت این حوزه بسیار مغتنم است که تأثیرات سیاستهای کلان نظام در بالا بردن اولویت سلامت  را متجلی می نماید. /

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha