کد خبر: تلاش-محک-برای-الگوسازی-مفهوم-مسؤلیت-اج
۱۱ بهمن ۱۳۹۵، ۹:۵۶

 مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی ایران با تأکید بر این‌که نگاه محک به مفهوم مسؤلیت اجتماعی، نگاهی فراگیر است، تصریح کرد: همایش مسؤلیت اجتماعی شرکت‌ها، حرکتی سيستماتيك به منظور فرهنگ‌سازي مسؤلیت اجتماعی برای بنگاه‌ها به منظور توجه به فعالیت‌های خیرخواهانه است.

 

به گزارش خبرگزاری سلامت، احمد پور فلاح مشاور عالی اتاق بازرگانی ایران و رییس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا، در خصوص اهمیت توجه به مفهوم مسئولیت اجتماعی در میان بنگاه‌های اقتصادی و صاحبان صنایع گفت: حرکت جامعه به سوی ماشینی شدن و رشد تکنولوژی زمینه افزایش گرفتاري‌هاي جسمي و روحي و نیاز به بازسازی شرایط را برای آحاد جامعه فراهم می‌کند. از آنجایی که به نسبت رشد جامعه، گرفتاری‌های اداره آن نیز افزایش می‌یابد نمی‌توان از دولت انتظار داشت تا مشکلات و گرفتاری‌های شکل‌گرفته را بدون پشتوانه ظرفیت‌های مدنی جبران کند تا جایی در بسیاری از کشورهای صنعتی بخشی از مسؤلیت اداره جامعه بر عهده بخش خصوصی است.

پورفلاح با بیان این‌که ایرانیان از دیرباز و به صورت سنتی در حوزه امور خیریه فعالیت داشته‌اند، افزود: به دلیل رشد جمعیت و افزایش گرفتار‌ي‌هاي آحاد جامعه باید رویکرد سنتی توجه به امر خیر را به رویکرد سیستمی تغییر داد. باید افرادی که به گرفتاری‌های اجتماعی فکر می‌کنند در قالب یک مؤسسه خیریه به مسائلی که دولت مسئولیت ندارد و یا نمی‌تواند مسئولیت کامل آن را به بر عهده بگیرد توجه کنند.

عضو هیأت امنا و مشاور عالی هیأت مدیره محک با بیان آن‌که فلسفه وجودی این مؤسسه خیریه بر همین اساس و بر پایه کمک به همنوع و رفع مشکلات کودکان مبتلا به سرطان شکل گرفته است، ادامه داد: همراهی با بنگاه‌ها و کارآفرینان به منظور کمک به کودکان مبتلا به سرطان همواره از دغدغه‌های محک بوده است؛ تا جایی که از سال 1389 و به بهانه روز جهاني سرطان كودك همایش مسؤلیت اجتماعی شرکت‌ها را با همکاری اتاق‌هاي بازرگاني كه محل تجميع بنگاه‌ها و كارآفرينان هستند برگزار کردیم.

وی با بیان این‌که تاکنون سه دوره از این همایش بین‌المللی برگزار شده است، افزود: باید تلاش کنیم تا توجه و عنايت به مفهوم مسئوليت اجتماعي به يك فرهنگ تبديل شود و بنگاه‌ها در بودجه‌هاي ساليانه خود درصد و رقمي را براي كمك به حركت‌هاي اجتماعي در نظر بگيرند.

مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی ایران با تأکید بر این‌که نگاه محک به مفهوم مسؤلیت اجتماعی، نگاهی فراگیر است، تصریح کرد: حضور بنگاه‌های اقتصادی و صاحبان صنایع در همایش مسؤلیت اجتماعی در محک برای تأمین منافع و جبران هزینه‌های این سازمان نیست، بلکه تلاش می‌شود با نهادینه کردن مفهوم مسئوليت اجتماعي سایر مؤسسات خیریه و گروه‌هایی که در راستای توجه به مسئولیت اجتماعی پیش‌قدم می‌شوند منتفع شوند. همایش مسؤلیت اجتماعی شرکت‌ها، حرکتی سيستماتيك به منظور فرهنگ‌سازي مسؤلیت اجتماعی برای بنگاه‌ها به منظور توجه به فعالیت‌های خیرخواهانه است.

وی ادامه داد: الگوسازی مفهوم مسئولیت اجتماعی در محک زمینه همراهی و همیاری جامعه و انتفاع نیازمندان را فراهم می‌کند.

پورفلاح با ابراز امیدواری از آن‌که موضوع مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در حافظه كارآفرينان همواره زنده و جاري باقی بماند، گفت: امیدوارم روزی برسد که شاهد آن باشیم بنگاه‌های اقتصادی درصدی از بودجه سالیانه‌شان را به تحقق مفهموم مسئولیت اجتماعی در جامعه اختصاص می‌دهند. كودكان خياباني، زنان بي‌سرپرست، بيماران و معلولان ذهني و جسمي اقشاری از جامعه ما هستند که باید در موضوع مسؤلیت اجتماعی به آنها توجه شود تا اگر در آينده دولت با مشكلات تأمين یا کسر بودجه مواجه شد، با سونامی مشکلات این گروه از جامعه روبرو نشویم.

برنده جایزه لئوناردو و شوالیه از دولت ایتالیا در پایان گفت: امیدوارم مؤسسات و تشكل‌هاي مختلف جامعه بتوانند زمینه کاهش گرفتاری، درد و مشکلات را در جامعه فراهم نمایند.

لازم به ذکر است چهارمین همایش مسؤلیت اجتماعی شرکت‌ها با محوریت «تجارب عملی در جامعه مدنی» در بیست و پنجمین سال فعالیت محک و به مناسبت روز جهانی سرطان کودک و با حمایت مالی و تخصصی اتاق‌های بازرگانی ایران و تهران و حمایت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه صنعتی شریف و مؤسسه آموزش عالی ایرانیان (IBS) در این مؤسسه برگزار می‌شود.

در این همایش که 25 بهمن 1395 برگزار می‌شود، مهمانان تخصصی ملی و بین‌المللی از جمله مدیران ارشد گلوبال کامپکت، اعضای اتاقهای بازرگانی، نماینده انجمن جهانی کنترل سرطان، اساتید برجسته،  سرآمدان عرصه اقتصاد و صنعت به بیان تجارب خود در زمینه توجه به مسؤلیت اجتماعی به شیوه کاربردی می‌پردازند.

 

 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha