وزیر راه و شهرسازی در مراسم بهره‌برداری از پروژه نت، جشنواره ایده و اقدام و توانمندسازی نیروی انسانی شرکت راه‌آهن پیشنهاد تعیین ۵ آذر را به عنوان روز ایمنی راه‌آهن مطرح کرد و گفت: وظیفه ما در پس سوانح، بررسی و تعیین قصورها و از طرفی عبرت و یادگیری است.

به گزارش خبرگزاري سلامت به نقل ازپایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی در مراسم بهره‌برداری از سه رویداد پروژه نت، جشنواره ایده و اقدام و توانمندسازی نیروی انسانی ضمن ابراز خوشبختی از حضور در میان مدیران ستادی و مناطق راه‌آهن اظهار داشت: امیدوارم تمام تلاش‌های ما در راستای آبادانی کشور و خدمت به مردم مؤثر واقع شود.

وی افزود: امروز چهلمین روز سانحه تلخ برخورد دو قطار در ایستگاه هفتخوان سمنان بوده که طی آن تعدادی از هموطنان خود را از دست دادیم. به همین خاطر به هیچ وجه نباید این روز را از یاد ببریم بلکه مدیرعامل راه‌آهن نیز باید این روز را روز «ایمنی راه‌آهن» نامگذاری کند تا هر سال در این روز ضمن گرامیداشت، تجربیات خود را در جهت توسعه ایمنی به اشتراک بگذاریم.

 آخوندی خاطرنشان کرد: وظیفه ما در پس سوانح، بررسی و تعیین قصورها و از طرفی عبرت و یادگیری است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به مصوبه اخیر مجلس مبنی بر تأسیس شرکت حمل و نقل ریلی مسافری حومه‌ای که زیر نظر شرکت راه‌آهن فعالیت می‌کند اشاره کرد و گفت: با توجه به تغییر مدل سکونت‌پذیری و شکل‌گیری کلان‌شهرها، هم‌اکنون ۵۰ درصد جمعیت در ۱۰ کلان‌شهر کشور زندگی می‌کنند که با توجه به وضعیت آلودگی هوا و جابه‌جایی از پیرامون به این مناطق حمل و نقل حومه‌ای از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

عضو کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از حومه وارد تهران می‌شوند گفت: بنابراین توجه به حمل و نقل عمومی بسیار مهم و کاری ضروری و بنیادین است.

به گفته آخوندی با این مصوبه ما شاهد تحول نظام و ساختار حمل و نقل مسافر خواهیم بود که شرکت راه‌آهن باید خود را برای این مصوبه آماده کند. وی گفت: اگرچه این مصوبه باید از ابتدای سال ۹۶ اجرا شود اما توقع دارم شرکت راه‌آهن از همین لحظه شروع به برنامه‌ریزی برای تعریف ساختار شرکت حمل و نقل ریلی مسافری حومه‌ای کند.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به مسئله وارونگی هوا در زمستان بیان کرد: یکی از اقدامات مهم در جهت کاهش آلودگی هوا همین تأسیس شرکت حمل و نقل ریلی مسافری حومه‌ای به شمار می‌رود. علاوه بر این هرچه تردد خودرو کم‌تر شود ایمنی، آسایش، دقت و نظم در زندگی مردم افزایش خواهد یافت.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه خاطرنشان کرد: حمل و نقل حومه‌ای فقط جابه‌جایی مسافر موجود نیست و در واقعیت قادر به تغییر رابطه سکونت‌گزینی و پیرامون خواهد بود به طوری که موجب کاهش شدت علاقه مردم به زندگی در کلان‌شهرها خواهد شد.

آخوندی با اشاره به اهمیت بحث مدیریت تحول در شرکت‌ها و سازمان‌ها گفت: در صورتی که مدیران مناطق از فردا موظف به مدیریت قطارهای حومه‌ای شوند با مدل‌های برنامه‌ریزی و ساختاری کاملا متفاوتی روبه‌رو خواهند شد، لذا پرورش مدیرانی که بتوانند بار مسئولیت‌های موجود را پوشش دهند از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به پروژه نت (نگهداری و تعمیر) اظهار داشت: نگهداری دارایی‌های فیزیکی و مدیریت دارایی‌های عمومی در ایران بسیار مهم است و در صورتی که مدیریت دارایی‌های راه‌آهن به سایر بخش‌ها اضافه شود مجموع این دارایی‌ها به هزاران هزار میلیارد می‌رسد.

عضو کابینه دولت یازدهم درخصوص چگونگی افزایش نرخ بهره‌وری از مدیریت دارایی و همچنین نرخ بهره‌وری اقتصادی و مالی بیان داشت: مدیریت دارایی یکی از بحث‌های اصلی مدیریت کلان در ایران بوده که در این خصوص اقدامات گسترده‌ای در دولت صورت گرفته است. همچنین پرداختن راه‌آهن به این موضوع از حیث تعمیر و نگهداری باعث خرسندی است.

وزیر راه و شهرسازی در پایان با اشاره به وقوع حادثه ریلی دو قطار یادآور شد: هرچند با وقوع این حادثه همه از نظر روحی و روانی در تنگنا قرار گرفتیم اما امیدوارم یک لحظه از خدمت کردن و توسعه راه‌آهن دریغ نکنیم زیرا این سازمان بزرگتر از آن است که متوقف شود. امیدواریم با عبرت گرفتن از این حادثه در جهت بهبود و توسعه راه‌آهن کشور گام برداریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha