کد خبر: تلاش-برای-ارتقای-شاخص-های-آمادگی-خانوا
۱۷ مهر ۱۳۹۵، ۹:۲۳

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر در جمع معاونان و روسای شعب استان های فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد، به تشریح نقش مهم سرمایه اجتماعی در چرخه مدیریت بحران و رابطه مستقیم آنها با یکدیگر پرداخت.

به گزارش خبرگزاری سلامت، دکتر سید حمید جمال الدینی در آخرین روز از برگزاری دوره آموزشی سطح پایه مدیریت بحران به شیراز سفر کرد و در جمع معاونان و روسای شعب استان های فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد به تشریح ضرورت های حفظ و ارتقای سرمایه های اجتماعی جمعیت و رابطه آن با مدیریت بحران پرداخت.

جمال الدینی با بیان این که بین سرمایه اجتماعی و مدیریت بحران رابطه مستقیم برقرار است، گفت: هر نهادی که دارای سرمایه اجتماعی بالاتری باشد، مدیریت آن نیز در زمان وقوع حوادث و بحران ها، علمی تر، قوی تر و هموارتر خواهد بود.

او در همین زمینه با بیان اینکه بروز و ظهور عملکرد جمعیت هلال احمر در سطوح استانی و شهرستانی مشخص می گردد، افزود: اگر رویکرد و نگاه روسای شعب به ماموریت های جمعیت هلال احمر حول محور حفظ و ارتقاء سرمایه های اجتماعی شکل بگیرد، اقدامات آنها نفیاً و اثباتاً فضا و جهت گیری متفاوتی می یابد.

به اذعان معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر، اقدامات و عملکرد هر کدام از اعضای خانواده بزرگ جمعیت می تواند تاثیر عمیقی بر ضریب نفوذ مثبت یا منفی در میان اقشار جامعه به عنوان سرمایه اجتماعی جمعیت، به ویژه خانواده ها، داشته باشد.

جمال الدینی بر همین پایه، روسای شعب را توصیه کرد که نسبت به تصمیمات، اظهار نظرها، عملکرد و برون داد مجموعه خود در سطح شهرستان ها حساسیت و ظرافت ویژه ای داشته باشند.

نقش آموزش همگانی در حفظ سرمایه های اجتماعی جمعیت

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر در ادامه به تشریح سیاست های کلان و راهبردی این معاونت برای نگهداشت و ارتقاء سرمایه های اجتماعی جمعیت هلال احمر پرداخت و بر اهمیت نقش آموزش های همگانی در این خصوص تاکید کرد.

جمال الدینی تصریح کرد: جمعیت هلال احمر باید سرمایه اجتماعی خود را برای به دست آوردن سرمایه اجتماعی بالاتری سرمایه گذاری و هزینه نماید و نقش محوری آموزش همگانی در این خصوص انکارناپذیر است.

او بحث خود را با جزئیات بیشتری ادامه داد و گفت: اعتبارات آموزش همگانی جمعیت پاسخگوی شاخص های مطلوب نیست و باید با سیاست گذاری و اولویت بندی آموزش ها و جامعه هدف آن، از این اعتبار استفاده بهینه و بهره ورانه کرد.

جمال الدینی با استناد به این موضوع، از شعار "هر خانواده یک امدادگر" به عنوان شعاری نامناسب و غیر واقعی یاد کرد و گفت: باید به جای آن تلاش کنیم شاخص های آمادگی خانوارهای ایرانی در حوادث و مخاطرات را ارتقاء بخشیم.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری با بیان اینکه شاخص آمادگی خانوار در ایران از 100 امتیاز، عدد 3/9 را به خود اختصاص می دهد و از دیگر سو 21 میلیون خانوار ایرانی داریم، ادامه داد: هر چند "آموزش همگانی" یکی از 14 یا 15 شاخص آمادگی خانوارها است، اما ما در معاونت آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت با طراحی طرح خادم، تلاش کرده ایم گام اول و مهم را برای نهادینه کردن فرهنگ ایمنی و امدادی در خانواده ها برداریم و هنوز برای رسیدن به مطلوب حداکثری راه طولانی در پیش داریم.

جمال الدینی پیشنهاد کرد برای عمومیت یافتن آموزش های همگانی، جمعیت هلال احمر سرمایه اجتماعی خود را در اختیار بخش های خصوصی و صنعت بگذارد تا آنها در تبلیغات خود از این سرمایه استفاده کنند؛ استفاده ای که منفعت سه گانه ای را هم برای مردم، هم برای صنعت و بخش خصوصی و هم برای جمعیت هلال احمر به دنبال دارد؛ چرا که مردم با هیچ هزینه ای از آموزش ها در قالب تبلیغات بهره مند شده اند و هم بخش خصوصی و صنعت کالا و خدمات خود را با برند و بسته سفارشی هلال احمر تبلیغ کرده اند و هم جمعیت توانسته است از یک ابزار مناسب برای اهداف آموزشی خود بهره بگیرد.

وی تاکید کرد: مجموع این اقدامات سبب خواهد شد جمعیت هلال احمر از سرمایه اجتماعی فعلی خود برای رسیدن به سرمایه اجتماعی بالاتر یعنی اعتماد عمومی استفاده کند.

 تبدیل روز جهانی کاهش اثرات حوادث و بلایا به فرصتی برای نقش آفرینی در دفاع و مطالبه گری حقوق مردم 

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر همچنبن در حاشیه برگزاری دوره آموزشی سطح پایه مدیریت بحران، با اشاره به روز جهانی کاهش اثرات حوادث و بلایا، گفت: از این مناسبت باید برای تاکید بر نقش هلال احمر در دفاع و مطالبه گری حقوق مردم استفاده نماییم.

دکتر جمال الدینی گفت: سازمان ملل در سال 1989، سیزدهم اکتبر را به عنوان روز جهانی کاهش اثرات حوادث و بلایا نام گذاری نمود و امسال این مناسبت با 22 مهر ماه در ایران مقارن است.

جمال الدینی این مناسبت را فرصت مغتنمی برای افزایش ظرفیت ها و توانمندی ها و کاهش آسیب پذیری عموم مردم در بحران ها و حوادث دانست و اظهار کرد: جمعیت هلال احمر نیز از این فرصت برای تاکید بر نقش خود در دفاع و مطالبه گری حقوق مردم از مسئولان در حوزه ایمنی، پیشگیری و آمادگی استفاده خواهد کرد.

وی در همین زمینه خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم تا حد امکان و توان از وقوع حوادث انسان ساخت جلوگیری نماییم و در بلایای طبیعی نیز با افزایش ظرفیت ها و توانمندی های جامعه، آسیب پذیری مردم را در بحران ها به حداقل برسانیم.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری شعار جهانی امسال در 13 اکتبر را "live to talk" (زنده بمانیم تا با یکدیگر صحبت کنیم) اعلام و تصریح کرد: دفاع و مطالبه گری از حقوق مردم اقضا می کند که مسئولان برای کاهش اثرات و تبعات منفی حوادث و بحران ها، به ویژه نجات جان انسان ها و به حداقل رسیدن مرگ و میرها در حوادث، دغدغه داشته باشند.

جمال الدینی در همین زمینه نقش جمعیت هلال احمر را مهم دانست و بیان کرد: جمعیت هلال احمر باید مبتنی بر رسالت و ماموریت خود، دفاع از حقوق مردم و مطالبه گری از مسئولان را در سرلوحه برنامه های سازمانی قرار دهد تا ضمن حفظ سرمایه های اجتماعی به ویژه اعتماد عمومی، آن را بیش از گذشته ارتقاء بخشد.

وی مصدومیت یک نفر در هر 2 دقیقه و جان باختن یک نفر در هر 30 دقیقه در جریان حوادث جاده ای ایران را تاسف آور بار دانست و تاکید کرد: حوادث جاده ای فارغ از خسارات جانی و مالی، یک درد ملی محسوب می شود و دیگر ابعاد آن مانند صدور احکام قضایی و مجازات برای مقصران، پرداخت دیه و از بین رفتن سرپرست های خانوارها به عنوان نیروهای مولد اقتصادی و ...، بر جوانب منفی این موضوع می افزاید.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر حرکت جمعیت به سمت دفاع و مطالبه گری حقوق مردم مبتنی بر علم و دانش را موجب تبدیل شدن این جمعیت به سازمانی خرد محور و حکمت محور دانست و گفت: دانشی که همراه با تسکین آلام بشری، انساندوستی، حفظ کرامت مردم و رفع نیازهای آنها باشد، دانش حکمت بنیان و خرد محور خواهد بود.

جمالی الدینی در پایان اظهار امیدواری کرد که جمعیت هلال احمر سازمان پیشرو و جریان ساز در مدیریت حکمت محور و خرد محور در بحران ها باشد و بتواند با احصاء علمی مخاطرات هر منطقه، در حوزه های ماموریتی خود در چرخه مدیریت بحران مرجع علمی و عملی باشد.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha