کد خبر: تضمینی-برای-سلامت-محصولات-تراریخته-ند
۴ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۲۱

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با انتقاد از کشت بی رویه محصولات تراریخته بیان داشت: تضمینی برای سلامت این محصولات وجود ندارد.

 

مهندس عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری سلامت گفت: با رشد تصاعدی جمعیت، دغدغه تامین غذا برای محققین به ویژه در بخش کشاورزی به عنوان دغدغه جدی مطرح است.

پاگی زاده با تاکید بر این‌که امنیت غذایی جزء اولویت‌ها است، اذعان داشت: به کارگیری روش‌های جدید برای تامین محصولات غذایی در سال‌های اخیر همواره جزء مباحث داغ خبری بوده و واکنش‌هایی را نیز به دنبال دارد که می‌توان به تولید ارقام جدید با دستکاری‌های ژنتیکی اشاره کرد.

وی تصریح کرد: ظاهرا همان محصول تولید می‌شود، اما در اصل با دستکاری یک ژن موجب می‌شود عملکرد افزایش یابد. از این جهت که رفع کننده نیاز بشری است گام مثبتی تلقی می‌شود؛ اما به دلیل دستکاری‌های ژنتیکی موجب خلق محصول جدید و ویژگی‌های متفاوت از محصولات طبیعی می‌شود که هنوز شناخت کاملی از این ویژگی‌ها حاصل نشده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی متذکر شد: گاهی عوارض دست کاری‌های ژنتیکی در کوتاه مدت قابل مشاهده نیست و با در نظر گرفتن این که علم جدیدی است و بلافاصله پس از تولید این محصولات مصرف آن بدون شناسایی عوارض آن آغاز شد، این دغدغه وجود دارد که سلامت بشر با خطری مواجه نشود.

پاپی زاده یادآور شد: البته تحقیقاتی انجام شده که سازمان یافته نیست؛ با این حال برای مصرف محصولات تراریخته هشدار می‌دهد.

این نماینده مجلس با اشاره به این‌که بخشی از برنج کشور از طریق همین تکنولوژی تامین می‌شود، اذعان داشت: با توجه به این‌که محصولات تراریخته تامین کننده غذای مردم است قطعا طرفدارانی دارد؛ اما نمی‌توانیم تضمینی برای سلامت این محصولات داشته باشیم جای شک و تردید وجود دارد. در دولت و مجلس هنوز به اجماعی در این خصوص دست نیافته‌ایم؛ اما بنده به عنوان فردی که طرفدار بودن قید و شرط محصولات تراریخته نیستم و نسبت به این نوع سیاست  انتقاد دارم.

وی متذکر شد: بی اطلاعی مسولین موجب کشت بی قید و شرط محصولات تراریخته می‌شود. این محصولات به طور کامل مورد تایید نیست و سعی داریم قوانینی تصویب شود که برای دولت الزام آور باشد تا هرگونه تولید، توسعه و محصولات تراریخته همراه با تضمین‌هایی باشد.

 

کد خبرنگار: 41025

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha