کد خبر: تصویب-برنامه-استراتژیک-چهارم-ایدز-کشو
۱۳ آذر ۱۳۹۵، ۱۶:۲۳

دکتر گویا تعداد مبتلایان به ایدز در دنیا را 36 تا 37 ملیون نفر عنوان کرد و گفت: 18 میلیون نفر از این افراد تحت درمان هستند و از بیماری خود آگاهی دارند اما 18 میلیون دیگر به دلیل عدم آگاهی از بیماری خود، تحت درمان قرار ندارند.

به گزارش خبرگزاري سلامت  دکتر محمد مهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، شب گذشته با حضور در برنامه نبض شبکه خبر گفت: در ایران تخمین زده می شود که بین 80 تا 90 هزار مبتلا به بیماری ایدز باشند و از سال 65 تا کنون، 32 هزار و 670 نفر مبتلا به ایدز در کشور شناسایی شدند که از این میان 8 هزار نفر تحت درمان قرار دارند و حدود 9 هزار نفر جان خود را به خاطر این بیماری از دست داده اند اما تا یکی دو سال پیش 84 درصد از مبتلایان به ایدز مردان و 16 درصد، زنان بودند اما در یکی دو سال گذشته، روند ابتلا به ایدز در بین زنان افزایش پیدا کرده به گونه ای که در سال گذشته، 40 درصد از مبتلایا به ایدز در کشور، زنان بودند.

دکتر گویا با اشاره به انجام تحقیقاتی که در ماه های اخیر در دنیا انجام شده است، خاطرنشان کرد: در این تحقیق مشخص شد که در کشورهای در حال توسعه بیش از 95 درصد از افرادی که به ویروس ایدز مبتلا می شوند، از راه رفتارهای پرخطر ابتلا پیدا کرده اند و بر حسب اتفاق نبوده است.

به گفته رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، بیشترین گروه سنی مبتلا به ایدز در کشور 25 تا 35 و 35 تا 45 سال بود اما در موارد اخیر شناسایی شده، ابتلا در سنین پایین افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه هنوز موج دوم انتقال ایدز از راه اعتیاد تزریقی بسته نشده است، افزود: هنوز هم درصد معینی از راه های انتقال ایدز، از راه اعتیاد تزریقی است البته استفاده از مواد روانگردان و محرک ها نیز باعث رفتارهای پرخطر جنسی و جنون آمیز می شود که در نهایت ممکن است به بیماری ایدز منجر شود.

دکتر گویا اظهار داشت: به ایدز از دو منظر مکان ها و صاحبان رفتارهای پرخطر توجه می کنیم مکان های پرخطر عمدتا در حاشیه شهرها قرار دارند که صاحبان رفتارهای پرخطر در آن مکانها زندگی می کنند و یکی از مهمترین سیاست های وزارت بهداشت در قالب طرح تحول سلامت، توجه به حاشیه شهرها است همچنین صاحبان رفتارهای پرخطر مانند افرادی که اعتیاد تزریقی، ارتباط های پرخطر جنسی دارند در معرض ابتلا به ایدز قرار دارند.

وی در خصوص اظهارات معاون بهداشت وزارت بهداشت مبنی بر اینکه باشگاهها، آرایشگاه ها و ماهواره، کانون انتقال ویروس ایدز هستند، گفت: منظور دکتر سیاری از باشگاه ها، باشگاه های ورزشی نبوده بلکه مکان هایی است که به صورت غیرقانونی، باعث افزایش رفتارهای پرخطر و ابتلا به ایدز می شود، در برخی از آرایشگاه های زنانه اقداماتی مانند تاتو و خالکوبی انجام می شود که اگر با رعایت موارد بهداشتی همراه نباشد ممکن است باعث ابتلای افراد به ایدز شود.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در ادامه اضافه کرد: تبلیغات ماهواره ای مسموم است و باعث گسترش رفتارهای پرخطر جنسی و اعتیاد در بین مردم می شود.

وی یکی از مهمترین وظایف نظام بهداشتی کشور را کنترل آرایشگاهها، اماکن ورزشی و اماکن تفریحی جوانان از نظر بهداشتی دانست و افزود: اگر این مکانها از موازین بهداشتی تخطی کنند حتما با آنها برخورد جدی می شود.

دکتر گویا با اشاره به نقش ویژه رسانه ها به ویژه رسانه ملی در آگاهی دادن و اطلاع رسانی به مردم در خصوص بیماری ایدز و راه های انتقال آن، گفت: در زمان پخش سریال پریا، تعداد مراجعه کنندگان برای مشاوره ایدز به مراکز درمانی 8 برابر افزایش یافت.

وی با بیان اینکه تعامل سازمانهای درگیر با بیماری ایدز در اوج خود قرار دارد، گفت: خوشبختانه سال گذشته برنامه استراتژیک چهارم ایدز کشور در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی تصویب شد که برنامه ای ملی است و در آن سازمان ها و وزارتخانه های مختلف مانند وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، امورخارجه، سازمان صدا و سیما و قوه قضاییه و سازمان زندانها وظایفی را بر عهده دارند به عنوان نمونه وزارت آموزش و پرورش برنامه های متنوعی برای کنترل ایدز دارد که عمدتا مربوط به آموزش و اطلاع رسانی به آموزگاران، مربیان بهداشت و دانش آموزان است.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: تا سال 2030 نباید ایدز، یک مشکل بهداشتی در کشورها باشد و پایان دادن به ایدز به معنی عدم وجود این بیماری نیست بلکه باید موارد ابتلا به ایدز در کشورها، بر حسب اتفاق باشد.

دکتر گویا یادآور شد: از سال 2015 تا 2020 در کشور باید 90 درصد از مبتلایان به ویروس ایدز شناسایی شوند، 90 درصد از افراد شناسایی شده تحت درمان قرار گیرند و اطمینان حاصل کنیم که درمان موثر و باثباتی برای 90 درصد از افراد شناسایی شده و تحت درمان قرار گرفته وجود دارد و در این راه، سازمان های مردم نهاد نقش ویژه ای در کنترل، پیشگیری و افزایش اطلاع رسانی به مردم از بیماری ایدز را دارند.

وی گفت: اولین آزمایش از افراد جامعه برای آگاهی از بیماری ایدز، تست سریع است و بعد از آن نیاز به آزمایش ها تکمیلی به وجود می آید و پس از آزمایش های تکمیلی به افراد اعلام می شود که به بیماری ایدز مبتلا هستند یا خیر البته در آزمایش تست اول در صورت مثبت بودن جواب آزمایش، به فرد اعلام می کنیم که آزمایش شما واکنش نشان داده و باید آزمایش های تکمیلی را نیز انجام دهند.

دکتر گویا در پایان ضمن تاکید بر اینکه کلیه مراحل آزمایش ایدز در کشور محرمانه است، گفت: به جای اجباری شدن آزمایش HIV از روش متقاعد کردن افراد استفاده می کنیم یعنی باید مراجعه کنندگان به سیستم بهداشتی کشور را متقاعد به انجام آزمایش کرد که این هنر کارشناسان بهداشتی است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha